Domov Lifestyle Nekončiaci príbeh, ďalšia automobilka čelí škandálu s emisiami. Kto si tentokrát zavaril?

Nekončiaci príbeh, ďalšia automobilka čelí škandálu s emisiami. Kto si tentokrát zavaril?

Daimler čelí obrovskému emisnému škandálu. Nemecká organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) odhalila niekoľko doteraz úplne neznámych rušiacich zariadení. Tie mali za úlohu manipuláciu s emisiami.

DUH verejnosti veľmi detailne predstavila správu, ktorá informuje o emisnom škandále koncernu Daimler. Felix Domke, odborník na software, zdokumentoval celkovo 8 rušiacich zariadení, ktoré mali za úlohu ovplyvňovať emisie CO2. Tieto rušičky sa nachádzali v naftových modeloch Mercedes-Benz triedy E, ktoré mali spĺňať emisnú normu Euro 6. Tieto zariadenia zjavne nie úplne legálne znižovali čistenie výfukových plynov prostredníctvom katalyzátoru SCR. To znamená, že výsledné emisie dosiahli hodnotu o 500% viac, než povoľuje norma. Doteraz Daimler výrazne popieral, že by takýto typ zariadení na rušenie vo svojich vozidlách používal.

Vyjadril sa znalec

„Znalecký posudok Felixa Domkeho konečne dokazuje, že spoločnosť Daimler je vinná.” Po prvýkrát nám ukazuje, ako sa spoločnosti darí dodržiavať zákonné limity v testovacom laboratóriu, pričom počas reálneho používania v cestnej premávke doslova zaplavuje naše mestá škodlivými oxidmi dusíka. K manipulácii s čistením výfukových plynov tu nedochádza preto, že je to nevyhnutné z fyzikálnych dôvodov alebo pre účely ochrany motora. Dôvod je rovnako jednoduchý, ako je cynický: ide o maximalizáciu zisku na úkor životného prostredia a zdravia obyvateľov miest,“ tvrdí Jürgen Resch, národný riaditeľ Deutsche Umwelthilfe.

Zároveň dodal: „Od novej spolkovej vlády požadujeme, aby všetky naftové vozidlá s rušiacimi zariadeniami v systéme čistenia výfukových plynov boli buď vyradené z prevádzky, alebo opravené prostredníctvom oficiálneho zvolávania na náklady výrobcov, ako je to v USA. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) nedávno vyzvala na zníženie hodnoty limitov oxidu dusičitého z ročného priemeru 40 na 10 µg/m3. Aby sa tak stalo, je nutné zamerať sa na všetky nelegálne zdroje výfukových plynov v naftových motoroch, a je potrebné konečne konať.”

emisie

Výsledky neklamú

Znalcovi sa podarilo objaviť až 8 rušiacich zariadení, prišom 6 z nich je práve prepojených so systémom katalyzátora SCR. Tieto zariadenia naviazali na takzvané “faktory starnutia” vozidla. Dve z nich prepojili so systémom recirkulácie plynov z výfuku vozidiel. Túto správu podložili práve meraním výfukových plynov. Meranie zamerali na vozidlo Mercedes-Benz triedy E350T, ktoré má spĺňať normu EURO 6. Práve v týchto vozidlách odhalili rušiace zariadenie, ktoré viedli k splneniu noriem EURO 6. Bez týchto “rušičiek” by však reálne namerané emisie dosiahli o 500% viac ako povoluje maximálna stanovená norma.

Aktualizácia softwaru napomohla k odstráneniu rušiacich zariadení a tak emisie CO2 dosiahli aj v skutočnosti požadované limity. To však umocňuje fakt, že hardware vozidla dokázal znížiť emisie v súlade s predpismi. Bránil tomu iba software. Testu sa podrobil iba jeden konkrétny typ vozidla, to však nebráni podozreniu, že takýchto vozidiel s rušiacimi elementmi existuje omnoho viac.

Čo na to právo ?

„Z právneho hľadiska je skutkový stav jasný,“ tvrdí Glenn Phillips, Managing Partner medzinárodnej advokátskej kancelárie Milberg, ktorá si nechala vypracovať znalecký posudok prostredníctvom DUH. „Vyšetrovaním sme dospeli k záveru, že koncern Daimler nainštaloval veľký počet nepovolených rušiacich zariadení, ktoré jednoznačne porušujú platné právne predpisy. Postihnutí spotrebitelia majú teraz zjavne nárok na náhradu škody, keďže im bolo predané chybné vozidlo, za ktoré zaplatili plnú kúpnu cenu. Z právneho hľadiska to možno považovať za podvod – spáchaný nielen na životnom prostredí, ale aj na spotrebiteľoch. Vodiči vozidiel Mercedes by si mali overiť, či sa to týka aj ich vozidla s naftovým motorom.“

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJDeutsche Umwelthilfe
Predchádzajúci článokNová Toyota Aygo X. Aj micro autá budú do terénu?
Nasledujúci článokToto auto vyhorelo do tla, dnes jazdí po Slovensku a predáva sa ako jazdenka z Nemecka