Kia nedávno zmenila svoje dlhoročné logo. Stávka na moderný dizajn sa však neoplatila – zákazníci po celom sú zmätení a nevedia, o akú automobilku vlastne ide.
Automobilky zčasu na čas zmenia alebo miernie upravia svoje zaužívané logo, aby kopírovalo aktuálne trendy v oblasti grafického dizajnu. Nebolo to tak dávno, keď sme v článku dali dokopy 7 automobiliek, ktoré si potichu zmenili logo bez toho, aby to bežný človek zaregistroval. Na zozname sa nachádzala aj celosvetovo úspešná kórejská automobilka Kia. Hoci vtedy sme písali o miernej zmene, marketingový tím zrejme ani len netušil, do akej šlamastiky celú automobilku dostane. Poďme ale od začiatku.
Kompletný rebranding
V podstate existujú tri základne smery pri dizajnovaní loga. Prvým sú na prvý pohľad nesúvisiace grafické symboly, ktoré majú historickú spojitosť so značkou, ako napríklad Škoda a jej okrídlený šíp. Protikladom je konzervatívnejšie riešenie, ktoré graficky znázorňuje so značkou priamo súvisiaci symbol, ako napríklad Apple a známe nahryznuté jablko. A posledné riešenie sa spolieha na grafické vyjadrenie mena značky, ako napríklad Samsung, alebo práve aj Kia.
Pôvodné logo v ovále automobilka používala od roku 1994, no k rebrandingu značky došlo v januári tohto roku. KIA s novým logom chcela poukázať na to, že už dávno nie je výrobcom lacných a jednoduchých áut, ale v jej portfóliu sa nachádza množstvo kvalitných a konkurencieschopných modelov. Nové logo sa tak začalo objavovať na modernizovaných modeloch.
A tu nastáva problém…
Hoci nedošlo ku kompletnej zmene loga na faktický (keďže značka KIA de facto nemá žiaden faktický význam) alebo abstraktný symbol, moderné vyjadrenie značky spôsobuje zmätok v podstate na všetkých trhoch, kde sa KIA predáva. Na sociálnej sieti Reddit sa objavilo celé vlákno, v ktorom používatelia diskutujú, o aké auto vlastne ide.
Autor jedného z príspevkov sa pýta, či niekto niekedy počul o automobilke nazývanej „KM“, pretože dokonca ani Google mu nenašiel žiadne relevantné výsledky. 🙂 Nuž, v novom loge nájde pôvodné tri písmená asi naozaj len znalec. Bežný človek v ňom často vidí práve písmená KM alebo KN, respektíve v krajinách využívajúcich azbuku skôr písmená KA.
Nové logo sa objavilo na novej generácii Sportage, ktorá je navyše dizajnérsky úplne odlišná oproti predchodcovi. To tiež nehrá do karát značke, keďže v prípade jednotného dizajnérskeho jazyka by bežný človek dokázal značku rozpoznať práve na zákalde neho.
Zrejme neostáva nič iné, len počkať, kým si ľudia na zmenu zvyknú a zobrať si zo situácie poučenie do budúcna.
Nová Kia Sportage ukázala svoju tvár! Stane sa ideálnym mestským SUV?!
Hoci nedošlo ku kompletnej zmene loga na faktický (keďže značka KIA de facto nemá žiaden faktický význam) – the name „Kia“ derives from the Sino-Korean characters „ki“ (起, „to arise“) and „a“ (亞, which stands for (East) Asia); it is roughly translated as „Rising from the East.“