Minulý rok prišla Yamaha s modernizáciou svojej vlajkovej lode v segmente Hyper Naked modelom MT-10 SP a tento rok sa nám konečne dostala do redakcie na test. Pozrime sa teda, čo nové priniesla.
Jedno musím hneď na začiatok povedať, a to že “chlapci” v Yamahe dokázali to, čo si zaumienili a zdokonalili toto monštrum snáď v každom ohľade. Aj keď po dizajnovej stránke nemusí byť Yamaha MT-10 SP každému po chuti, parametrami a jazdnými vlastnosťami presvedčí väčšinu.
Parametre
V skratke si preleťme technické parametre a pozrime sa na ňu trošku podrobnejšie. Poháňaná je štvorvalcovým radovým motorom s objemom 998 centimetrov kubických s výkonom 165,9 konských síl. Reakcia na plyn je vďaka ride-by-wire takmer okamžitá a veľmi presná, niekedy až príliš presná a aj jemné pootočenie rukoväte vie prekvapiť, pokiaľ si na to zvyknete.
S kapacitou nádrže 17 litrov treba počítať s menším dojazdom, hlavne keď s radosťou začnete ťahať za plyn a tlačiť otáčky do obmedzovača. Taký príjemný priemer je dojazd do 200 kilometrov, ak budete jazdiť svižnejším tempom. Ďalšia vec, čo v Yamahe určite vedia, je odladenie rýchloradenia hore aj dole. Pokiaľ ho používate tak ako máte, a to vo vyšších otáčkach, je preradenie hore rozpoznateľné len poklesom otáčok a zmenou zvuku motora.
Veľké zmeny
O zastavenie sa stará vpredu dvojkotúčová brzda s rozmerom 320 milimetrov so štvorpiestikovým radiálne uchyteným strmeňom. Vzadu je to zase 220 milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom. O presnosť sa postará radiálna pumpa, ktorá je výborne dávkovateľná a presná. S ľahkosťou som ju zvládol ovládať aj jedným prstom a to aj v krízových situáciách.
A teraz k tomu zaujímavému. Yamaha MT-10 SP dostala do vienka ako prvá sériovo produkovaný elektronický podvozok druhej generácie od Ohlinsu. A tu je oproti predchádzajúcej generácii asi najväčší skok. Je tu k dispozícii až šesť možných nastavení. Tri sú polo-aktívne a tri manuálne nastaviteľné. Medzi jednotlivými nastaveniami v polo-aktívnom režime sú rapídne cítiť zmeny v nastaveniach a tvrdosti. Pokiaľ by ste chceli, tak ešte stále sú tu tri režimy, ktoré si nakonfigurujete presne podľa seba. Predchádzajúci model Yamaha MT-10 SP medzi nimi dokázala prepínať, len keď ste ju zastavili, až následne vám dovolila prepnúť nastavenie podvozku. V novej to dokážete priamo počas jazdy.
Jedna báseň
Podvozok je pekne citlivý a v najtvrdšom nastavení v polo-aktívnom režime je cítiť každú nerovnosť na ceste a vedenie v zákrutách je na výbornej úrovni. V najmenšom zase odfiltruje všetko nepotrebné a dožičí vám pohodlnú jazdu za dobrodružstvom. Čo sa týka obratnosti, tam taktiež nastali obrovské zmeny. Yamaha s MT-10 SP v predchádzajúcej generácii nastavila latku vysoko a s novou láme rekordy.
Do zákrut ide oveľa ľahšie a ochotnejšie. Človek by si myslel, že vie čítať myšlienky. Vy si pomyslíte na zákrutu a ako by ste ju chceli prejsť a Yamaha MT-10 SP je už v nej, v tej správnej polohe a začína prosiť o plyn a rýchly výjazd zo zákruty. Všetky potrebné informácie vám sprostredkováva cez 4,2-palcový farebný TFT displej. Tu oproti predchádzajúcej generácii však rozdiel nevidím a aj rozloženie a grafické spracovanie zostalo rovnaké.
Elektronický strážca
Čo sa týka elektroniky, tak tu je tiež niekoľko noviniek. Šesťosá IMU jednotka tu má naozaj čo robiť a od nastavovania podvozku, regulácie anti whelle či trakčnej kontroly vás postráži aj pri krízovej situácii či jazdeckej chybe. Aj keď mnohí z nás na príliš veľa elektroniky skôr nadávajú a berú to ako prekliatie modernej doby, dnes má svoje miesto aj vo svete motocyklov a v niektorých situáciách naozaj dokáže zachrániť či neskonale pomôcť. Tu ju však odladili presne tak, aby nebránila, ale len strážila a dovoľuje naozaj veľa.
Zmenil sa aj posed. Ten je teraz trochu viac orientovaný na športovú jazdu. Je cítiť najmä na rukách, že celý predok je položený o kúsok nižšie. Zato ovládateľnosť je na veľmi vysokej úrovni. Sedlo je vo výške 835 milimetrov a ani po dlhšej jazde nezačne byť nepohodlné. Sklon kolien je príjemný a nie je zbytočne ostrý. Celkový posed je pohodlný a príjemný aj na dlhšie výlety.
Záverom
Nová Yamaha MT-10 SP ma náramne bavila. Čo sa týka výkonu, toho má na bežných cestách na rozdávanie. Je prijemne hravá s možnosťou ako veľmi športovej, tak aj pokojnej pohodlnej jazdy a nenechá sa zahanbiť ani od superšportov, ktoré dokáže na okreskách pekne preháňať.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV : Yamaha MT-10 SP
MOTOR : 998 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 214 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 835 milimetrov
CENA : 18 590 €