Do redakcie zavítala novinka mestských cross-overov v podaní Kie XCeed v plug-in hybridnej verzii. Auto dokáže prekvapiť nielen dojazdom a obratnosťou ale aj výkonom.

Kia XCEED je v poradí štvrtým karosárskym variantom z rodiny Ceed. Okrem hatchbacku je v ponuke kombík Ceed SW, ďalej štýlový predĺžený kombík ProCeed a rodina je doplnená mestským crossoverom XCeed. Vyvýšená verzia však stojí na základoch klasickej Kie Ceed o čom hovorí rázvor náprav 2.650 mm. Vozidlo však narástlo do dĺžky, kde predný previs je o 60 mm dlhší a zadný o 25 mm.

Novinka XCeed je akýmsi medzistupienkom medzi hatchbackom Ceed a crossoverom Sportage. Motorová infraštruktúra pod kapotou je rôznorodá. Srdcom môže byť či už čisto spaľovací motor, dieselový motor a najnovšie aj plug-in hybridné ústrojenstvo.

Odlíši sa iba vďaka zeleným značkám

XCeed PHEV vďaka svojej technológií trochu pripomína svojho staršieho brata Niro PHEV. Ako je tomu pri dnešných plug-in hybridných vozidlách, moc na seba nepútajú pozornosť a nebyť  výrazného polepu a zelených značiek len málokto by si uvedomil, že tento XCeed zvláda aj čisto elektrickú jazdu.

Najviac zmien sa však ukrýva pod celým skeletom. Súčasťou celého systému je batéria s kapacitou 8,9 kWh. Tá je umiestnená pod zadnou lavicou. Váži 117 kg a o jej prítomnosti by ste takmer ani nevedeli nebyť zadných vetracích otvorov pri nohách pasažierov sediacich vzadu.

Komfort vozidla je naozaj slušný a Kia XCeed je naozaj kus dobrého auta a správneho nástupcu nižšej strednej triedy. Môžeme tak tvrdiť, že XCeed je priamym konkurentom pre VW Golf. Pokiaľ však chcete niečo za „prijateľnejšie“ peniaze a chcete ostať pri crossoveroch, v ponuke od konkurencie je Nissan Juke.

Dokáže prilákať pohľady

Exteriér vozidla pokračuje v aktuálnom dizajnovom jazyku Kórejskej automobilky. Predná maska má naozaj sebavedomý výzor. Ten je doplnený o štýlové predné svetlá v tvare písmena V. Už základná verzia vozidla disponuje technológiou full-LED svetlometov. Samozrejme, vzhľad je o pocitoch a vždy sa nájde aspoň jeden človek, ktorému dané vozidlo absolútne nevyhovuje.

Pokiaľ sa však pohneme pozdĺž auta, tak zadná časť vozidla už poukazuje na to, že sa nejedná o hatchback, ale o oplastovaný crossover. Zadná časť vozidla je mohutnejšia, razantnejšia, no má jednoduché, jemné línie. TO, že sa nachádza v mestskom crossoveri hovorí aj vyvýšená nakladacia hrana na batožinovom priestore. Musíme však uznať, že nakladanie do kufra nie je ťažké a je výrazne praktické. Zadné svetlá majú predĺžený tvar.

Kufor disponuje objemom 291 litrov, no pokiaľ sklopíte zadné sedadlá, dostanete sa na hodnotu až 1.243 litrov. Čiže variabilita tohto batožinového priestoru je naozaj veľká a nie je problém aj nejaké menšie veci presťahovať. Vozidlo bolo obuté na 18“ diskoch, ktoré sú štandardom pre výbavu Platimum. K dispozícií v nižších výbavách sú aj 16“ disky.

Interiér radikálnou zmenou neprešiel

Na to, aká malá je XCeed, tak po interiérovej stránke má čo ponúknuť. Pokiaľ sa radíte medzi ľudí, ktorí sedia v aute viac „ležérne“, tak vedzte, že človek za vami sa vám dva krát nepoďakuje. S ležérnym vodičom by ste asi vo štvorici na dlhšiu trať ísť nechceli, no pokiaľ je sedadlo vodiča v normálnej polohe, tak jazda aj so štyrmi ľuďmi na palube vie byť adekvátnou a pohodlnou.

Komfort pre zadných pasažierov je doplnený o samostatné výduchy klimatizácie. Absenciou však je USB konektor pre zadných cestujúcich. „V prvej línií“ je to s komfortom o čosi lepšie. Škoda, že elektricky posuvné sedadlo je iba pre vodiča, no myslím si, že človek si na to dokáže zvyknúť. Sedadlá sú kombináciou látky s koženým prešitím na bočniciach.

Volant príjemne sedí v rukách, takisto je potiahnutý kožou. Miesto na dverách je akurát na položenie rúk. Avšak nevýhodou sú plastové prvky, kde sa prevažne dotýkate. Stredový panel je kompletne plastový, aj keď pokus o vylepšenie dojmu je riadiaca páka oblepená strieborným plastom. Plast je takisto aj okolo stredového infotainmentu. V prednej časti vozidla nájdeme aj USB konektory a takisto aj bezdrôtovú nabíjačku.

