Všimli ste si niekedy na nových pneumatikách malé farebné bodky? Nie sú tam náhodou, pretože majú dôležitý význam.
Nie sú na pneumatikách z estetických dôvodov, ale používajú sa ako pomôcka na optimálne umiestnenie kolesa na ráfiku, čím sa zabezpečuje aj ideálna ovládateľnosť na ceste.
Hoci je možno konštatovať, že sa zdokonaľujú nielen samotné pneumatiky, ale aj ich výrobné procesy, jednoducho všetky pneumatiky z logických dôvodov vykazujú síce minimálne, ale určité rozdiely v štruktúre a hmotnosti. Tieto malé odchýlky sú voľným okom nepostrehnuteľné, ale pri zlej manipulácii môžu viesť k zbytočnej nevyváženosti vozidla, ak sa pri montáži pneumatiky na disk zanedbajú. Farebné značenie pomáha identifikovať kľúčové oblasti pneumatiky a kompenzovať nerovnováhu prostredníctvom protizávaží. To znižuje vibrácie a pomáha predĺžiť životnosť pneumatiky.
Červená a žltá bodka
Červená bodka označuje oblasť, kde je sústredený najtuhší bod pneumatiky (vrchol radiálnej sily). Táto oblasť môže generovať vibrácie, ak nie je správne umiestnená oproti najslabšej časti ráfika, ktorá býva výrobcom spravidla tiež označená (bodkou alebo trojuholníkom). Cieľom správneho nasadenia pneumatiky na ráfik je optimalizovať geometriu kolies a zabrániť deformáciám počas rotácie. Žltá bodka zasa označuje najľahšiu časť pneumatiky. Zvyčajne je zarovnaná s hustiacim ventilom ráfika, pretože ventil je naopak najťažšie miesto na disku. Cieľom je, aby sa váhové rozdiely čo najlepšie vyrovnali. Vyváženie týmto spôsobom znižuje potrebu protizávaží a dosahuje lepšie rozloženie hmotnosti.

Ignorovanie farebného označenia môže mať za následok vibrácie počas jazdy, ktoré sa priamo úmerne zvyšujú so zvyšujúcou sa rýchlosťou. Takisto sa pneumatiky opotrebúvajú nerovnomerne, čo skracuje ich životnosť. Nesprávna montáž gúm na ráfiky môže citeľne znižovať životnosť aj systému pruženia, pretože ten musí neustále kompenzovať vznikajúcu nerovnováhu pri jazde.
Ako overiť, či servis pri montáži pneumatík postupoval správne?
V prvom rade je potrebné sa pozrieť na bočnicu pneumatiky. Žltá bodka by mala byť zarovnaná pri ventile, prípadne pri značke výrobcu disku (ak je tam červená značka). Ak na kolese uvidíte nezvyčajne veľa záťaží, môže to znamenať, že pneumatika nebola osadená podľa značiek, čo si pri vyvažovaní vyžiadalo viac dodatočných závaží. Napokon je dobré sa opýtať priamo servisného technika, podľa akej značky sa riadili pri nasadení pneumatiky na disk.
Ďalšie farebné bodky
Niekedy sa na pneumatikách môžete stretnúť aj s bielou, modrou alebo zelenou bodkou. Biela bodka zvyčajne signalizuje miesto, ktoré by sa malo pri montáži spárovať s ventilom disku. Modré a zelené bodky majú skôr kontrolný význam a vyjadrujú, že daná pneumatika prešla vo výrobe špeciálnou kontrolou kvality, alebo že je určená pre konkrétny typ vozidla. Pri bežnej montáži sa im preto nevenuje veľká pozornosť.