Domov SPRÁVY News Bezpečne na hory: Test zimných pneumatík preveril jazdu na snehu aj spotrebu

Bezpečne na hory: Test zimných pneumatík preveril jazdu na snehu aj spotrebu

Test zimných pneumatík
Foto: ADAC

Mnohé rodiny sa chystajú počas jarných prázdnin na lyžovačku do hôr. Prvá zasnežená cesta môže preveriť kvalitu vašich zimných pneumatík, preto vám prinášame výsledky testu od nezávislej spotrebiteľskej organizácie dTest. Odborníci odhalili kvalitné, ale aj veľmi nevydarené výrobky, a to aj v podaní prémiových značiek.

Najnovší test zimných pneumatík organizácie dTest sa zameral na dve najpopulárnejšie kategórie pneumatík: s rozmermi 205/55 R16 a 215/55 R17, ktoré používa široké spektrum automobilov. Šestnásťpalcové pneumatiky sa testovali na vozidle VW Golf 8, sedemnástky na VW T-Roc. Testovací program zahŕňal jazdu na suchom a mokrom povrchu, ale aj na snehu a ľade, pričom súčasťou skúšok bolo meranie životnosti, miery odierania, vplyvu na spotrebu paliva, hlučnosť aj ekologickú udržateľnosť pneumatík.

Skúška vodou

Najčastejšou výzvou býva mokrý povrch, preto profesionálni vodiči testovali na uzavretej dráhe ovládateľnosť a smerové vedenie, merali brzdnú dráhu na mokrom asfalte aj betóne, pričom skúmali aj náchylnosť pneumatík k akvaplaningu. V mokrej skúške najlepšie obstáli v kategórii 16-palcových pneumatík Continental WinterContact TS 870 a u 17-palcových pneumatík Dunlop Winter Sport 5.

V obidvoch kategóriách odhalil test aj výrobky s veľmi slabou priľnavosťou, ktoré boli pri zatáčaní buď výrazne pretáčané, alebo, naopak, nedotáčavé. Niektoré sa dokonca dostávali v zákrutách do nedotáčavých šmykov. Rozdiel v brzdnej dráhe medzi najlepšími a najhoršími pneumatikami bol na asfalte v prípade 16-palcových pneumatík 5,6 metra, u 17-palcových to bolo takmer 7 metrov.

Na suchu aj na snehu

Za mrazivým počasím sa vybrali odborníci z dTestu až do Laponska, kde vykonali skúšky na snehu. Testovanie na ľade prebiehalo už v Európe – na zimnom štadióne. Odborníci známkovali ovládateľnosť, rozjazd do kopca a merali tiež brzdnú dráhu na snehu aj na ľade.

V jazde na snehu prekvapili niektoré lacnejšie modely, ktoré obstáli veľmi slušne, hoci na suchom a mokrom povrchu neuspeli. Čo sa týka brzdenia na ľade, výsledky boli podobné v obidvoch kategóriách. Pri 20-kilometrovej rýchlosti sa brzdná dráha pri zastavení pohybovala u jednotlivých modelov v rozmedzí 16,1 a 21,6 metra.

Pneumatiky prešli tiež testovaním na suchej vozovke, ktoré prebiehalo na vysokorýchlostnej dráhe. Odborníci posudzovali jazdnú stabilitu a ovládateľnosť. Aj v tejto kategórii sa však našli kúsky, ktoré nedostali pozitívne hodnotenia. Niekoľko produktov z obidvoch kategórií dostalo uspokojivú známku a našli sa dokonca aj také, ktoré skončili len ako dostatočné. V tomto smere negatívne prekvapila napríklad značka Pirelli.

Foto: ADAC

Na čo nezabudnúť

Vodiči sa pri výbere nových pneumatík zameriavajú väčšinou len na základné parametre, ako je priľnavosť na mokrom povrchu alebo jazdné vlastnosti na snehu. Často podceňovaným faktorom je však vplyv pneumatík na spotrebu paliva. V skúškach sa ukázalo, že rozdiel medzi najúspornejšími a najmenej úspornými pneumatikami môže byť až 0,5 litra na 100 km. Pri dlhších cestách, napríklad do Álp, to môže znamenať citeľný rozdiel v nákladoch.

Ďalším parametrom, na ktorý sa zabúda, a môže pritom ušetriť financie, je životnosť a opotrebenie materiálu. Niektoré pneumatiky sa zoderú rýchlejšie ako iné, pričom oder pneumatík je zaujímavý aj z ekologického hľadiska, pretože oderom vznikajú mikroplasty, ktoré prenikajú do prírody. Medzi 16-palcovými pneumatikami zvládli najviac kilometrov pneumatiky Michelin Alpin 6, ktoré sa opotrebili až po 53 000 kilometroch. Pri 17-palcových prekvapil model Kenda Wintergen 2 KR501 so 65 000 kilometrami, pričom tieto pneumatiky v iných kategóriách príliš neuspeli.

Či už sa chystáte na lyžovačku do Tatier alebo Álp, správny výber pneumatík môže rozhodnúť nielen o vašom pohodlí, ale aj bezpečnosti. Kompletné výsledky najnovšieho testu zimných pneumatík nájdete na webe spotrebiteľskej organizácie dTest.

Prehľad vybraných testovaných zimných pneumatík

Pneumatiky s rozmermi 215/55 R17 98V

Continental WinterContact TS 870 P

  • Suchá vozovka – ovládateľnosť – uspokojivo
  • Mokrá vozovka – aquaplaning: zákruty – dobre
  • Ovládateľnosť na snehu – dobre
  • Brzdná dráha na ľade – 16,6 m
  • Životnosť – celkový nájazd – 43 300 km

GitiWinter W2

  • Suchá vozovka – ovládateľnosť – uspokojivo
  • Mokrá vozovka – aquaplaning: zákruty – uspokojivo
  • Ovládateľnosť na snehu – dostatočne
  • Brzdná dráha na ľade – 17,2 m
  • Životnosť – celkový nájazd – 41 100 km

Triangle WinterX TW401

  • Suchá vozovka – ovládateľnosť – uspokojivo
  • Mokrá vozovka – aquaplaning: zákruty – dostatočne
  • Ovládateľnosť na snehu – dobre
  • Brzdná dráha na ľade – 19,7 m
  • Životnosť – celkový nájazd – 37 000 km
Pneumatiky s rozmermi 205/55 R16 91H

Hankook Winter i*cept RS3

  • Suchá vozovka – ovládateľnosť – dobre
  • Mokrá vozovka – aquaplaning: zákruty – dobre
  • Ovládateľnosť na snehu – dobre
  • Brzdná dráha na ľade – 19,8 m
  • Životnosť – celkový nájazd – 52 800 km

Pirelli Cinturato Winter 2

  • Suchá vozovka – ovládateľnosť – dostatočne
  • Mokrá vozovka – aquaplaning: zákruty – uspokojivo
  • Ovládateľnosť na snehu – veľmi dobre
  • Brzdná dráha na ľade – 19,1 m
  • Životnosť – celkový nájazd – 34 000 km

Vysvetlivky k hodnoteniu:

  • veľmi dobre     100-80 %
  • dobre              79-60 %
  • uspokojivo       59-40 %
  • dostatočne      39-20 %
  • nedostatočne   19-0 %

Zdroj: dTest

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokV Petržalke na nezodpovedných cyklistov nasadili poriadne drahú „zbraň“
Nasledujúci článokDiaľnicu D1 ochromí uzávera. Pozor, zmení sa počet pruhov