Nová Škoda Octavia so sebou prináša viac priestoru, emotívnejší vzhľad a rozšírené možnosti konektivity. V poradí už 4. novodobá generácia českého bestselleru opäť potvrdzuje, že je triedou sama pre seba. Okrem iného sa stáva vôbec prvou sériovou Škodou, ktorá ponúkne head up displej a mnoho iných technologických riešení známych z prémiových segmentov. 

Predseda predstavenstva Škoda AUTO Bernhard Maier sa na adresu novej Octavie vyjadril: “OCTAVIA má pre značku ŠKODA veľký význam. Preto sme toto vozidlo úplne nanovo vyvinuli. Výsledkom je najlepšia OCTAVIA všetkých čias, ktorá je priestrannejšia, praktickejšia a bezpečnejšia ako kedykoľvek predtým. Nová generácia, ktorá prichádza práve v čase šesťdesiateho výročia, znamená veľký krok vpred. Počas uplynulých šesťdesiatich rokov sa OCTAVIA podieľala na pozitívnom vývoji spoločnosti ŠKODA AUTO a tiež značky ŠKODA. Som presvedčený, že nová generácia pomôže tento pozitívny výsledok naďalej udržať.

Nárast rozmerov a opäť viac miesta

Tento rok je to presne 60 rokov od momentu, kedy z výrobných liniek v Mladej Boleslavi zišla vôbec prvá Octavia. Vtedy Škoda ani len netušila, že započala legendárnu jazdu, ktorá dnes začne písať novodobú 4. kapitolu. Nová Octavia si oproti predchádzajúcej generácii výrazne polepšila. Rozmerovo sa combi verzia natiahla o 22 milimetrov na celkových 4 689 mm, v prípade liftbacku to je nárast o 19 milimetrov na rovnakú hodnotu.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

V samostatnom článku sme Vám pred pár dňami priniesli všetky podstatné informácie, ktoré sa k novej Octavii viažu. Dočítate sa tam napríklad aj o tom, že šírka oboch prevedení je o 15 milimetrov väčšia a zaberie 1829 milimetrov cesty. Čo sa týka rozvoru náprav tak ten po novom činí 2686 milimetrov.

Head-up displej či Mild-hybrid. Škoda prezradila všetko o novej Octavii

S nafúknutím rozmerov sa viaže aj zväčšenie batožinového priestoru. Už tak rekordné hodnoty sú teraz ešte väčšie. V prípade liftbacku je to nárast o 10 litrov na hranicu rovných 600 litrov v prípade combi je nárast ešte väčší. Predstavuje až 30 litrov, čo vo finále činí hodnotu 640 litrov.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Emocionálny dizajn postavený na ostrých líniách

Emócie… V poslednej dobe sa modelom značky Škoda vyčíta, že sú veľmi strojové bez emócií. Sčasti tento fakt zmenil facelift aktuálnej Octavie, no skutočná zmena prišla až teraz. Dnes verejnosť hľadí na kompletnú zmenu dizajnu, ktorá sa nesie v ostrých líniách a tvaroch. Trošku o dizajne novinky nám napovedal už únik fotografie z konfigurátoru, ktorý pred časom obletel Internet. Novinka zaujme hlavne agresívnym predným pohľadom, ktorý dizajnéri dosiahli vďaka novému prednému nárazníku a ostro rezaným nižším predným svetlometom so štandardne dodávanými LED stretávacími, diaľkovými svetlami a svetlami pre denné svietenie. LED okrem toho používajú aj spätné, brzdové a zadné hmlové svetlá.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Jedným z najväčších vylepšení, ktoré Octavia prináša je nepochybne použitie Matrix technológie pre predné svetlomety. Tie sa skladajú z niekoľkých samostatných segmentov. Kamera inteligentného systému umiestnená pod čelným sklom automaticky zaznamenáva objekty pred vozidlom a následne vďaka zozbieraným údajom prispôsobuje intenzitu jasu jednotlivých častí svetlometu. Podobnou technológiou už teraz disponuje nový Superb. V Octavii je táto technológia úplnou novinkou. Podobne na tom sú aj dynamické smerovky. Samozrejmosťou je už dobre známa technológia Coming/Leaving Home.

