Väčšiemu rozmachu elektromobility  bráni nielen menší počet modelov, ktoré sú k dispozícii, ale aj relatívne kratší dojazd a tiež obmedzené možnosti a dĺžka nabíjania ich akumulátorov. Riešením nabíjania však nemusí byť iba budovanie siete nabíjacích staníc.

Myšlienka solárnej strechy, ktorá bude slúžiť na nabíjanie akumulátorov elektrifikovaných automobilov, nie je žiadnou prevratnou novinkou. Už niekoľko rokov ju má napríklad Toyota Prius Plug-in Hybrid. Podľa informácií automobilky dokáže ročne dodať energiu na 1 000 kilometrov. Aktuálne túto technológiu predstavila značka Hyundai.

Hyundai Sonata dostala strechu pokrytú solárnymi článkami, ktoré dokážu predĺžiť dojazd o 1 300 kilometrov. Bavíme sa samozrejme o predpoklade, že auto bude na slnku zaparkované denne minimálne 6 hodín. Aj to je však nárast o nezanedbateľných 30 percent.

Ja viem, mnohí z vás si povedia, že je to stále málo. Ak však niekto auto využíva iba na krátke vzdialenosti, napríklad na dochádzanie do práce, môže byť zaujímavá už táto hodnota. Vývoj technológií v posledných desaťročiach navyše napreduje raketovým tempom.

Nie je to napríklad tak dávno, čo mal mobilný telefón dizajn väčšej dámskej kabelky a dalo sa s ním… Dobre tušíte, iba telefonovať. Dnes už nosíme vo vreckách zariadenia, v prípade ktorých sa telefonovanie stáva vedľajšou funkciou.

V budúcnosti bez externého zdroja?

Je veľmi pravdepodobné, že technológia solárnych panelov bude výrazne napredovať, čo môže dojazd elektromobilov bez potreby nabíjania z externého zdroja predĺžiť zásadným spôsobom. O koľko? To si dnes trúfne odhadnúť málokto. Solárna strecha navyše nie je jediným smerom, ktorým sa získavanie energie pre pohon elektrifikovaných vozidiel uberá.

Technici sa už pustili napríklad aj do špeciálnych panelov karosérie a tiež schopnosti využívať energiu vzduchu prúdiaceho okolo auta počas jazdy. Budú teda autá budúcnosti energeticky úplne sebestačné? To ešte asi dlho nie. Minimálne časť energie si však dokážu získať nezávisle na jej klasickom externom zdroji.

Ak zoberieme do úvahy, že takto získaná energia bude absolútne čistá, teda bez emisií vyprodukovaných pri jej výrobe a distribúcii, je tento smer vývoja veľmi sľubný. Otázkou samozrejme zostáva nielen to, koľko jej bude. Ale aj to, o koľko táto technológia zvýši konečnú cenu automobilu.

Foto: archív