Domov SPRÁVY News Neverili hybridom, stavili na elektromobily. Teraz bojujú o prežitie

Neverili hybridom, stavili na elektromobily. Teraz bojujú o prežitie

Foto: Nissan

Budúcnosť elektromobilov zďaleka nevyzerá tak ružovo ako pred pár rokmi. Viaceré automobilky teraz na to doplácajú a prechádzajú existenčnou krízou.

Obrovským problémom čelí VW Group a otvorene sa hovorí o znižovaní platov, prepúšťaní či dokonca zatváraní fabrík. Rozhodne však nie je jediný. Nemalé finančné ťažkosti zažíva aj japonský Nissan, ktorý sa už pred pár týždňami rozhodol znížiť globálnu produkciu, zredukovať počet pracovných miest či predávať vozidlá so stratou. Zdá sa však, že situácia je oveľa vážnejšia.

Denník Financial Times totiž nedávno vyspovedal dvoch nemenovaných predstaviteľov Nissanu. Tí povedali, že značka má 12 až 14 mesiacov na prežitie. „Bude to ťažké. A vonkoncom potrebujeme, aby Japonsko a USA generovali zisk,“ povedali. Nissan tak podľa všetkého hľadá záchranné koleso v podobe nových dlhodobých investorov, ako je banka či veľká poisťovacia skupina. Japonská značka však tvrdí, že všetky možnosti sú na stole. Nevylučuje preto, že by dlhoročný rival Honda mohol získať väčšinový podiel v Nissane. Značka totiž práve s Hondou a Mitsubishi nedávno uzavrela dlhodobé partnerstvo ohľadom vývoja elektromobilov.

Nissan Qashqai
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čo spôsobilo problémy Nissanu?

Značka dopláca na svoje rozhodnutia z minulosti. Nissan sa totiž rozhodol prakticky odignorovať klasické hybridy a staviť všetko na elektromobily. Hybrid síce ponúkajú, no spaľovací motor slúži iba na dobíjanie batérie ako generátor. Tento typ pohonu navyše nebol k dispozícii v Amerike. To sa teraz ukazuje ako veľká chyba. Nielenže na to Japonci doplácajú finančnými problémami, no zároveň by to mohlo stáť stoličku šéfa Nissanu, Makota Uchidu.

Agentúra Reuters totiž prišla s informáciou, že v rámci automobilky panujú vnútorné obavy týkajúce Uchidovej vízie vsadiť všetko na elektrické vozidlá. Ten si však už priznáva chybu ohľadom absencie hybridov v Amerike. „Je to výhovorka, ale až do novembra minulého roka sme neboli schopní predvídať rýchly nárast dopytu po hybridoch,“ povedal podľa Reuters Uchida.

Nissan Ariya Nismo
Foto: Nissan

Enormný pokles zisku

Dopyt po elektromobiloch je v posledných mesiacoch výrazne nižší ako sa predpokladalo. Automobilky, ktoré sa vydali výhradne týmto smerom, na to teraz doplácajú. Výnimkou nie je ani Nissan. Ak do predajov zarátame aj ich luxusnú značku Infiniti, čísla na americkom trhu medziročne klesli o 2,2 %. To nie je síce vôbec zlé, no ako uvádza Reuters, predaje sú do veľkej miery ťahané stimulmi zo strany Nissanu. Predajcovia boli inštruovaní, aby predávali nové vozidlá aj so stratou, čím, pochopiteľne, výrazne trpia zisky. Problémom je aj čínsky trh, ktorý je pre Japoncov veľmi dôležitý, no medziročné predaje sú nižšie až o 13,1 %.

Minulý mesiac automobilka oznámila, že jej prevádzkový zisk sa v prvej polovici fiškálneho roka znížil o závratných 90 percent. Čistý zisk klesol dokonca až o 94 %. Nissan sa tak topí v poriadnych problémoch a podľa všetkého mu nezostáva veľa času na nápravu tejto nepriaznivej situácie. Plánom je expresné predstavenie nových hybridných pohonných jednotiek do roku 2027, no je otázne, či sa ho Nissan vôbec dožije.

Agresívnu cenovú politiku značky Nissan vidíme aj na slovenskom trhu. Vlani na jar Nissan významným spôsobom zlacnil model Qashqai. Aj na Slovensku tým zaznamenal nárast predaja o desiatky percent a v tomto trende pokračuje aj po modernizácii. Základná cena tohto modelu začína od sumy 24 990 €, čo je už teritórium Dacie Duster. Priemerné akciové ceny modelu Nissan Qashqai sú v súčasnosti nižšie až o 7-tisíc eur.

Testujeme facelift Nissanu Qashqai - Revolučné zmeny, alebo len kozmetika?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJReuters
Predchádzajúci článokPo rožky a na poštu. Oplatí sa kúpiť hatchback bez turba?
Nasledujúci článokPripravujú EV ľahšie ako spaľovák. Bolo to hlúpe rozhodnutie, priznal šéf