Zdroj: Škoda

Elegantnú siluetu Octavie Combi podčiarkuje novo tvarovaný strešný nosič. Celkový bočný pohľad sa svojou padajúcou strešnou líniou mierne odvoláva na karosériu kupé. Vďaka rokmi overenému dizajnovému jazyku značky Škody vidíme precízne línie, moderné a čisté plochy či rôzne kľúčové prvky, ktoré vozidlu dodávajú nezameniteľný vzhľad a zanechávajú dojem vysokej kvality.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Aerodynamika na špičke triedy

Od dizajnu sa vo veľkej miere odvíja aj aerodynamika vozu a naopak. Najnovšia generácia českého bestselleru dostala rekordne nízke hodnoty aerodynamického odporu. Dokonca sa vo svojej triede zaradí na špičku. Konkrétne čísla hovoria o súčiniteli odporu vzduchu cx na úrovni 0,24 pre liftback a 0,26 pre combi. Pre porovnanie, aktuálne najlepší súčiniteľ odporu vzduchu cx má BMW rady 5 s hodnotou 0,22. Za ním nasleduje Tesla Model 3 s hodnotou 0,23.

Aerodynamika sa vo výraznej miere pozitívne podpíše aj pod celkovú spotrebu paliva. Okrem toho budú na želanie dodávané aj aerodynamicky upravené disky kolies s priemerom až do 19 palcov.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Interiér prešiel kompletným redizajnom

Okrem exteriéru sa do výraznej miery zmenil aj interiér. Dalo by sa povedať, že tu nezostal kameň na kameni. Nový dizajn prístrojovej dosky je rozdelený do niekoľkých horizontálnych línií. Spolu s výraznou kontrastnou farebnou plochou pod veľkou samostatne stojacou obrazovkou infotainmentu kopíruje tvar masky chladiča. V spodnej časti na prístrojovú dosku nadväzuje elegantná stredová konzola s veľmi čistým dizajnom. Všetky tlačidlá, ktoré dnes poznáme zo stredovej konzoly boli umiestnené pod displej infotainmentu alebo priamo do informačného systému samotného.

Zdroj: Škoda

Výplne predných dverí sú čiastočne tvorené perforovaným materiálom. Ovládacie tlačidlo elektrických spätných zrkadiel je premiestnené na lakťovú opierku priamo vedľa tlačidiel pre elektrické ovládanie okien. Nové mäkčené materiály na dverách a prístrojovej doske dodávajú interiéru elegantný a mimoriadne hodnotný vzhľad.

Zdroj: Škoda

Komfort na palube je docielený aj použitím nových možností ambientného osvetlenia. To sa nachádza okrem predných dverí aj na prístrojovej doske a vodič si môže vybrať až z 10 farieb. Je možné aj individuálne nastaviť farbu osvetlenia pre priestor palubnej dosky a pre priestor na nohy. Rôzne farby sú vyjadrené aj symbolmi, ktorými je možné zvoliť predvolené varianty osvetlenia, napríklad svitanie, slnko alebo mraky. Súčasťou ambientného osvetlenia je aj projekcia nápisu Škoda na zem v nástupnom priestore po otvorení predných dverí.

Zdroj: Škoda
Komfort vďaka úplne novým sedadlám

Sedadlá, ktoré sú za príplatok dostupné v novej Octavii sú mimoriadne šetrné k chrbtici cestujúcich. Ergonomické sedadlá sú dostupné od výbavového stupňa Ambition. Aj tak ale už v základnej výbave ponúkajú možnosť individuálneho nastavenia. Nesmie chýbať ani pozdĺžne nastavenie sedáku, či za príplatok možnosť vyhrievania alebo masážnej funkcie pre bedrovú oblasť. Neskôr sa ergonomické sedadlá dočkajú aj Alcantary pri verzii RS alebo kombinácie Alcantary a kože pri verzii Scout. Nesmie chýbať možnosť pamäťového nastavenia, ktorá je dostupná len pri elektrickom ovládaní.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Head up!

Octavia 4. generácie je vôbec prvý model značky Škoda, ktorý dostal head-up displej. Ten sa posratá o premietanie najdôležitejších informácií priamo na čelné sklo vozu. Technológiu Octavia zdieľa so svojim koncernovým bratom – VW Golf 8. generácie a dostupný je za príplatok od verzie Style. Infotainment systémy vozu ponúknu funkcie ako streamovanie videa alebo zvuku, kompletne bezdrôtové pripojenie smartfónu SmartLink+ či viacero USB-C portov, ktorých môže byť dokopy až 5. Za príplatok je možné dokúpiť aj 230V zásuvku pre pasažierov vzadu. O prehrávanie hudby by sa mal starať nový Sound System Canton.

