Červenú horúčavu schladil dážď a slabá preteková rýchlosť.
Triumf z chrámu rýchlosti pre Mercedes

Všetko to začalo v milánskom autoklube. Zopár nadšencov automobilizmu sa v roku 1921 rozhodlo v kráľovskom parku vybudovať národnú trať pre preteky. O rok neskôr za neskutočných 110 dní sa podarilo tento sen zrealizovať. Od tých dôb sa z Monzy stala kultová záležitosť motošportu. Iba samotná červená automobilka z Maranella si tu zaknihovala 19 triumfov. Monza má mnoho prívlastkov, či už tragických alebo euforických. Piloti formúl ju vnímajú ako domovskú pre Ferrari. Túto sezónu boli očakávania zvlášť veľké. 70. výročie vzniku domácej automobilky, ich jazdec vo vedení šampionátu atď.

Vzhľadom na vrtochy počasia boli tréningy dosť nečitateľné. Za zmienku stojí tretí mokrý tréning, z ktorého sa odjazdila asi štvrťhodina. Pretekárom sa veľmi na vode jazdiť nechcelo. Väčšina dala iba jedno kolo na zabehnutie dažďových gúm. Iba Williamsy poctivo krúžili a zbierali dáta. Napokon zajazdili aj najrýchlejšie časy. Toto sa vyplatilo Strollovi v kvalifikácii. Nakoniec bol z toho štart z prvého radu.

Kvalifikáciu poznačilo viacero faktorov: počasie, technické penalizácie a nehoda Grosjeana. V šiestej minúte prvej časti sa jeho Haas na cieľovej rovinke pri takmer maximálnej rýchlosti roztancoval a obúchal zvodidlá z obidvoch strán. Našťastie Romain do depa odkráčal po vlastných. Kvalifikácia bola prerušená na 15 minút, čo sa opakovalo asi osemkrát. Charliemu Whittingovi (komisár pre bezpečnosť FIA) sa na dráhe stále zdalo byť priveľa vody. Najviac okruhov si dal v tejto nútenej pauze SC Bernda Maylendera… Po nekonečnom vyčkávaní sa usporiadatelia náhle rozhodli asfalt vysušiť. Čiastočne sa im to podarilo pomocou metličiek, vzduchovej frézy a záhradných fukárov. Keďže jeden problém bol vyriešený, bol čas na ďalší, tentokrát s časomierou. Vznikol jednak zmätok, jednak zábavné momenty. Nestálosť podmienok robila z kvalifikácie aj tak ruskú ruletu. Úplne na záver potvrdil dominaciu Mercedesu Hamilton, ktorý získal rekordnú 69. pole position. Jeho kolegovi Bottasovi sa vôbec nedarilo (6. miesto). Katastrofálne skončili favoriti zo scuderie Ferrari – 7. a 8. priečka (pravdepodobne nevyskúšané nastavenia na vodné podmienky).  Pochvalu si zaslúži Lance Stroll a Sotto Vandoorn na McLarene Honda. Ak sa dá veriť inžinierom tohto tímu, Alonso ani raz nepoužil iný ako tréningový mód a strážil čas, aby sa kolega dostal pred neho. Samozrejme, veď sa nemal kde ponáhľať pri penalizácii 35 miest na štarte. Všetky penalizácie nemá zmysel rozvádzať, spomeňme si aspoň mená postihnutých: Ricciardo, Verstappen,  Sainz, Alonso, Palmer, Hulkenberg a Vandoorn. Na štarte teda vznikol krásny guláš. Nakoniec v prvom rade stál Hamilton a Stroll, za nimi Ocon a Bottas, v treťom rade sa strácali obidve vozidlá Ferrari.

Na štarte svoju pozíciu dokonale využil Hamilton. Natesno sa zaradil pred Strolla. Manéver nie príliš férový, pretože dvakrát zmenil smer. Lance asi nič nenamietal a v prvej zákrute nechal toľko miesta, že sa tam zmestil aj Ocon. Stroll celkove nebudil dojem bojovníka, skôr sa zdalo, že nechce nič pokaziť. Vzápätí sa Bottas dostal pred Raikkonena. O ďalšich pár sekúnd dal Kimi asi na príkaz z boxov prednosť Vettelovi. V hektickom úvode pretekov Verstappen doplatil na svoju kamikadze jazdu a prerazil svoju pneumatiku. Poradie Hamilton – Bottas – Vettel od ôsmeho kola vydržalo až do cieľa. Pekné momenty sme videli v 27. kole – súboj Ocon – Raikkonen. Veľmi sympatickú stíhaciu jazdu predviedol aj Ricciardo na Red Bulle. K výkonu obidvoch červených áut z Maranella sa ťažko vyjadrovať. Nepochopiteľné problémy s nastavením počas kvalifikácie na vode – dobre. Ale v samotných pretekoch hrozivá absencia rýchlosti poukazuje na iný problém, ako je len optimalizácia vozidla. Povedané slovami predstaviteľa Ferrari je monopost veľmi rýchly, len tento víkend to na Mercedes nestačilo.

O dva týždne nasleduje Singapur, okruh s minimálnymi možnosťami na predbiehanie. Umiestnenie v kvalifikácii bude rozhodujúce. Navyše trať nie je silová. Tam Ferrari môže napraviť zlý dojem z Monzy.

Z boxovej ulličky:

V Monze bol vystavený monopost F2 pre rok 2018. Má nový podvozok a nový motor 3,4 l V6 s prepĺňaním. Ak bude plniaci tlak dosť veľký, mohla by byť F2 rýchlejšia ako kráľovná motošportu.

Felippe Massa by vraj rád pred svojím pretekárskym dôchodkom ešte súťažil vo formuli E.

Totto Wolff mal na vlastnej pôde schôdzku s Josom Verstappenom. Čo riešili, je tajné, možnosti sú dve: Buď históriu F1, alebo Maxovu budúcnosť.

Výsledky:

  1. Hamilton Mercedes
  2. Bottas Mercedes
  3. Vettel Ferrari
  4. Ricciardo Red Bull
  5. Raikkonen Ferrari
  6. Ocon Force India
  7. Stroll Williams
  8. Massa Williams
  9. Perez Force India
  10. Verstappen Red Bull

Celkové poradie:

  1. Hamilton Mercedes                     238
  2. Vettel Ferrari                              235
  3. Bottas Mercedes                         197
  4. Ricciardo Red Bull                       144
  5. Raikkonen Ferrari                        138
  6. Verstappen Red Bull                    68
  7. Perez Force India                        58
  8. Ocon Force India                        55
  9. Sainz Torro Rosso                       36
  10. Hulkenberg Renault Sport         34