Domov Doprava Alkozámok sa stáva realitou. Vyššie ceny áut pocítia zákazníci

Alkozámok sa stáva realitou. Vyššie ceny áut pocítia zákazníci

Foto: Teltonika Telematics

Budeme už čoskoro pred šoférovaním povinne fúkať? Možné to je, alkozámok si totiž razí cestu do nových áut. 

Alkozámok je zariadenie, ktorý vám neumožní naštartovať vozidlo, pokiaľ ste pred jazdou požili alkohol. Inými slovami, pokiaľ nie ste triezvy. V jednoduchosti povedané, nové vozidlá v EÚ budú vybavené takzvaným dregerom, ktorý môžete poznať z bežných cestných kontrol políciou. Ak systém vyhodnotí, že nie ste triezvy, s autom jednoducho neodídete.

Príchod alkozámku schválila Európska únia síce už v roku 2018, no teraz si opäť razí cestu na titulné strany médií. Čas jeho príchodu sa totiž pomaly blíži. Od 7. júla 2024 budú musieť byť všetky nové vozidlá predávané na území EÚ predpripravené na jeho montáž.

Niektoré krajiny ho využívajú už teraz

Test na prítomnosť alkoholu u vodiča pred jazdou aplikujú niektoré krajiny už teraz, špeciálne u taxikárov, vodičov nákladných vozidiel či autobusov. Bavíme sa pritom najmä o severských krajinách ako Fínsko či Švédsko, no ako príklad môžeme uviesť aj Holandsko. To zaviedlo v roku 2011 povinnosť alkozámkov pre vodičov, ktorí v minulosti už za volantom nafúkali, no v roku 2018 ju aj zrušili. Bezpečnostný alkoholový zámok je totiž možné pomerne jednoducho obísť. Stačí, že do dregera fúkne spolucestujúci, ktorý nepil. Práve to, ako aj pre vysoké náklady a nie úplne zrejmý vplyv na bezpečnosť alkozámok v Holandsku zrušili.

Foto: zwefo

Teraz však bude alkozámok povinný pre celú EÚ. Teda, aby sme boli presní, povinné bude nateraz len samotné rozhranie, čiže akási predpríprava na montáž zariadenia. Novo-homologované autá majú túto povinnosť už od minulého roka, no od 7. júla 2024 ju budú mať všetky novo-predávané vozidlá v EÚ.

Aký je cieľ tohto kroku?

Jednoznačne znížiť počet nehôd na cestách. Až štvrtina všetkých havárií na európskych cestách je spôsobená alkoholom. Podľa Nadácie pre vedecký výskum bezpečnosti na cestách sa alkoholové zámky osvedčili. „Vedie to k menšej recidíve ako zákaz šoférovania alebo znehodnotenie vodičského preukazu,“ uvádzajú.

Zmýšľanie EÚ sa však v tomto smere nepozdáva každému. Odporcovia argumentujú najmä zdražením nových áut. Cenovky daných systémov sa totiž nachádzajú v rozpätí 1 500 až 2 000 eur. Je preto takmer isté, že tieto sumy sa premietnu aj do konečnej ceny vozidla, ktorá tým pádom porastie a nariadenie EÚ tak zaplatia samotní zákazníci. Napriek tomu, že alkozámky ešte nebudú v budúcom roku povinné, je to asi len otázkou času.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokKolekcia oblečenia BMW Art Car Capsule je pre tých výstrednejších
Nasledujúci článokPredaj vozidiel v SR: Ford vstal z mŕtvych, Opel vypadol z TOP 10