Príjemná ergonómia

To, že usporiadanie tlačidiel a všeobecné prvky interiéru majú niektoré kórejsko-japonské automobilky lepšie, než veľké európske už nie je žiadnym tajomstvom. Menu infotainmentu je veľmi príjemné a jednoducho spracované. Navigácia v tejto triede je zväčša bonusom, no človek sa nikdy nenahnevá, keď ju tam má. Veľmi veľkou nevýhodou je pozeranie „cez“ áčkový stĺpik. Naopak pri parkovaní dokážu pomôcť veľké spätné zrkadlá.

Sme radi, že Kia si ešte stále zachovala ovládače na zmenu teploty klimatizácie. Výbava Platinum znamená aj plne digitálny prístrojový štít pred vodičom. Pri zmene jazdného režimu na Sport prejde panel ako-takou zmenou, no otáčkomer neexistuje. Pri niektorých krokoch vyzerá potenciál digitálneho prístroja nevyužitý – napríklad s navigáciou na celom displeji sa rozlúčte.

Dokonalá súhra benzín – elektrina

Poďme sa však povenovať trošku k hybridnému pohonu. Základom je spaľovací motor s objemom 1,6 litra s priamym vstrekovaním. Spaľovací motor má výkon 77 kW / 105 koní a krútiaci moment 147 Nm. Vzápätí sa k nemu pridáva elektromotor s dodatočnými 44 kW / 61 koní a extra 170 Nm. Spolu je tak systémový výkon 104 kW / 141 koní a krútiaci moment 265 Nm.

Motor je s elektromotorom spojený cez spojku a až za elektromotorom sa nachádza elektrický motor. V bežnom hybridnom režime auto využíva elektrický motor aj keď vám palubný počítač píše dojazd 0 km.

Naozaj ohúri elektrickým dojazdom

Úprimne povedané, elektrický dojazd naozaj prekvapil. Človek môže naozaj rátať s tým, že na plne elektrický pohon prejde viac ako 52 kilometrov. Takisto, čo sa týka rekuperácie, tak napríklad na Pezinskej Babe auto s 0 kilometrovým dojazdom dokázalo „nabiť“ elektrických 15 kilometrov.

Ak však chcete v zime kúriť, budete potrebovať spaľovací motor. Za bežných podmienok sa vypína, aj keď teplota vody nie je na úrovni 50 °C. Na vykúrenie vozidla to však bohato postačuje. Akumulátor má v kufri dva ventilátory. Pozor, tie však slúžia na chladenie, nie na odvod tepla do kabíny. Na elektrinu tak jazdí skôr v teplejších mesiacoch, než v tých chladnejších.

Bez rýchlonabíjania a s perfektným kombinovaným dojazdom.

Maximálny výkon nabíjania je 3,3 kW. Na mestskej nabíjačky tak auto nabijete za dve a pol hodiny. Žiaľ deficit v rýchlonabíjaní je citeľný. Pokiaľ vozidlo nabíjate z domu, kde je výkon nabíjačky 2,2 kW, tak tam rátajte ešte o dve hodinky viac. Na druhú stranu, keď sa po dni v práci vrátite domov a dáte auto na noc nabíjať, ráno ho máte nabité do plna. V rámci rádiusu 50 km, ktoré aj reálne prejdete na aute Vás to bude stáť cca 1,3 €.

Odpoveďou na otázku, prečo plug-in, sú dlhé trasy. Pri prebraní malo auto dojazd cez 750 kilometrov. Okúzliť človeka toto auto dokáže aj v spotrebe. Hodnota spotreby je akousi modlou v našom podvedomí. Plug-in hybridná XCeed dokáže kombinovane jazdiť pod 4 litre na 100 kilometrov. Plug-in hybrid má tým pádom v tomto vozidle naozaj opodstatnenie a dokážete jazdiť doslova „za drobné“.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4/16
Zdvihový objem 1 580
Max. výkon 104 kW / 141 koní
Max. krútiaci moment 265 Nm
Palivo hybridný(benzín + elektrina)
Pohon predný
Prevodovka dvojspojková 6-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 395 mm
Šírka 1 826 mm
Výška 1 495 mm
Rázvor náprav 2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 519 kg
Rozmer pneumatík 235/45 R18
Objem batožinového priestoru 291 l (základných)
Zrýchlenie 0-100 km/h 11 s
SPOTREBA
Mesto 1,4 l
Diaľnica 5,2 l
Okresky 3,7 l
Priemer 2,9 l
CENA
Základná cena modelu 33 300 €
Cena testovanej verzie 36 600 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokCadillac kašle na downsizing. Chce predstaviť ďalšie výkonné vozidlá
Nasledujúci článokPorsche podniká strategické kroky. Ako to bude s automobilkou Rimac?