Hlavou som bol ponorený do virtuálneho sveta, no šoféroval som skutočné BMW M4. Poznáte snáď lepší a adrenalínovejší “herný” zážitok?
Čo je vlastne BMW M Mixed Reality? Možno ste to už zachytili niekde na sociálnych sieťach. Je inovatívny zážitok z jazdy, ktorý kombinuje virtuálny a fyzický svet a premení samotné vozidlo na herný ovládač. Ostatne, herné spoločnosti a automobilky už niekoľko rokov vyvíjajú hry, prostredníctvom ktorých predovšetkým cestujúcim spríjemnia jazdu autom. No žiadne z nich sa nezamerali priamo na vodiča. Najmodernejšie technológie virtuálnej reality umožňujú v kontrolovanom prostredí pohlcujúci zážitok z auta na úplne inej, novej úrovni. Áno, ide predovšetkým o zábavu, ale predstavte si aj edukačný potenciál takéhoto riešenia.
Zmiešaná realita
Zmiešaná realita spája dva rôzne svety, reálny a digitálny, do jedného zábavného celku. V prvom rade, aby ste niečo podobné mohli začať, potrebujete na to zodpovedajúcu technológiu. Tú ukrýva auto, v tomto prípade BMW M4 Competition s výkonom 510 koní, no svojich útrobách. Prostredníctvom VR headsetu, ktorý stojí asi 8.000 €, prevedie vaše vnímanie do virtuálneho sveta. V našom prípade to bol okruh s množstvami zákrut ponorený do tmy a osvetlený neónovými nápismi. V skutočnosti sa však sedel za volantom BMW M4 pripútaný štvorbodovým bezpečnostným pásom a pod pravou nohou som ovládal nálož 510 koní. Kontrolované prostredie sa v tomto prípade myslí jeden z obrovských asfaltových polygónov pri Sokolove, kde BMW nedávno otvorilo svoje najväčšie testovacie centrum na svete.
Nemôžete sa tak zatiaľ vydať niekde do premávky, vždy musí ísť o uzatvorený areál, na ktorom nie sú žiadne prekážky. Vo svete hier sa často rieši, či ide o simulátor napodobňujúci čo najvernejšie ovládanie skutočného auta alebo arkádu, pri ktorej je ovládanie zjednodušené, aby poskytovalo zábavu širokému spektru hráčov. Tu je to teda jasné, pretože do herného sveta sa prenáša správanie skutočného auta. BMW na účely prezentácie tejto technológie aktuálne používa vozidlá M2 a M4, ale dokáže túto technológiu implementovať v podstate do každého modelu. Softvér využíva existujúce systémy zabudované vo vozidle, ktorých spracovanie signálu je štandardizované vo všetkých autách BMW a BMW M. Tie sú také presné, že na vyladenie s VR headsetom nie sú potrebné žiadne ďalšie senzory. Platí aj o elektromobiloch.
Trate
Aktuálne BMW M Mixed Reality nie je v prevádzke ani rok, takže zatiaľ existujú len dva virtuálne svety. BMW na podujatí na jeseň minulého roka začalo so svetom pripomínajúcim život na inej planéte, pričom takto vytvorený okruh ste prešli za približne pol minúty. Veľký polygón v Sokolove umožnil naprogramovať podstatne väčší svet zasadený do nočného mesta. Prejdenie jedného okruhu by teda malo trvať podľa rýchlosti 60 až 80 sekúnd.
Viac než len simulátor
Aký význam má BMW M Mixed Reality? Pôvodne bol projekt navrhnutý čisto demonštračne: funguje vôbec niečo také? Dajú sa spojiť všetky relevantné údaje pre optimálny zážitok z virtuálnej reality? “Keď sme to dokázali, bolo jasné, že nám to pomôže pri vývoji nového obsahu VR napríklad pre head-up displeje alebo pri testovaní nových interiérov vozidiel vo všeobecnosti. Pretože bez ohľadu na to, čo chcete v budúcnosti zobraziť vo vozidle, či už na čelnom skle alebo na okuliaroch AR (rozšírená realita), potrebujete množstvo parametrov vozidla, teda to, ako sa auto skutočne pohybuje.
Samozrejme, aj téma hrania sa rýchlo posunula viac do centra pozornosti – vozidlo ako ultimátny ovládač. Tu musíte mať na pamäti, že aj sofistikovaný pretekársky simulátor, aký používa BMW M Motorsport, môže reprezentovať G-sily a inú dynamiku len vo veľmi obmedzenej miere. Ponorenie do hry je tiež oveľa silnejšie v BMW M Mixed Reality ako v takýchto simulátoroch,” hovorí Alexander Kuttner, vedúci projektu, ktorý na ňom pracuje už od roku 2018.
Zmení motoršport?
Motoršportové šampionáty sú často terčom kritiky vynakladania nezmyselných nákladov a vysokej uhlíkovej stopy. Pretekárske tímy sa musia presúvať neraz cez celé kontinenty, čo zaťažuje nielen finančný rozpočet, ale produkuje to aj veľa emisií. V budúcnosti by preteky v zmiešanej realite mohli tieto náklady podstatne znížiť. S touto technológiou by sa mohli konať multiplayerové podujatia, v ktorých každý účastník jazdí na svojej trati, no vo svete VR by jazdili všetci spolu na jednej. Nedochádzalo by ku kolíziám, ktoré sú nielen nebezpečné, ale tiež stoja veľa peňazí.
Virtuálny svet umožňuje zažiť aj veci, ktoré by v tom skutočnom svete nebolo vhodné realizovať, ako napríklad driftovať na trati plnej prekážok či vyskúšať si naháňačku s políciou. Trochu iný prípad by bola jazda na skutočných pretekárskych okruhoch ako napríklad na Nordschleife. S AR okuliarmi alebo head-up displejom budúcnosti by sa dala zobraziť napríklad ideálna jazdná stopa, brzdné body, či súper v podobe ducha. BMW M Mixed Reality je teda platforma, ktorá ani zďaleka nevyčerpala svoj potenciál.
Idem nato
S hardvérom sa zoznamovať nemusím, keďže vďaka testu som minulý rok strávil za volantom BMW M4 Competition celý týždeň. Pripútam sa, nastavím volant, nasadím si VR okuliare a môžem sa pustiť do akcie. Najprv sa mi zapne akýsi režim head-up displeja – pred sebou vidím reálny svet, avšak s navádzacou čiarou, podľa ktorej vidím, kam mám auto smerovať, aby som sa dostal na štart. Zastavím a obraz sa mi prepne do virtuálnej reality, pričom ruky na volante kopírujú tie moje. Je to skutočne simulátor, aký svet ešte nevidel. Reakcie na pohyb skutočného auta sa do virtuálneho obrazu prenášajú v zlomku sekundy, nepozorujem žiadne oneskorenie. Pôsobí na mňa skutočné preťaženie a počujem aj skutočný zvuk motora, cítim limit pneumatík, no zároveň sa sústredím na virtuálnu trať. Na nej je potrebné zbierať žetóny, za ich minutie dostávam penalizácie. Mám k dispozícii dva pokusy.
Prvý sa snažím využiť na zoznámenie s traťou, je celkom kľukatá, ale na niektorých miestach dovoľuje prišpendliť plyn na podlahu. Druhý pokus idem odvážnejšie aj rýchlejšie, hra ma celého pohltí. Nebyť chyby v poslednej zákrute, útočím na najlepší čas dňa. Je to skvelý zážitok, ktorý má pred sebou obrovský potenciál.