Minulú dekádu bol príchod novej značky na náš trh považovaný za ohromnú udalosť. S prívalom čínskych automobiliek je to však dnes už tak trochu bežná vec. KGM je však značka, pri ktorej by ste mali zbystriť pozornosť. Jej autá totiž poznáte viac ako dobre.
Juhokórejská KG Group totiž kúpila Ssangyong, čo viedlo k zmene názvu na KGM ako KG Mobility. Nezmenil sa však len názov, ale aj dizajnový jazyk. Ten poskočil do ťažkého futurizmu, čo najlepšie dokazuje nové mestské SUV s názvom KGM Actyon. Čo je zaujímavé, logo KGM nájdete jedine na diskoch kolies, inak je pôvod auta celkom utajený. Predná aj zadná časť nám mierne pripomínali modely od Range Roveru, ale po dizajnovej stránke nemáme príliš čo vytknúť.

Pútač pohľadov
Extravaganciu kriviek podčiarkujú 20″ disky kolies, ktoré tu dostávate štandardne. Podsvietená predná maska, úzke denné svietenie či oddelené hlavné svetlomety. Všetky moderné trendy si KGM odškrtáva, aj keď svetlá nedostali Matrix-LED technológiu. Z profilu zaujmú veľké previsy, ktoré potvrdzujú rozporuplnosť rozmerov. Na dĺžku sa KGM Actyon môže rovnať najväčším SUV od VW Group, ale rázvorom je na úrovni Tiguanu alebo Karoqu. Orientáciu na dizajn korunuje masívny zadný stĺpik.

Ssangyong si nás vždy získal pomerom cena/výbava. A to sa prenáša aj do KGM. Zoznam príplatkov je až absurdne krátky. Okrem farieb si môžete dokúpiť panoramatickú strechu, 360-stupňový kamerový systém a pohon všetkých štyroch kolies. Zvyšok, ako mraky asistentov, vyhrievané + ventilované predné a vyhrievané zadné sedadlá, bezdrôtovú nabíjačku, adaptívny tempomat s udržiavaním v pruhoch, to všetko tu máte od základnej ceny 38 990 €.

Hodnotný interiér
A pri usadnutí za volant KGM Actyon nepociťujete, že sa muselo razantne šetriť. Kombinácia imitácie kože, dreva a karbónu síce znejú ako divočina, ale podarilo sa ich zakomponovať celkom kultúrne a interiér pôsobí uhladene. S červeným prešívaním na sedadlách a volante je tu aj istý náznak športovosti, ktorý môžete zameniť za luxus, ak si zvolíte biele čalúnenie. Slabiny odhalí až používanie infotainmentu, ktorý na dnešné štandardy už mierne nestíha. Neponúka bezdrôtovú konektivitu, ovládanie klimatizácie cez dotykový displej nie je najintuitívnejšie a celkovo by to chcelo grafický refreš.

Motor si vypýta svoje
Za predzvesť vyššej spotreby môžeme považovať, že v ponuke palubného počítača môžete sledovať iba jeden celkový údaj. Slona v miestnosti predstavuje preplňovaná jedna-päťka s výkonom 120 kW/163 k. Pre zákazníkov značky je táto motorizácia dobre známa a v menších modeloch ako Tivoli a Korando sa jej spotreba ešte dá skrotiť na obstojné hodnoty. Ale v tomto 4,7 metra dlhom SUV s pohonom všetkých štyroch kolies sa jednoducho musíte pripraviť na to, že číslo 10 uvidíte pri spotrebe pomerne často. O niečo lepšie to bude s pohonom výhradne predných kolies.

Musíme ale pochváliť spojenie motora so 6-stupňovým automatom, ktorý ponúka plynulé rozbehy a nezmätkuje pri akcelerácii. Aj pružné zrýchlenie dokáže stačiť na bezpečné predbehnutie, ale atletické výkony nečakajte. Pri pohodovej jazde sa KGM Actyon cíti najlepšie. Kabína je výborne odhlučnená a nikdy nič nezavŕzgalo. Podvozok je naladený vyvážene, nie príliš mäkký, ani tuhý. 20″ kolesá však na našich cestách cítiť. V zákrutách nás prekvapil minimálnymi náklonmi, ale opäť, netreba ho tlačiť do extrémov.

V teréne na neho treba dať pozor
To potvrdil aj v teréne, kde je jeho pohon 4×4 schopný, hlavne, keď si elektronika trochu načíta terén, ale jednoducho, toto nie je auto mimo cesty. Svetlá výška 19 cm je pritom slušná, ale veľké disky a hlavne lesklé plasty na spodku nárazníkov sú dostatočnou stopkou pred skúšaním šťastia.

Miestom nešetrí
Vnútorný priestor Actyonu poteší. Batožinový priestor ponúka 668 litrov, ale z tohto miesta vám v prípade štvorkolky ukrojí rezerva. Šírka a nakladacia hrana sú fajn, zamrzí však plastová výplň, ktorá sa môže rýchlo poškodiť. Prítomný je háčik na tašky, 12V zásuvka alebo extra odkladacie priehradky. Vzadu je miesta dosť aj pre dospelého pasažiera. S výškou 180 cm sme mali slušnú rezervu na nohy aj hlavu. Na cestovanie je mimoriadne príjemný sklon operadla a dizajn opierok hlavy. Škoda len, že chýba posuvná lavica, alebo stredový otvor na prenos dlhších predmetov.

Čakanie na hybrid
KGM Actyon nemožno uprieť, že si zachovalo hodnoty Ssangyongu, ktoré zaobalilo do štýlového kabátu. Na test sme mali plnú výbavu, ktorá sa vyšplhala na stále sympatických 42 820 €. Na druhú stranu tu je niekoľko “ale”, ktoré pri kúpe treba zvážiť. Špeciálne v prípade smädného motora. Tu máme dobré správy, pretože v horizonte najbližších mesiacov môžeme očakávať novú hybridnú jednotku, ktorá by mala priniesť pokles spotreby až o 40 %.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Max. výkon | 120 kW/ 163 k |
Max. krútiaci moment | 280 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 740 mm |
Šírka | 1 910 mm |
Výška | 1 655 mm |
Rázvor náprav | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 670 kg |
Rozmer kolies | 245/45 R20 |
Zrýchlenie | – |
Maximálna rýchlosť | 191 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto | 10,6 l/100 km |
Diaľnica | 9,6 l/100 km |
Okresky | 7,9 l/100 km |
Priemer | 10,1 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 38 990 € |
Základná cena testovanej verzie | 42 820 € |