Ak ste mali doteraz o elektromobilite pochybnosti, tak by ste si mali vyskúšať Hyundai Kona Electric+. Luxus v podobe úspešných inovácií v oblasti elektromobilov je u Kórejcov neskutočne cítiť. Až natoľko, že Hyundai je jedným z dvojice výrobcov, ktorý sa môže postaviť zoči-voči Tesle.
Keď Hyundai predstavil v roku 2017 model Kona, predajné čísla začali pekne stúpať do výšin. Toto subkompaktné SUV sa vďaka svojim všeobecným kvalitám, ale predovšetkým dvom veľmi zaujímavým benzínovým motorom, rýchlo dostalo na vrchol svojej triedy.
Keď sa pridala do ponuky aj čisto elektrická Kona, kórejská automobilka dala všetkým na známosť, že latka v autonómii sa dvihla o pár stupňov. Kona Electric+ pritom čelí silným konkurentom, ako je Kia Soul EV, Nissan Leaf či Tesla Model 3. Kým Ioniq z tej istej garáže využíva svoju vlastnú platformu, Kona Electric zdieľa krivky aj s benzínovými modelmi. Automobilke sa aj napriek tomu podarilo kompromisy obmedziť.
Elektrický variant má v ponuke dve verzie batérií. Prvá má motor s výkonom 100 kW (136 koní) spojený s 39,2 kWh batériou. Druhá verzia je spriahnutá so 64 kWh batériou a dodáva autu výkon 150 kW (204 koní). Tentokrát sme preverili výkonnejšiu a drahšiu variantu naloženú v plnej výbave Electric+.
Nenápadná
Už z diaľky sa Kona Electric+ vyznačuje prvkami s konvenčným pohonom a špeciálnym dizajnom prednej časti, v ktorej chýba mriežka chladiča v klasickom slova zmysle. Na paneli pokrytom pôvodnou ornamentálnou výzdobou je namiesto tradičného nasávania vzduchu zabudovaný kryt, za ktorým sa ukrýva zásuvka na nabíjanie. Kolesá majú celkom neobvyklé prevedenie, no boli vyvinuté špeciálne pre tento model a majú nižší odpor vzduchu.
S dizajnom interiéru sa udialo v podstate to isté ako s exteriérom. V prípade elektrickej Kony je základňa rovnaká ako pri spaľovacích modeloch, ale konečným výsledkom je kultivovanejší a elegantnejší vzhľad. Jedným zo zaujímavých detailov je plávajúca palubná doska, ktorú vo zvyšku ponuky nenájdete. Hlavným priekopníkom je 7-palcový digitálny prístrojový panel. Do očí udrie aj vysoký stredový tunel, ktorý rozdeľuje kabínu na dve súkromné miesta. Velebenia hodné sú aj dve tlačidlá umiestnené v strede, ktoré umožňujú pasažierom využiť vyhrievanie či chladenie sedadiel.
Pri naštartovaní sa začne za sprievodu technologického zvuku odhaľovať falošný head-up displej. Prečo falošný? Pretože informácie sa premietajú na metakrylátovú obrazovku nad prístrojovou doskou a nie na čelné sklo. Šoféra osloví rad tlačidiel prevodovky (P, N, R a D), ktoré sú síce neobvyklé, ale za to menej objemné a jednoduchšie na používanie. V hornej časti si môže posádka pomocou indukcie dobiť telefón, pre tradičnejších technikov je dostupný aj USB port či 12 V zásuvka.
Minimalizmus v plnej miere
Páči sa mi kvalita montáže a zmysel pre detail, ktorý dáva interiéru efekt hodný zaplatenej ceny. Ide o technologické a pritom minimalistické vnútro. Všetko je jednoducho tam, kde má byť. Ergonómia je napriek dotykovej obrazovke a prepínaniu tlačidiel úspešná.
