Dámy a páni, dočkali sme sa. BMW konečne predstavilo najvýkonnejšie a určite najzábavnejšie vezrie svojich SAV X3 M a SAC X4 M. Už žiadne kompromisy a polovičné „M-ká“. Je tu poriadna dávka výkonu a športových jazdných vlastností v praktických autách s vyšším posedom. Aby toho nebolo málo, v tej istej chvíli boli predstavené aj verzie Competition oboch áut.

Zákazníci, ktorí chceli menšiu, ale rovnako divokú alternatívu ku BMW X5 M alebo X6 M, mali doteraz smolu. Najsilnejšie modely X3-ky a X4-ky niesli označenie M40i, ktoré mnohí určite poznáte. Tieto varianty majú radový šesťvalec B58 s objemom tri litre a výkonom 360 koní a 500 Nm. To nie sú zlé hodnoty, poviete si. Veď predsa konkurencia od Mercedesu-AMG v podobne GLC 43 ponúka podobný výkon. Problém nastane, keď do hry vstúpi Mercedes-AMG GLC 63 alebo ešte silnejšia verzia GLC 63 S. Tieto rakety už majú preplňovaný osemvalec s výkonom 467 alebo 510 koní. Je samozrejmé, že sú drahšie, ale ten pocit nadradenosti nad (doteraz) vrcholovými verziami M40i od BMW je nenahraditeľný. Akceleráciu zvládajú tieto Mercedesy takmer o sekundu lepšie ako BMW X4 M40i.

Keďže BMW už nemohlo ustáť to, že v ponuke nemá modely, ktoré by konkurovali niektorým vozidlám od Mercedesu-AMG, divízia M GmbH dostala novú úlohu. Upraviť BMW X4 a X3 tak, aby ich výkon a jazdné vlastnosti excelovali nielen na neupravených prašných cestách, ale aj na okruhu a popri tom boli praktické a pohodlné v bežnej premávke.

Motor a pohon

Nemyslite si, že pod kapotou týchto dvoch tátošov nájdete len upravenú pohonnú jednotku zo slabších súrodencov. Ide totiž o nanovo vyvinutý trojlitrový radový šesťvalec, ktorý je možné vytočiť až na hranicu 7200 otáčok za minútu. Výsledný výkon pri klasických verziách je 480 koní a 600 Nm, verzie Competition majú o celých 30 koní viac. Tieto hodnoty sa z motoru podarilo dostať vďaka mnohým upravám, ktoré zahŕňajú vyvážený kľukový hriadeľ, kované piesty, vysokotlakové vstrekovanie paliva, technológiu M TwinPower Turbo a ešte oveľa viac. BMW X3/4 M Competition môžeme považovať za plnohnotného konkurenta Mercedesu-AMG GLC 63 S, nakoľko sa mu vyrovná výkonom.

Nový vysokovýkonný motor je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou M Steptronic, ktorá spolupracuje s pohonom všetkých štyroch kolies M xDrive. Ten, už ako to u BMW býva zvykom, uprednostňuje zadnú nápravu. Môžete si vybrať z viacerých jazdných režimov, ale nemáte možnosť úplne odstaviť predný diferenciál ako pri najnovšom BMW M5. Výkon je posielaný na všetky štyri kolesá tak, aby malo auto dostatok trakcie v akejkoľvek situácii k čomu napomáha aktívny M diferenciál na zadnej náprave. Oba modely zvládnu šprint z 0 na 100 km/h za 4.2 sekundy, zatiaľ čo verziám Competition stačí 4,1 sekundy.

Ideálnu smerovú stabilitu zabezpečuje dvojité lichobežníkové zavesenie prednej a viacprvkové zavesenie zadnej nápravy. Pre lepšiu ovládateľnosť sa rozhodlo oddelenie M zakomponovať M špecifické riadenie s posilňovačom riadenia M Servotronic, ktorý má funkciu variabilného prevodu. Prepracované boli aj jazdné režimy. Okrem tradičných režimov dostanete aj režim M Dynamic v ktorom DCS povolí uzdu (na povel sa môže aj vypnúť) a bude relatívne jednoduché dostať auto do šmyku.

Dizajn

Ohromné! Inak sa k tomu vyjadriť ani neviem. Dizajn exteriéru je perfektne prepracovaný do posledného detailu pri oboch vozidlách. Predná maska zmohutnela a dostala väčšia nasávacie otvory, ktoré zlepšujú prívod vzduchu do motora. Konzervatívnejší oválny dizajn predných LED svetlometov je ospravedlniteľný celkovou extravagantnosťou vozidla. Obličky majú čiernu lesklú farbu ako pri iných športových modeloch a narozdiel od tých, čo nájdete na novej sedmičke, sú aj funkčné. Rovnaký farebný akcent nájdete aj na M mirežkach, spätných zrkadlách a zadnom spojleri. Obe autá stoja štandardne na 20-palcových diskoch, pod ktorými sa ukrývajú modré brzdové strmeňe s kompozitovými kotúčmi. Zadnú čast krásne zakončuje čierny difúzor so štvoricou veľkých, reálnych výfukových koncoviek. To, či preferujete krivky klasického SUV alebo vám viac sedí štýlový tvar karosérie SUV coupé vám nevezmem. Mňa chytila za srdce viac X3 M, najmä kvôli dizajnu zadnej časti a väčšiemu batožinovému preistoru.

Ak sa náhodou dostanete do situácie, že by ste si chceli niektoré z týchto áut zaobstarať, vrelo odporúčam siahnuť po balíku exteriérových prvkov s názvom M Carbon. Niektoré plastové časti budú zosilnené uhlíkovými vláknami, čo bude dávať autu ešte športovejší vzhľad. Sú medzi nimi napríklad nasávacie otvory prednej masky, spätné zrkadlá či zadný difúzor. Tento balík bude dostupný od apríla 2019.

V interiéri dominuje nemecká logika. Všetky ovládacie prvky sú presne tam, kde ich očakávate. Športovú a zároveň luxusnú atmosféru dodávaju kožou čalúnené športové sedadlá M Sport. Na požiadanie môžu byť vo verzií Competition pokryté dvojfarebným koženým čalúnením a alkantarou. Sú elektronicky nastaviteľné a ponúkaju dostatok opory v zákrutách bez toho, aby strácali na komforte. Vodiča určite potešia svojim spracovaním kožou čalúnený volant s programovateľnými tlačidlami a M volič automatickej prevodovky . Rovnako ako pri ostatných „M-kách“ aj v týchto dvoch nesú lišty na prahoch dverí označenie modelu. Nechýbajú ani najnovšie technológie infotainmentu BMW ConnectedDrive a navigačný systém Professional.

Interiér BMW X4 M (Competition)

Interiér BMW X3 M (Competition)

Dátum príchodu je zatiaľ neznámy

BMW zatiaľ nezverejnilo presný dátum príchodu nových modelov X4 M a X3 M a verzií Competition na slovenský trh a ani ich cenu. Z cenovej ponuky konkurencie môžeme predpokladať, že na kúpu niektorého z nich budete potrebovať vyše 80 000€.

The first-ever BMW X3 M and BMW X4 M. All you need to know. (F97, F98, 2019).

Zdroje: BMW | startstop.sk

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBMW sa vracia ku koreňom. Do áut znova zavádza klasickú mierku oleja
Nasledujúci článokPovinná výbava podľa EÚ: Auto bez autonómneho brzdenia si už nekúpime