Sedemtisícpäťsto ton a štyri roky mohutnej driny. To je iba časť zaujímavostí unikátnej stavby sveta. Výsledok na Faerských ostrovoch ušetrí obyvateľom naozaj veľa času.

Faerské ostrovy sú autonómnou súčasťou Dánska. Žije tu iba pár desiatok tisíc obyvateľov a väčšina z nich sa živí rybolovom. Prostredie je tu tmavé, chladné ako v detektívkach od Larsa Keplera, odetí do flanelových košieľ so svetrami a mohutným strniskom.

Netreba však zabúdať na to, že Faerčania k preprave používajú aj automobily, nie iba lode. Majú vybudovanú luxusnú sieť mostov a tunelov, ktoré sú prepojené s jednotlivými ostrovmi. Pred štyrmi rokmi začali práce na jednom z ďalších podmorských tunelov, ktorý prepojí dva najnovšie ostrovy – Eysturoy a Streymoy. Občanom sa otvorí 19.decembra. Na to, v akých podmienkach bol tunel stavaný, môžeme povedať iba jedno – klobúčik dole.

Tunel stál necelých 1,4 milióna eur a ako prvý tunel pod Atlantikom obsahuje aj kruhový objazd. Ten sa rozdeľuje na príjazdové cesty na ostrov Eysturoy. Podľa všetkého ide taktiež o prvý kruhový objazd pod vodou na svete. Tunel tak skráti vzdialenosť medzi mestom Tórshavn a osadou Runavík, prípadne dedinkou Strendur z pôvodných 55 kilometrov na 17 kilometrov.
Celková trasa by sa mala z pôvodných 64 minút skrátiť na 16 minút. Jedenásť kilometrov dlhočizný tunel má najnižší bod 187 metrov pod morom. Aby pri cestovaní v tuneli nebola nuda, na „update“ tunelu bol prizvaný aj umelec menom Tróndur Patursson a navrhol okrasné osvetlenia pozdĺž celého tunelu. Perličkou na záver môže byť vystuženie skalných základov, na ktorých bolo potrebné až 7.500 ton injektáže muriva.

Tu sa takisto naskytá otázka. Prečo sa u nás žiaľ nedá niečo podobné spraviť v takomto časovom horizonte? Diaľnicu do Košíc žiaľ stále nemáme spravenú, tunel Višňové pri Martine sa stavia od roku 1998. Teda, aby sme to dali na správnu mieru, v tomto roku bol poklepaný základný kameň a od reálneho začiatku stavby v roku 2001 už ušlo zopár rokov, nehovoriac o stovkách miliónov eur, ktoré už sú rozhádzané kade-tade.

Na druhej strane mince tu máme aj projekt Nivy, ktorý sa začal v máji roku 2017 a od reálneho budovania kompletne celej autobusovej stanice ubehli iba necelé dva roky.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!