Do elektrického SUV sa zmestí 5 ľudí a aj keď ide o subkompaktný model, zadný priestor nie je príliš obmedzený, ani z hľadiska objemu nákladu. Kona ponúka dostatok priestoru pre nohy bez toho, aby sa stala medzníkom v segmente. V skutočnosti je to jedno z príjemných prekvapení naservírovaných zákazníkom. Aj otvor dverí je dostatočne široký a pohodlne postačuje na to, aby sa dala bez problémov namontovať detská sedačka. Prístup navyše uľahčuje otvorenie dverí v takmer 90 ° uhle.
V kufri je aj napriek batériovým článkom dostatok priestoru, no prišiel o 29 litrov. Poskytuje 332 litrov v porovnaní s 361 litrami spaľovacej verzie. Má dvojité dno, kam môžete uložiť sieťovú nabíjačku a kábel k nej.
Jazdí lepšie ako sa na prvý pohľad zdá
Za volantom je na výber zo štvorice jazdných režimov: Eco, Eco+, Comfort a Sport. Tie si prispôsobujú reakciu elektromotora na plynový pedál, regeneratívne brzdenie, ale aj funkcie niektorých pomocných systémov. Ak sa po 30 minútach v totálnej kose začnete obávať, že vám odišlo tepelné čerpadlo, nezúfajte. Magické tlačidlo stačí prehodiť z režimu Eco na Comfort a nôžky sa hneď začnú roztápať od rozkoše.
K dispozícii sú celkovo 4 úrovne rekuperačného brzdenia, ktoré sa nastavujú cez pádielka za volantom. Pri rekuperácii 3. stupňa sa stáva brzdový pedál absolútne zbytočným. Automobil zastaví len pár metrov po tom, čo zložíte nohu z plynu. Režimy Eco a Comfort majú predvolenú maximálnu úroveň regenerácie, zatiaľ čo režim Sport využíva iba 1. stupeň.
S vysokým výkonom v móde Sport je navyše možné zabrzdiť vozidlo bez toho, aby ste sa čo i len malíčkom dotkli brzdy. Ak totiž podržíte ľavé pádielko bez toho, aby ste brzdili nohou, auto využije maximálnu možnú rekuperáciu a začne zastavovať. Ak pred zatiahnutím tohto pomocníka začnete brzdiť manuálne po starom, tento trik nebude fungovať.
S jazdou súvisia samé pozitíva
Elektrické autá vo všeobecnosti majú výhodu v tom, že dodávka energie neprichádza v jednotlivých dávkach, ale okamžite, skôr stihnete lusknúť prstom. I keď sa Kona môže zdať so svojou svetlou výškou ťarbavá, výzor jej na odvahe a výkone rozhodne neuberá. Elektrina v tejto pôvabnej snehovo-bielej nádhere vďaka elektromotoru s výkonom 150 kW/204 koní a 395 Nm je schopná ponúknuť agilitu a dokonca zábavné dynamické vlastnosti.
Z 0 na 100 km/hod akceleruje behom 7,6 sekundy, zrýchlenie do 50 km/hod je ešte pôsobivejšie (aj pre staršie osadenstvo, ktoré je pri každej príležitosti zásadne proti elektromobilom). Zrejme toto je jeden z hlavných dôvodov, prečo ma elektrina neprestane baviť.
Podvozok sa aj napriek väčšiemu výkonu a krútiacemu momentu ukázal ako veľmi dobrá voľba. Má veľmi nízke ťažisko (kvôli batérii), ktoré mu dáva jednu z najväčších výhod na vozovke. Auto sa správa pohodlne a ušľachtilo, s dostatočnou kontrolou pohybov tela a pomerne priamym a presným riadením. A to všetko s veľmi vydarenou akustickou izoláciou. Škoda iba pneumatík, ktoré pri vyššej rýchlosti rozrážajú vzduch ako divé.
