Všetci vieme, že chladiaca kvapalina plní dôležitú úlohu a žiadny spaľovací motor sa bez nej nezaobíde. Často však zabúdame na základné povinnosti, ktoré sa s ňou spájajú. No vedeli ste tieto veci?

Na to, aby mal motor požadovanú životnosť, musí pracovať pri optimálnej teplote. Jeho prehrievanie môže spôsobiť závažné škody a v mnohých prípadoch až úplné zničenie. Na udržiavanie optimálnej teploty motora je potrebná chladiaca kvapalina.

Ako vlastne funguje chladenie motora?

V chladiacom systéme je naliata chladiaca kvapalina, ktorá prúdi od bloku motora do chladiča. Akonáhle sa chladná kvapalina z chladiča dostane k motoru, motor jej odovzdá časť svojho tepla. Teplá kvapalina následne prúdi naspäť do chladiča, kde sa znova ochladí. Zabezpečuje sa tak udržiavanie optimálnej prevádzkovej teploty motora.

Cez leto môžete použiť ako chladiacu kvapalinu aj destilovanú vodu. To sa však neodporúča, keďže destilovaná voda neobsahuje potrebné aditíva. Cez zimu je nutné mať v chladiacom systéme nemrznúcu zmes. Najlepším riešením je namiešanie destilovanej vody s chladiacou zmesou v danom pomere. Takáto zmes je vhodná na používanie celoročne. Čo všetko musí táto zmes spĺňať?

  • Musí byť efektívna pri odvádzaní tepla;
  • Chrániť blok motora pred koróziou, kavitáciou, mrazom a prehrievaním;
  • Musí byť kompatibilná s plastom a gumou (aby nedošlo k poškodeniu hadíc a tesnení);
  • Mala by mať dostatočne nízky bod mrazu (najmä pri zimných zmesiach) a dostatočne vysoký bod varu.

Každá chladiaca kvapalina časom stráca vlastnosti, a preto ju treba pravidelne kontrolovať a meniť. Pred zimou a prvými mrazmi treba premerať jej bod mrazu.

Pri výmene kvapaliny treba brať ohľad najmä na farbu. Takéto odlíšenie pomáha pri výbere typu. Kvapaliny rôznych farieb by sa nemali miešať. Rozlišujeme 5 druhov:

  • G10 – ŽLTÁ – Nemrznúca zmes vhodná do starších motorov, ktorých hlava nie je z hliníkových zliatin.
  • G11 – MODRO-ZELENÁ – Táto zmes je vhodná do novších motorov, ktoré majú hlavu vyrobenú z hliníkových zliatin.
  • G12 – ČERVENÁ – Červená zmes je tiež určená pre motory vyrobené z ľahkých zliatin, oproti modro-zelenej je viac šetrná ku kovom, plastom a gumovým tesneniam.
  • G12+, G13 – FIALOVÁ – Typ G12+ sa líši od typu G12 iba farbou. G13 sa používa v moderných autách, avšak môže nahradiť akúkoľvek inú kvapalinu. Je vhodná aj do starších áut a navyše poskytuje kovovým častiam veľmi dobrú ochranu proti korózii.

Kvapalina sa odporúča meniť každé 3 až 4 roky kvôli strate vlastností. Na trhu je široký výber chladiacich kvapalín, avšak každý správny motorista vie, že nie je dobré orientovať sa iba nízkou cenou. Lacná chladiaca zmes totiž môže dergadovať celý chladiaci systém.

Zdroj: Autotechna | PenriteAutoride | startstop.sk
Zdroj titulnej fotografie: Flickr

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSviatok pre petrolheada: Porsche 930 v neskutočnej akcii na kľukatých cestách!
Nasledujúci článokCupra plánuje v Ženeve predstavenie úplne nového modelu Terramar!