Rovno na úvod musíme povedať, že na Jaguari F-Pace SVR nás najviac nefascinoval ani jeho zvuk, jazdné vlastnosti či výkon. Mozog nám za celý ten týždeň nedokázal spracovať, že toto je auto vyrobené v roku 2023, ktoré viete kúpiť ako nové. Prečo? Lebo toto auto si odškrtáva všetko, proti čomu moderný systém bojuje.
Začnime bodom číslo jeden – karoséria. Jaguar F-Pace SVR je stredne veľké SUV a už pri teste verzie D300 mi nešlo do hlavy, že toto auto je veľkostne bližšie k takému BMW X3 než k X5. Vizuálne totiž pôsobí skutočne majestátne a s drobnými zmenami sa z SVR stal doslova cestný postrach. Výduchy na kapote za prednými 22“ diskami a štvorica koncoviek výfuku dá všetkým jasne najavo, že je čas sa pratať z cesty.
Netreba meniť niečo, čo funguje
Interiér pôsobí menej vulgárne, nakoľko sa v ňom príliš veľa nezmenilo. Už v bežnej verzii je dostatočne športový, takže tu nič nechýbalo. Pri dynamickej jazde nám miestami chýbala možnosť radiť voličom prevodovky, alebo pádla na pevnom mieste, ale to sú čisto subjektívne detaily. Po stránke spracovania, ergonómie alebo luxusu tu nemôžu byť žiadne námietky. Možno len kapacitné ovládače na volante mierne kazili inak bezchybnú prácu.
Fascinujúci zážitok
Toľko teda k zoznámeniu, poďme na to podstatné – motor. Ním je majestátny vidlicový 8-valec s objemom 5 litrov. Preplňuje ho iba kompresor, napriek tomu disponuje impozantným výkonom 550 koní a krútiacim momentom 700 Nm. Na všetky štyri kolesá ho prenáša 8-stupňový automat, ktorý vás bude poslúchať na slovo. Budete nesmierne radi, že sa sem zmestila až 84-litrová nádrž. Zíde sa, pretože pri užívaní si plného potenciálu nebude problém za hodinu spáliť viac než jej polovicu.
Rozhodne ale nemôžeme povedať, že by ste tie peniaze za palivo vyhadzovali do koša. Dostávate za ne akustický zážitok, pri ktorom si občas poviete, či to nie je až príliš. Pri pridávaní na mieste vás ešte zbrzdí soft limiter, ale pri jazde… pane bože! Každým preradením sa ozve surové prasknutie a v celom pásme otáčok reve tých osem valcov takým štýlom, že si to budeme ešte veľmi dlho pamätať. Ide o s prehľadom najhlučnejšie auto, aké sme kedy zaparkovali v redakčnej garáži a jeho studené štarty budeme ešte dlho vysvetľovať susedom.
Nebude najrýchlejší
Jeho surovosť tak trochu zatienila ten pravý šoférsky pôžitok. Odozva z volantu je síce dobrá, viete auto veľmi presne smerovať k vrcholom zákrut, ale jeho hmotnosť budete cítiť. Jaguar F-Pace SVR letí ako šialený, ale hmotnosť 2,1 tony a vysoké ťažisko jednoducho oklamať nedokáže. V našom prípade, žiaľ, ani nízke teploty, pretože letné pneumatiky už nedokázali poskytovať potrebnú priľnavosť. O to viac sme pocítili ten brutálny výkon a hlavne pomer prenosu výkonu. Ten uprednostňuje zadnú nápravu a aj pri zapnutej stabilizácii sa zadok pobral mimo stopu.
Jaguar F-Pace SVR určite nebude najrýchlejším športovým SUV. Nie je tak obratný ani presný, ale za to urobí najväčšiu šou. Je okázalý, svojim spôsobom nemorálny, ale vďaka tomu všetkému perfektný. Občas je fajn prejsť na temnú stranu zla.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Jaguar F-Pace SVR |
Usporiadanie a počet valcov | V8 |
Zdvihový objem | 4 999 cm3 |
Max. výkon | 405 kW / 550 k |
Max. krútiaci moment | 700 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 762 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 2 071 mm |
Výška | 1 670 mm |
Rázvor náprav | 2 874 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 133 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,0 s |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 16 l/100 km |
Diaľnica | 10,8 l/100 km |
Okresky | 11,5 l/100 km |
Objem palivovej nádrže | 83 l |
CENA | |
Základná cena modelu | 117 118 € |
Cena testovanej verzie | 122 324 € |