Aj automobilka Lexus už pochopila, že orientácia výhradne na hybridy už nestačí. Preto na na 46. ročníku tokijského autosalónu 2019 predstavili koncept LF-30 Electrified a už onedlho oficiálne ukážu aj svoj prvý komerčný elektromobil.

Koncept Lexus LF-30 Electrified zhmotňuje víziu elektromobilu blízkej budúcnosti. Aké sú teda jeho základné charakteristiky? Pozrime sa na ne podrobnejšie.

Koncept je dlhý vyše päť metrov a využíva elektromotory, zabudované priamo do kolies. Tie mu prepožičiavajú maximálny výkon 400 kW a maximálny krútiaci moment 700 Nm.  Aj vďaka nim je koncept schopný zrýchliť na stovku za menej ako 4 sekundy a jeho maximálka je 200 km/h.  Pripomíname, že hovoríme o aute, vážiacom 2,4 tony. Koncepcia motorov v kolesách zároveň umožňuje plynulú distribúciu hnacej sily medzi prednú a zadnú nápravu, v závislosti od štýlu jazdy a podmienok na ceste.

Vyššia hmotnosť samozrejme súvisí najmä s batériami. Ich kapacita je 110 kWh a autu podľa meracieho cyklu WLTP umožňujú dojazd až 500 kilometrov. Za ten vďačí aj proprietárnej technológii Lexusu, konkrétne vysokoefektívnemu energetickému manažmentu batérie, regulácii výkonu, správania elektromotorov, hnacieho ústrojenstva, riadenia, odpruženia a bŕzd.

Podľa meracieho cyklu WLTP by mal mať LF-30 Electrified dojazd až 500 km.

Množstvo senzorov umožní tomuto konceptu aj autonómnu jazdu. Praktickým vylepšením je zmena farby čelnej partie vozidla, na základe ktore možno aj zvonku určiť, či sa auto aktuálne pohybuje v autonómnom režime, alebo nie. Pri autonómnej jazde si vodič môže zvýšiť komfort aj odsunutím volantu.

Zaujímavých technológií je však v tomto aute oveľa viac. Asi najextravagantnejšou z nich je spolupráca so sprievodným dronom „Lexus Airporter“. Ten dokáže pomocou autonómneho ovládania napríklad nezávisle dopraviť batožinu od prahu dverí domu až do kufra vozidla.

Hlasové ovládanie a ovládanie pomocou gest už asi neprekvapí, rovnako ako ani sofistikovaný head-up displej a pokročilý infotainment.  Využitie presklenej strechy na zobrazovanie určitých informácii však už celkom bežné nie je. Reč je o gestami ovládanom displeji „SkyGate“ nad zadnými sedadlami. Ten s využitím rozšírenej reality zobrazuje rôzne druhy informácií, napríklad realistickú hviezdnu oblohu, obľúbené videá používateľov, alebo údaje z navigácie.

A keď sme už pri cestujúcich vzadu. Tí majú k dispozícii sedadlá, ktoré sa vďaka technológii umelých svalov tvarovo prispôsobujú postave pasažiera a podporujú  rôzne nastavenia, napr. sklopenie, relaxáciu, masáž alebo funkcie výstrahy.

Dokonale prispôsobiteľný

Inžinieri nemysleli len na komfort cestujúcich vzadu, ale aj vodiča. Palubná technológia umelej inteligencie rozpoznáva hlasy jednotlivých pasažierov a funguje ako cestovný partner s využitím informácií na mieru, uložených v elektronickom kľúči. Pomáha prispôsobiť jednotlivé súčasti prostredia interiéru, ako napr. teplotu vzduchu a audiosystém, nastavenie trás navigácie, rovnako ako aj navrhovať aktivity po príchode do cieľa. Pozná vodičove preferencie, štýl jazdy a pomáha v reálnom čase regulovať odpruženie a nastavovať hnaciu jednotku v závislosti od aktuálneho prostredia.

Interiér je rovnako extravagantný ako exteriér.

LF-30 ako batériový elektromobil budúcej generácie využíva technológiu bezdrôtového nabíjania, rovnako ako aj systém hospodárenia s energiami na báze umelej inteligencie, umožňujúci optimálnu distribúciu elektriny medzi vozidlom a domácnosťou, a taktiež reguláciu nabíjania koordinovanú s každodenným časovým rozvrhom používateľa a zohľadnením taríf za energiu.

Čítajte viac: Lexus RC F – japonský šinkanzen výrazne schudol

Koncept LF-30 Electrified  je len prvou ochutnávkou elektrickej budúcnosti Lexusu. V nadväznosti naň automobilka plánuje rozšíriť svoju modelovú ponuku elektrifikovaných vozidiel.

Začiatkom nadchádzajúcej dekády preto predstaví prvý plug-in hybridný Lexus a tiež novú špeciálnu platformu pre elektromobily na batérie. Do roku 2025 bude mať Lexus k dispozícii elektrifikované verzie všetkých modelov svojich vozidiel; cieľom je, aby predaje elektrifikovaných vozidiel prekonali predaje modelov s klasickým spaľovacím motorom.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!