Domov News KIA vyvinula auto pre ľudí s hendikepom. Ako pomáha Slovensko hendikepovaným?

KIA vyvinula auto pre ľudí s hendikepom. Ako pomáha Slovensko hendikepovaným?

KIA vyvinula modelo určený výhradne pre ľudí s hendikepom

Kórejský koncern prišiel s riešením mobility pre ľudí s hendikepom. V Los Angeles ukázal projekt EnableLA.

Mobilita ľudí s fyzickým hendikepom je niekoľkonásobne náročnejšia v porovnaní so „zdravými“ ľuďmi. Sú to malé detaily, ktoré si bežný človek, ktorého sa tieto problémy netýkajú, prakticky nemá možnosť všimnúť. Či už ide o bezbariérové nástupišťa verejnej dopravy, ktoré v skutočnosti až tak bezbariérové nie sú, alebo o samotné dopravné prostriedky, ktoré si často vyžadujú významný zásah do riadenia. A to sme len pri riadení auta, nakladanie a vykladanie invalidného vozíka je úplne iný príbeh. Jedno z riešení ukázali kórejské automobilky Kia Corporation a Hyundai Motor Company v rámci projektu EnableLA.

Veľké SUV ako ideálny kandidát na úpravu

Kia a Hyundai upravili veľké SUV Telluride a Palisade tak, aby umožňovali nástup na invalidnom vozíku cez batožinový priestor vozidla. Vozidlá spĺňajú normy stanovené tamojšími legislatívnymi predpismi (Americans with Disabilities Act).

V rámci domácej terminológie ide o takzvané „wheelchair accessible vehicles (WAVs)“, teda vozidlá prispôsobené pre použitie s invalidnými vozíkmi. V praxi to znamená, že osoba si nemusí presadať z invalidného vozíka na sedačku auta, čo môže byť často fyzicky náročná aktivita. Namiesto toho sa z kufra SUV vysunie nástupná plošina, pomocou ktorej je možné vojsť do interiéru auta aj na invalidnom vozíku.

Prispôsobený je, samozrejme, aj interiér, nechýbajú ani špeciálne bezpečnostné pásy pre ukotvenie invalidného vozíka a pasažiera. Doplnkom doby sú antimikrobiálne svetlá bez UV žiarenia, ktoré nielen v čase pandémie zvyšujú hygienický štandard. Vozidlá potom riadia špeciálne trénovaní vodiči, ktorí sú vyškolení na pomoc používateľom.

KIA vyvinula modelo určený výhradne pre ľudí s hendikepom

Pilotný program odštartuje v americkom meste Los Angeles a počíta s viacerými upravenými modelmi Hyundai Palisade a Kia Telluride. Poskytovateľom služby je spoločnosť ButterFLi so sídlom v Los Angeles, ktorá sa špecializuje na mobilitu ľudí s hendikepom. Jazdu je možné rezervovať všetky pracovné dni v čase od 7:00 do 19:00  prostredníctvom aplikácie ButterFLi, webu alebo telefonicky.

„Pandémia zhoršila situáciu v oblasti mobility zdravotne postihnutých a starších osôb, najmä osôb na invalidnom vozíku,“ povedal Youngcho Chi, prezident a riaditeľ pre inovácie spoločnosti Hyundai Motor Group. „V rámci našej vízie mobility zameranej na ľudí chceme, aby boli naše služby prístupnejšie a inkluzívnejšie, aby sa lepšie zaistil univerzálny prístup pre všetkých a v konečnom dôsledku aby sme pomohli dosiahnuť slobodu mobility pre všetkých.“

Hoci projekt EnableLA je primárne zameraný na ľudí odkázaných na používanie invalidného vozíka, vízia Universal Mobility Project, v rámci ktorej projekt vznikol, sa okrem toho zameriava aj na mobilitu starších ľudí, tehotných žien, detí a rodín s nízkymi príjmami.

Od roku 2020 sa skupina zúčastňuje globálnej iniciatívy Svetového ekonomického fóra (WEF) Inclusivity Quotient, ktorej cieľom je riešiť potreby komunít s nedostatočnými službami prostredníctvom inkluzívnych a udržateľných možností mobility. Skupina a WEF spolupracujú na projekte EnableLA, aby preskúmali základné zásady a usmernenia potrebné pre všeobecnú mobilitu.

Mobilita ľudí s hendikepom na Slovensku

Problémom s mobilitou však čelia ľudia po celom svete a Slovensko nie je výnimkou. Podľa dostupných informácií sa takáto alebo podobná služba aktuálne na slovenskom trhu nenachádza. Namiesto toho Slovenská republika kompenzuje bariéry mobility pre ľudí s hendikepom prostredníctvom peňažných príspevkov na kúpu osobného motorového vozidla, úpravu osobného motorového vozidla, úpravu garáže a kompenzáciu zvýšených výdavkov.

Existuje však niekoľko podmienok nároku príspevkov. Ide napríklad o nutnosť frekvencie prepravy na určené miesta v pravidelných intervaloch (najmenej dvakrát v týždni), ako napríklad zamestnanie, školské zariadenie alebo domov sociálnych služieb; vek osobného motorového vozidla maximálne 5 rokov alebo príjem žiadateľa, ktorý nesmie presiahnuť 5-násobok sumy životného minima (teda k 1.7.2021 je to 1090,30 eur netto).

Ak žiadateľ spĺňa všetky nároky, príspevok v maximálnej výške 6638,79 eur, respektíve 8298,48 eur v prípade vozidla s automatickou prevodovkou (ak si to povaha hendikepu podľa komplexného posudku vyžaduje), sa poskytuje na obdobie 7 rokov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJautoviny
Predchádzajúci článokPrvé jazdy so Škodou Fabia – toto auto naozaj dospelo
Nasledujúci článokAlpha Wolf je príjemným spestrením elektrifikácie. Môžeme to nazvať novou érou pick-upov