O tom, že hlavné mesto Bratislava, sa stáva čoraz modernejšou metropolou svedčí, nie len výstavba moderných výškových budov v centre, ale rovnako aj moderne vybavená mestská hromadná doprava.
Pár dní dozadu bolo vyhlásené verejné obstarávanie na 50 nových hybridných trolejbusov, projekt bude financovaný z fondov Európskej únie. Hybridné trolejbusy sa stanú nie len ekologickejším dopravným prostriedkom MHD ale rovnako umožnia rozšírenie trolejbusovej dopravy bez vybudovaného trolejového vedenia.
Bratislavský dopravný podnik vyhlásil verejné súťaže, na obstaranie spomínaných trolejbusov, ktoré budú môcť premávať nie len pod trolejovým vedením ale aj v úsekoch kde sa vedenie nenachádza, s využitím elektrickej energie z trakčných batérií. DPB má v pláne obstarať dokopy 5O takýchto hybridných batériových trolejbusov, z toho 16 veľkokapacitných dvojkĺbových 24-metrových vozidiel, 23 kĺbových 18-metrových vozidiel a 11 kusov “kratších” 12-metrových trolejbusov.
Poďme nakupovať
Ako sme spomínali minulú jeseň v článku o prebiehajúcom testovaní 24-metrového trolejbusu, ktoré dopadli na výbornú tak má DBP v pláne nasadiť tieto trolejbusy práve na najvyťaženejšie linky akými je 201, ktorá premáva z Hlavnej stanice na Dolné Hony. Keďže sa jedná o spoj, ktorý premáva v podstate cez celé mesto a obsluhuje dôležité prestupné body v meste, je tento krok veľmi potešujúcou správou. Suma za nákup nadrozmerných trolejbusov vyjde na 19,41 milióna eur bez DPH.
Ďalším nákupom, ktorý sa má uskutočniť sú 18- metrové trolejbusy, ktoré DPB testoval v októbri 2020, keďže testy dopadli úspešne dopravný podnik plánuje nákup rovno 23 kusov. Nové trolejbusy by mali nahradiť autobusy na linke 61, premávajúce medzi Hlavnou stanicou a Letiskom. Rovnako je v pláne na trase linky 210, ktorá premáva od Hlavnej stanice cez Autobusovú stanicu, nahradiť súčasné dieselgenerátorové trolejbusy. Obstaranie 18- metrových trolejbusov by malo podľa odhadov stáť 18,78 miliónov eur bez DPH.
Poslednou kúpou sú hybridné 12-metrové trolejbusy, ktoré umožnia spojiť súčasné linky 41 a 203 do jednej linky, spájajúcu Hlavnú stanicu, Drotársku cestu, Hrad, Hodžovo námestie a Kolibu, v podstate všetky zaujímavé turistické atrakcie. Odhadovaná cena za nákup predstavuje sumu 7,2 milióna eur bez DPH.
„Som hrdý na to, že aj v náročnej situácii s výrazným výpadkom tržieb, spôsobeným pandémiou koronavírusu, môžeme aj naďalej obnovovať vozidlový park vďaka efektívnemu využívaniu eurofondov. Bratislavská MHD tak bude výrazne ekologickejšia, kvalitnejšia a novými trolejbusmi dokonca nahradíme autobusy na viacerých linkách,” uviedol predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský. Nie je tomu tak dávno, čo primátor mesta ohlásil zmeny týkajúce sa dopravných lístkov, ktorými chcel prilákať ľudí aby začali využívať MHD. Nám neostáva nič iné len dúfať, že napriek pandémiíí ľudia budú chcieť opäť cestovať hromadnou dopravou a vráti sa život aj do tejto oblasti.