V španielskej Malage sme absolvovali prvé kilometre za volantom nového elektromobilu Kia EV4. Na trh sa dostane v dvoch karosériách – ako hatchback a fastback.
Na rozdiel od iných modelov radu EV, Kia EV4 je viac zameraná na európsky trh ako väčší či menší súrodenci. Svedčí o tom aj skutočnosť, že sa v Európe bude vyrábať (hatchback na Slovensku, fastback v Južnej Kórei) a prakticky celý vývoj vozidla prebiehal v Nemecku. Kia týmto modelom vstupuje na trh kompaktov nižšej strednej triedy. Je to v podstate plne elektrická alternatíva k modelu K4, ktorý v Európe nahrádza model Ceed. Tento trhový priestor by mal byť teritóriom Volkswagenu Golf, ale Nemci ho zatiaľ ponechávajú konkurencii ako nestráženú korisť. Kia EV4 postavená na špecializovanej elektrickej platforme e-GMP tak vyzýva modely ako napríklad Opel Astra Electric, Peugeot e-308 alebo Leapmotor B05.

Rozmery
Dizajn je inšpirovaný súčasnou dizajnovou filozofiou značky s názvom Zjednotenie protikladov a pri osobnom stretnutí pôsobí naozaj futuristicky. Fastback je dlhý 4 730 milimetrov, široký 1 860 milimetrov a vysoký 1 480 milimetrov. Hatchback meria na dĺžku 4 450 milimetrov, inak je rovnako široký aj vysoký ako fastback. Hoci je Kia EV4 postavená na podvozkovej platforme vyvinutej špeciálne pre plne elektrické vozidlá, hatchback ani fastback nemajú pod prednou kapotou odkladací priestor. Miesta na odloženie batožiny je však dosť. Kufor má vo fastbacku základný objem 490 litrov, hatch pojme 435 litrov.

Jeden motor, dve batérie
Kia EV4 používa batériu štvrtej generácie, ktorá pri vývoji prešla mnohými extrémnymi testami. Kia prízvukuje najmä 110 000 najazdených kilometrov v reálnej premávke a záťažový test na Nurburgringu s dĺžkou 10 000 kilometrov a opakovaným rýchlonabíjaním. Aj po tejto porcii si batéria zachovala 95 % svojej kapacity, čo naznačuje, že v skutočnom živote zvládne reálnu prevádzku bez dramatických strát výkonu. Na výber je batéria s kapacitou 58,3 kWh, 29-minútovým nabíjaním z 10 na 80 % a dojazdom 450 km alebo akumulátor s kapacitou 81,4 kWh, 31-minútovým nabíjaním a dojazdom až 625 km.

Optimálna kombinácia analógu a digitálu
Pred vodičom sa nachádza združený prístrojový panel a v správnej konfigurácii aj head-up displej. Kuriózne sú vypracované skratky na ovládanie multimediálneho systému, pretože v béžovej konfigurácii boli takmer neviditeľné (viď video). Klimatizácia sa dá aj naďalej ovládať fyzickými prepínačmi. V spodnej časti palubnej dosky majú miesto dva USB-C porty a 12-voltová zásuvka. Stredový tunel je akurát úzky tak, aby poskytol dostatočne veľké úložné priestory, lakťovú opierku, bezdrôtovú podložku na nabíjanie telefónu a držiaky na poháre, no zároveň vytváral dostatočný priestor na nohy pre vodiča aj spolujazdca. Mnoho plastových častí, látok a kobercov pochádza z recyklovaných materiálov. Pasažierov vzadu čaká dostatočný priestor na kolená, USB porty aj samostatné výduchy klimatizácie.

Pohodlné a príjemne ovládateľné
Veľkú pochvalu si zaslúži aj podvozok. Viezli sme sa v základnom prevedení Earth so 17-palcovými kolesami aj v špičkovom modeli GT-Line s 19-palcovými kolesami. Podvozok poskytuje príjemný komfort a príkladná aj aj aerodynamika, pretože do kabíny sa prenáša minimum rušivých vplyvov. Dynamika sa je v tejto triede vyslovene priemerná, keďže jediným dostupným pohonom je elektromotorom s výkonom 150 kW/204 koní. A to je v tejto cenovej aj veľkostnej kategórii absolútny štandard. Schopnosť zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy však väčšine motoristov v bežnej prevádzke bude určite stačiť. Krútiaci moment sa pritom prenáša výhradne na predné kolesá.

Kia však plánuje uvedenie športovejšieho derivátu s názvom EV4 GT. Tá by mala dostať dva elektromotory a teda aj pohon všetkých kolies. A určite aj väčšie brzdy, keďže tie štandardné sa v kopcovitom teréne v okolí Malagy rýchlo unavili.

Kia EV4 nás pri prvom zoznámení zaujala. Ide o zaujímavý mix nevšedného a výrazného dizajnu s komfortným naladením podvozka a efektívnym pohonom s dlhým dojazdom a nízkou spotrebou energie. Vozidlá podrobnejšie preveríme v redakčných testoch koncom tohto roka. Cenám sme sa podrobnejšie venovali v tomto článku.