Elektrický motor je umiestnený na prednej náprave, tam, kde sa v ostatných verziách montuje benzínový agregát. V tomto prípade je prepojený s lítium-iontovou polymérovou batériou s kapacitou 64 kWh. Články batérie sú umiestnené pod podlahou v tvare H, čo umožnilo spraviť z Kony rodinné vozidlo. Aby sa účinnosť batérie zlepšila, a to aj počas jazdy ako aj pri nabíjaní, je chladená vodou prostredníctvom systému spojeného s klimatizáciou. Čo to znamená v praxi?
Máte elektromobil, to znamená, že v ňom máte logicky batériu. Pri jazde po diaľnici, pri rýchlom nabíjaní alebo pri vysokých letných teplotách má batéria čo robiť a má tendenciu sa rýchlejšie vybíjať. Ak má ale nejaký systém udržiavania optimálnej prevádzkovej teploty, životnosť jej stúpne. S podobným princípom pracuje elektrický ohrievač pri chladných zimných teplotách. Takže ak má auto aj chladiaci systém pre batériu, má to vyhraté (teda presnejšie vy ako majiteľ, ktorý do auta nechce investovať skôr, ako je potrebné).
Dojazd je v segmente výnimočný
Kona Electric+ sľubuje dojazd podľa kritérií WLTP 484 kilometrov. Nakoľko sa pravidelne presúvanie do práce podpísalo na celkovom spektre dojazdu, kombinovaná spotreba sa vyšplhala na 17,8 kWh/100 km. Tento mierne zvýšený údaj má ale za následok spokojný výraz tváre, pretože som si jazdu skutočne užívala. Dojazd sa pri týchto údajoch zmenšil na reálnych 380 kilometrov, čo je stále pôsobivé.
Ak ale usadíme Konu do čisto mestského prostredia popreplietaného semafórmi, kolónami a meniacou sa rýchlosťou, číslo na palubovke sa zrazu premení na príjemnejšiu hodnotu 14,8 kWh/100 km, ale stále v režime Comfort. Je mi ľúto, ale nechcelo sa mi dobrovoľne v novembri mrznúť ešte aj v aute. Pri kapacite 64 kWh sa tým pádom dojazd zvýši na 430 – 445 kilometrov. Tento údaj sa neklamne približuje k udávanej elektrickej autonómii.
V lete, za ideálnych podmienok, kedy vonkajšia teplota neprekročí 20 °C, by sme možno s autom v Eco+ režime aj prekročili hranicu, ktorú udáva výrobca. A to je už skutočne vážna vec, vzhľadom na referencie niektorého z jeho konkurentov, ktorý sú mnohokrát oveľa nákladnejší (Tesla Model 3, Audi E-Tron, Porsche Taycan 4S).
Resumé
Ako to nenápadný Hyundai dokázal? Dôvodov by sme našli hneď niekoľko, no vymenujem len tie hlavné. Bez chladenej batérie by sa také zázraky v podlahe nemohli diať mimo ideálneho prostredia. Na druhej strane je spotreba energie skutočne nízka, za čo vďačíme efektívnemu motoru a jemnej dynamike. Kona Electric+ je skutočne jedným z najsilnejších zástupcov elektromobilov na trhu, či už kvalitou pre posádku alebo vysnívaným dojazdom. Od svojich menších konkurentov nie je ani o moc drahšia, takže sa stavia na piedestál ako reálny kompromis medzi cenou a dojazdom.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | Elektrický |
Max. výkon | 150 kW/204 k |
Max. krútiaci moment | 395 Nm |
Kapacita batérie | 64,5 kWh |
Pohon | Predná náprava |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 180 mm |
Šírka | 1 800 mm |
Výška | 1 555 mm |
Rázvor náprav | 2 600 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 818 kg |
Rozmer pneumatík | R17 |
Objem batožinového priestoru | 332 / 1 114 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,6 s |
DOJAZD A SPOTREBA | |
Priemerná spotreba | 17,8 kWh/100 km |
Dojazd (podľa WLTP) | 484 km |
Dojazd (realita v zime) | 380 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 35 890 € |
Cena testovanej verzie | 45 890 € |