Domov Elektromobilita Svetlá, okná, pásy či rádio…kde všade sa v dnešných autách nachádzajú čipy?!

Svetlá, okná, pásy či rádio…kde všade sa v dnešných autách nachádzajú čipy?!

Dnešné moderné autá by bez čipov nemohli jazdiť. Nájdeme ich takmer na každom mieste a niektoré z nich majú až nečakane dôležitú funkciu. Pozrime sa na jednotlivé čipy vo vozidle.

Už dlhodobo počúvame o čipovej kríze a ani vo sne by nikoho z nás nenapadlo, kde všade sa také drobné zariadenia nachádzajú. A že nedostatok takéhoto drobného komponentu “nás”, ako spoločnosť dokáže tak ovplyvniť. Nachádzajú sa v úplne bežných veciach až po sofistikované zariadenia. „Samotné čipy majú mnoho podôb a platí to aj pre tie, ktoré sú využívané v automobiloch. Môže ísť o celkom jednoduchú súčiastku, ktorá obsahuje jeden jediný tranzistor, ale môže ísť aj o zložitý integrovaný obvod, ktorý riadi náročný systém,“ vysvetľuje Marek Jancák, vedúci výroby vozidiel Škoda Auto.

Čo sa teda týka vozidiel Škoda, nachádzajú sa v nich takmer všetky druhy čipov okrem tých najvýkonnejších. „Vzhľadom k decentralizovanému systému v moderných automobiloch nedosahujú napríklad čipy pre riadiace jednotky taký výkon ako pri počítačoch alebo špičkových mobilných telefónoch. Nie je to potrebné,“ hovorí Jancák.

O čo sa čipy starajú?

Čipy hrajú dôležitú rolu vo vozidlách, keďže zabezpečujú množstvo funkcií. Príkladom si môžeme hneď vziať LED žiarovky, v ktorých každá jedna dióda je čipom a zároveň vydáva svetlo. To znamená, že v takých LED svetlometoch v autách sa nachádzajú stovky čipov. Avšak zložitejších a náročnejších čipov je ešte viac. Aj spomenuté svetlomety riadia riadiace jednotky, ktoré sú čipmi. 

V tomto prípade sa pozeráme na dosku s tlačenými plošnými spojmi, rezistormi a čipmi. Tento čip môžeme nájsť v riadiacej jednotke dverí. Zásadnými čipmi sú aj tie, ktoré sa starajú o emisie motora alebo v prípade elektromobilu o riadenie odberu elektriny z batérie. Bez čipov by sa vlastne dnešné moderné vozidlo v podstate nerozbehlo,“ vysvetľuje Jancák.

Okrem toho sú čipy dôležité aj pre bezpečnostné prvky vo vozidle. Také airbagy, napínače pásov, ABS a stabilizačný systém alebo aj pokročilejšia technológia ako „záchranný“ systém e-Call. Žiadne z nich bez čipu by nemohlo fungovať. „Spomenúť treba aj to, že v prípade týchto systémov kladieme extrémny dôraz na bezchybnú a bezvýpadkovú prevádzku. Pri mobiloch a počítačoch určité výpadky tolerovať môžeme, pri autách však nie,“ zdôrazňuje Marek Jancák.

 

Takto vyzerá zapojenie kabeláže riadiacej jednotky dverí, ktorú nájdeme pri všetkých štyroch dverách. Stará sa tu napríklad o sťahovanie okien. Zvnútra obsahuje dosku s tlačenými plošnými spojmi, rezistormi, polovodičmi čipmi atď.

Nedostatok čipov 

Nie je doposiaľ úplne jasné, prečo je globálne nedostatok čipov. Pravdepodobne zato môže vysoký nárast dopytu. A zvyšoval sa desať až sto násobne keďže čím ďalej tým viac ho potrebujú napríklad elektromobily, ktoré disponujú mnohými čipmi. Rovnako tak aj rôzne iné spotrebiče na batériu. Aby toho nebolo málo pandémia Covid-19 tomu taktiež neprospela.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNajväčší prepadák je na predaj. Takmer nejazdený Jaguar XJR-15 má teraz hodnotu vyše 1,7 milióna eur
Nasledujúci článokVolkswagen Passat v roku 2022 skončí. Nahradí ho Arteon