Zdroj: Škoda
Shift-by-wire a mnoho bezpečnostných asistentov

Už vyššie som uviedol, že Škoda novú Octaviu obdarila Matrix technológiou predných svetiel, ktorá sa postará o to, aby bolo z Octavie dobre vidieť a hlavne, aby bola dobre viditeľná. Okrem toho je novinkou aj možnosť voľby jednotlivých jazdných režimov pomocou technológie shift-by-wire. Tá je automaticky dostupná pri voľbe 7-stupňovej prevodovky DSG. Octavia tak prišla o mechanické spojenie vodiča s DSGčkom.

Zdroj: Škoda

Inovácie sa dotkli aj asistenčných systémov, ktoré bude Octavia ponúkať. Niektoré z nich sú vo českom bestselleri použité vôbec po prvýkrát. Jedným z nich je napríklad Asistent vyhýbania sa, ktorý dokáže miernym zásahom do riadenia predísť možnej dopravnej nehode alebo stretu s cyklistom alebo chodcom. Kontrolovaným vybočením tak predchádza škodám na majetku alebo ujme na zdraví.

Zdroj: Škoda

Pri odbočovaní vľavo dokáže Asistent pre odbočovanie rozoznať protiidúce vozidlá, upozorniť na nich vodiča, ba dokonca vozidlo zastaviť úplne.

Funkcia varovania pri vystupovaní zase vodiča upozorní na blížiace sa vozidlo či cyklistu v prípade, že sa chystá vystúpiť z vozidla. Novinkou je aj Varovanie pred lokálnym dopravným obmedzením, ktoré vodiča automaticky upozorní na komplikácie v bezprostrednej blízkosti vozidla.

Nový Superb prináša špičkové technológie

Starí známi, no vylepšení

Vo vylepšenej verzii sa v Octavii objavuje Asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý dokáže upozorniť na auto v mŕtvom uhle až na vzdialenosť 70 metrov. Pri parkovaní bude veľkým pomocníkom Area View, ktorá dokáže zobraziť okolie vozidla na displeji infotainmentu. Nájdeme tu aj Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov, ktorý v prípade potreby dokáže upozorniť akusticky alebo krátkym pribrzdením. Pokiaľ vodič aj tak nezareaguje, dokáže auto úplne zastaviť.

Prediktívny tempomat rozširuje možnosti starého adaptívneho tempomatu. V prípade státia v kolóne tak nemusíte mať nohu vôbec na plyne. Ak státie neprekročí dobu 3 sekúnd, vozidlo dokáže samostatne plynulo pokračovať v jazde. Prináša so sebou taktiež aj rozpoznávanie značiek a vylepšený Lane Assist, ktorý po novom rozozná aj práce na diaľnici. Traffic Jam Assist a Emergency Assist sú súčasťou komplexného systému Travel Assist.

Zdroj: Škoda

Pomocou funkcie Detekcia rúk kontroluje vozidlo, či má vodič permanentne – aspoň každých 15 sekúnd – ruky na volante alebo vie v prípade zdravotných komplikácií zistiť, že vodič už vozidlo neovláda. Ak vodič z akéhokoľvek dôvodu nereaguje, Emergency Assist dokáže vozidlo v rovnakom pruhu bezpečne odstaviť. Už akousi samozrejmosťou sa stáva Crew Protect Assist vozidlo a cestujúcich na náraz spredu či zozadu alebo na prevrátenie vozidla tým, že napríklad automaticky privrie okná a panoramatickú strechu a napne bezpečnostné pásy. V prípade nehody dokáže vozidlo ochrániť cestujúcich vďaka deviatim airbagom, ktoré sú ponúkané na želanie. Multikolízna brzda zabráni nekontrolovanému pohybu vozidla po zrážke jeho zaistením na mieste.

