Domov SPRÁVY News ZF vylepší spaľovacie generátory pre elektrické vozidlá

ZF vylepší spaľovacie generátory pre elektrické vozidlá

ZF EREV
Foto: ZF

V oblastiach, v ktorých ešte nie je úplne dobudovaná infraštruktúra pre nabíjanie elektrických vozidiel, prípadne pre zákazníkov, ktorí napriek neustále sa zlepšujúcim technológiám v elektrických autách pociťujú takzvanú úzkosť z dojazdu, existujú alternatívy v podobe nielen plug-in hybridných vozidiel, ale aj pohonných systémov s predĺženým dojazdom. Tie sa aktivujú v prípade vybitia batérie a ich energiu je možné doplniť na ktorejkoľvek čerpacej stanici. 

Spoločnosť ZF teraz predstavuje svoju novú generáciu tejto technológie, ktorá sa začne sériovo vyrábať v roku 2026. „Aj keď je dojazd osobných automobilov s čisto elektrickým pohonom v priemere okolo 500 km, úzkosť z dojazdu stále ovplyvňuje široké spektrum kupujúcich pri výbere ich ďalšieho vozidla,“ vysvetľuje Dr. Otmar Scharrer, senior viceprezident výskumu a vývoja technológie elektrického pohonu zo spoločnosti ZF. Platí to najmä v regiónoch, kde ešte nie je všeobecne dostupná nabíjacia infraštruktúra. Spoločnosť ZF v súčasnosti vyvíja ďalšiu generáciu rozširovačov dojazdu pre tieto situácie. „Tieto predstavujú skutočnú alternatívu k väčším – a teda drahším – batériám alebo plug-in hybridom,“ hovorí Dr. Scharrer.

V prípade elektromobilov s predĺženým dojazdom (EREV) je spaľovací motor spojený s elektromotorom, ktorý generuje energiu pre batériu vozidla, len čo jej stav nabitia klesne pod určitú hranicu. Ako už názov napovedá, zvyšuje sa tým dojazd, ktorý je možné poháňať elektricky. Ďalšou výhodou oproti PHEV alebo konvenčným spaľovacím motorom je, že spaľovací motor ako generátor energie vždy pracuje v ideálnom výkonovom rozsahu pre spotrebu paliva a nižšie emisie.

Vývoj dvoch typov spaľovacích generátorov

ZF už má technológiu predlžovača dojazdu v sériovej výrobe a okrem iných vozidiel bola nainštalovaná napríklad aj v ikonickom londýnskom taxíku. ZF v súčasnosti pracuje na ďalšej generácii, s elektrickým Range Extender (eRE) a elektrickým Range Extender plus (eRE+). Oba varianty sú vysoko integrované konštrukcie, ktoré sú flexibilné z hľadiska výkonu, elektrickej architektúry aj typu polovodiča. eRE spája elektromotor s integrovaným meničom, vhodným softvérom a planétovou prevodovkou. eRE+ má aj inteligentnú spojku a diferenciál. V dôsledku toho môže byť použitý buď ako generátor prúdu alebo ako dodatočný sekundárny pohon, čo ušetrí výrobcom vývoj samostatného komponentu.

ZF EREV
Foto: ZF

Výkon je možné škálovať pre oba modely. Výkon sa pohybuje od 70 do 110 kW (eRE) alebo 70 až 150 kW (eRE+). „Zvýšený dopyt po rozširovačoch dojazdu ukazuje, že potenciál tejto technológie nie je ani zďaleka vyčerpaný – najmä pri modelových platformách, ktoré sú už navrhnuté pre batériovo-elektrické pohony,“ hovorí Scharrer.

Výhody predlžovačov dojazdu

V porovnaní s riešeniami paralelných hybridných pohonov, napríklad PHEV, sú rozširovače dojazdu presvedčivé vďaka nižším dodatočným nákladom, kratším vývojovým cyklom, zníženému úsiliu o integráciu platformy a zjednodušenému riadeniu dodávateľského reťazca. Vďaka tomu je táto technológia obzvlášť zaujímavá pre výrobcov, ktorí sú na trhu noví a môžu mať málo skúseností s tradičnými hnacími sústavami spaľovacích motorov. Čína v súčasnosti začína modelovú ofenzívu s takzvanými „Range Extended Electric Vehicles“ (REEV), ktoré vďaka technológii dokážu prekonať vzdialenosti viac ako 700 kilometrov. „Práve tu považujeme za vhodné, že existuje široká škála platforiem BEV, ktoré môžu byť doplnené rozširovačmi dosahu,“ vysvetľuje Scharrer. To bol jeden z dôvodov, prečo pobočky ZF v Číne smerovali k rozvoju.

Záujem výrobcov sa však zvyšuje aj v USA a Európe. „Trh s plne elektrickými vozidlami sa nerozvinul tak, ako sa pred niekoľkými rokmi predpokladalo,“ hovorí Scharrer. “Pre túto prechodnú fázu môžu byť predlžovače dojazdu ideálnym riešením.” Vodiči REEV môžu využívať výhody elektromobility bez toho, aby museli obetovať flexibilitu vozidiel PHEV alebo osobných automobilov so spaľovacím motorom. Predlžovače dosahu sú zaujímavé aj pre tradičných výrobcov. Umožňujú inštaláciu menších (a teda úspornejších) akumulátorov vozidiel a pomáhajú dodržiavať limitné hodnoty emisií pre vozový park.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS ZF
Predchádzajúci článokToto nebolo v pláne, Volkswagen chce zrušiť autá na benzín a naftu v inom roku
Nasledujúci článokToto luxusné MPV ide na dračku – 100 000 kusov za 12 mesiacov
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.