Domov SPRÁVY Elektromobilita Čína je o generáciu popredu. Pri tomto SUV pôsobí Neue Klasse ako...

Čína je o generáciu popredu. Pri tomto SUV pôsobí Neue Klasse ako Žiguli

Zdroj: Zeekr

Automobilový koncern Geely predstavil modernizovaný elektromobil Zeekr 001, ktorý posúva hranice technického vývoja. Nová verzia využíva 900 V elektrickú architektúru, čo jej umožňuje dosiahnuť nabíjací výkon až 1 MW. V praxi to znamená nabitie z 10 na 80 % kapacity za 7 minút.

Zvýšenie napätia z 800 na 900 V prinieslo pre Zeekr 001 vyššiu účinnosť prenosu energie a menšie tepelné straty v celom systéme. Vďaka tomu sa znižuje zaťaženie káblov aj chladiacich okruhov a zároveň sa skracuje čas, ktorý je potrebný na doplnenie energie. Tieto parametre zatiaľ neponúka žiadny európsky ani americký výrobca.

Zeekr 001
Zdroj: Zeekr

Základom systému je nová batéria Golden Battery s LFP chemickým zložením, vyvinutá priamo v technickom centre Zeekr. Batéria umožňuje tzv. 12C nabíjanie, čo predstavuje teoretický výkon 1 140 kW pri kapacite 95 kWh. Vďaka tomu dokáže auto počas krátkej, len 7-minútovej zastávky doplniť približne 500 km dojazdu podľa čínskeho cyklu CLTC.

Pre vodičov, ktorí uprednostňujú väčší dojazd, je pripravená verzia s 103 kWh batériou typu CATL Qilin. Tento akumulátor poskytuje dojazd 810 km a pri nabíjaní výkonom 6C sa z 10 na 80 % nabije za približne 10 minút, čím pridá okolo 570 km.

Pohon modelu 001 prešiel modernizáciou aj z hľadiska výkonu. Dvojmotorová verzia dosahuje 912 koní, zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 2,83 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 280 km/h. Takéto hodnoty radia vozidlo medzi najvýkonnejšie elektromobily na svete.

S novým nabíjaním príde aj nová infraštruktúra

Rýchle nabíjanie však vyžaduje aj novú infraštruktúru. Geely preto pripravuje vlastné stanice s výkonom 1,2 MW, ktoré majú byť kompatibilné s novou architektúrou Zeekr. Sieť sa začne budovať najskôr v Číne, kde sa k iniciatíve pridávajú aj iné spoločnosti ako napríklad BYD. Vzniká tak nové technologické pretekanie, ktoré sa nezameriava len na dojazd, ale predovšetkým na čas doplnenia energie.

Zeekr 001
Zdroj: Zeekr

V Spojených štátoch a v Európe sú verejné nabíjačky zatiaľ obmedzené na výkony 350 až 400 kW. Napríklad model Lucid Gravity dokáže pridať 320 km za 10 minút, čo je iba tretina výkonu systému Zeekr.

Cena nového modelu bude v Číne oznámená v najbližších týždňoch. Predchádzajúca verzia sa predávala v rozmedzí 259 000 až 329 000 jüanov, čo zodpovedá 36 500 až 46 300 dolárom. Na európskom trhu začína Zeekr 001 na úrovni 60 000 eur.

Kombinácia 900 V architektúry, LFP batériovej technológie a megawattového nabíjania predstavuje nový krok v evolúcii elektromobilov. Geely týmto projektom ukazuje, že ďalšia fáza vývoja nebude stáť na zvyšovaní kapacity batérií, ale na ich schopnosti spracovať obrovský tok energie v čo najkratšom čase.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!