Úplne nový infotainment

Octavia ponúka štyri infotainment systémy, ktoré sú postavené na poslednej generácii modulárnej stavebnice infotainmentu koncernu Volkswagen. Základ tvorí systém Swing, ktorý ponúka 8,25″ dotykový displej, DAB tuner, možnosti personalizácie, možnosť pripojenia inteligentných telefónov pomocou bezdrôtovej technológie SmartLink cez Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink™, a tiež aplikácie infotainmentu Počasie alebo Správy. Vďaka zabudovanej karte ESIM je vozidlo Octavia neustále online. Dotykové obrazovky infotainment systému Bolero, u ktorého môže byť funkcia navigácie neskôr aktivovaná a navigačného systému Amundsen, majú uhlopriečku o veľkosti 10″. Oba systémy ponúkajú ovládanie gestami alebo hlasové ovládanie pomocou ŠKODA digitálnej asistentky Laura, ktorá rozumie šiestim jazykom a tiež celým vetám.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Vrcholový infotainment systém Columbus ponúka 10″ displej a vie zobraziť mapu navigácie v inom režime priblíženia než Virtuálny Kokpit. Túto novú funkciu možno nastaviť pomocou dotykovej lišty pod displejom infotainment systému, ktorou je možné ovládať aj hlasitosť.

Alternatívne pohony sú predzvesťou budúcnosti Octavie

Christian Strube, člen predstavenstva Škoda AUTO hovorí: “Pri vývoji nového vozidla OCTAVIA bola pre nás prioritou nízka spotreba a nízke hodnoty emisií CO2 a NOx. Spoločne s variantom OCTAVIA G-TEC s pohonom na zemný plyn ponúkame prvýkrát vozidlo OCTAVIA iV s plug-in hybridným pohonom. Vo vozidle OCTAVIA eTEC sa objavuje nová mild-hybridná technológia, ktorá pomáha znížiť spotrebu paliva. Proces Twin Dosing, ktorý sa objavuje u naftových motorov novej generácie Evo, znižuje počas úpravy výfukových plynov emisie oxidov dusíka o približne 80%.”

Nové moderné motory TDI a TSI spolu s vylepšenými aerodynamickými vlastnosťami Octavie znižujú emisie a spotrebu paliva. Zníženie emisií oxidov dusíka je docielené vďaka dvom katalyzátorom. Počas takzvaného procesu Twin Dosing dochádza k vstrekovanie AdBlue® pred dva SCR katalyzátory, ktoré sú radené za sebou. Motory Evo tak majú technické predpoklady na to, aby spĺňali budúcu emisnú normu Euro 6d.

Zdroj: Škoda

Absolútnou novinkou v celom portfóliu značky Škoda je použitie mild hybridného pohonu. O ten sa postarajú najnovšie motory eTEC s výkonom 81 alebo 110 kW. Slasbší bude ekologickým ekvivalentom k 1,0 TSI a silnejší k obľúbenému 1,5 TSI. Mild hybrid, podobne ako v novom Golfe, bude obsahovať 48V štartér-generátor, ktorý je využívaný pri hladších štartoch, zrýchlení či plachtení. Rovnako tak pri brzdení kedy bude rekuperovať časť brzdnej energie.

Octavia sa vydáva v stopách vlajkovej lode Superb a ponúkne taktiež aj plug-in hybridný pohon. 1,4 litrové TSI v kombinácii s elektromotorom dosahujú systémového výkonu až 150 kW. Treba však počítať so zmenšením kufra na hodnotu 450 litrov pre liftback a 490 pre combi. Dojazd čisto na elektrinu by mal byť podľa WLTP cyklu až 55 kilometrov.

Zdroj: Škoda
G-TEC s vysokým dojazdom

Ďalším druhom pohonných jednotiek bude motor spaľujúci zemný plyn. Škoda do svojej novinky bude montovať motor G-TEC o objeme 1,5 litra, ktorý nebude vypúšťať do ovzdušia žiadne sadze. Jeho výkon bude 96 kW a oproti svojmu predchodcovi bude až o 25% ekonomickejším, čo sa prevádzkových nákladov týka. Celková kapacita nádrží na zemný plyn bude tvoriť 17,7 kilogramu a rezervná benzínová nádrž bude mať 9 litrov. G-TEC novej Octavie bude možné kombinovať o 6-stupňopvým manuálom alebo 7-stupňovým DSG. Čisto na plyn zvládne Octavia až 523 kilometrov, pri kombinovanej jazde to bude až 800 km.

Volkswagen Golf 8. generácie práve oficiálne predstavili

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!