Domov Elektromobilita EXTREME E – šampionát elektro SUV odštartoval 2. sezónu s Cuprou aj...

EXTREME E – šampionát elektro SUV odštartoval 2. sezónu s Cuprou aj McLarenom

Napínavé preteky s hlbším posolstvom a plné jazdeckých hviezd oboch pohlaví začali svoju 2. sezónu. Oplatí sa EXTREME E sledovať? 

Žijeme novú realitu. Jej súčasťou sú od minulej sezóny aj preteky elektrických SUV, ktoré sa konali bez divákov na miestach, ktorým najviac hrozia negatívne dosahy klimatických zmien. Organizátorom EXTREME E sa podarilo do prvej sezóny zlákať množstvo zvučných jazdcov a jazdkýň. Druhá sezóna nebude o nič menej zaujímavá, ale poďme pekne po poriadku.

Rovnaké náradie pre všetkých

EXTREME E sú preteky elektrických SUV, ktoré majú rovnaký výkon aj konštrukciu. Auto je postavené spoločnosťou Spark, šasi tvorí oceľová zliatina s využitím nióbu. Batérie dodala firma Williams Advanced Engineering. Elektromotory dosahujú výkon 544 koní a 920 N.m., hmotnosť neprekročuje 1650 kg. Dynamicky sú na tom dobre, z 0 na 100 km/h akcelerujú za 5 sekúnd a dosiahnu najvyššiu rýchlosť 200 km/h.

O nabíjanie pretekárskych špeciálov sa starajú nabíjačky na výrobu energie z vodíkových palivových článkov, ktoré využívajú vodu a slnko na generovanie vodíkovej energie. Energia tak je 100 % pochádzajúca z obnoviteľných prírodných zdrojov a jediným vedľajším produktom je voda. Štvorkolesové tátoše majú názov ODYSSEY21. Meno dostali po hrdinovi zo starogréckej mytológie, číslica označuje rok začatia šampionátu.

Kalendár 2022

Šampionát zastrešuje Medzinárodná automobilová federácia FIA a prvé preteky sa odjazdili 19.-20. februára na púšti v Saudskej Arábii. V priebehu tohto roka sa posádky ešte presunú na Sardíniu (7.-8. máj), do Škótska alebo Senegalu (9.-10. júl), do Čile (10.-11. september) a sezónu ukončia v Uruguaji (26.-27. november).

Pretekárske autá medzi jednotlivými destináciami prepravuje loď Sv. Helena, ktorá bola upravená tak, aby spaľovala naftu s nízkou úrovňou síry. Na lodi prebiehajú všetky servisné opravy, zároveň sa tu nachádza aj výskumné stredisko zamerané na klimatické zmeny a ich dôsledky.

Štartové pole

Pretekársky víkend pozostáva z kvalifikácie, semifinále a finále. Štyri najlepšie tímy z kvalifikácie postupujú do semifinále, v ňom tri najlepšie tímy postupujú do finále a posledným štvrtým účastníkom finále je víťaz tzv. crazy race. Každá súťažná jazda má 2 kolá, po prvom sa jazdci vymieňajú.

Na štart sa v sezóne 2022 postavilo 10 tímov, autá obsadia dvojčlenné posádky zložené z jedného muža a jednej ženy. V tíme nemeckého úpravcu ABT a španielskej Cupry sa za volantom objavil víťaz tohtoročnej rely Dakar, kuvajtský olympionik v športovej streľbe Nasser Al Attiyah a prvá žena, ktorá vyhrala rely Dakar, nemecká veteránka Jutta Kleinschmidt.

V ďalšom španielskom tíme Acciona/Sainz XE sedí za volantom legendárny jazdec rely Carlos Sainz a motocyklová pretekárka Laia Sanz, ktorá je držiteľkou najlepšieho ženského umiestnenia v triede motocyklov na dakarskej rely.

Auto amerického tímu Chip Ganassi Racing šoférované off-roadovým špecialistom Kyleom Leducom a všestrannou Sarou Priceovou nejde na trati prehliadnuť, pretože je vyhotovené v dizajne elektrického Hummeru. V americko-britskom tíme Genesys Andretti United jazdí šampión v relykrose Timmy Hansen s pôvabnou 24-ročnou britskou jazdkyňou rely Catie Munningsovou.

Za tím Jensona Buttona JBXE, bývalého jazdca F1, jazdí Kevin Hansen a Molly Taylor, ktorá v minulej sezóne jazdila aj za tím ďalšieho bývalého pilota F1, Nica Rosberga. Ten so svojim tímom pokračuje aj v tejto sezóne, jazdeckou partnerkou majstra sveta v relykrose Johana Kristofferssona je krajanka Mikaela Ahlin-Kottulinsky.

V tíme Veloce Racing, za ktorým stojí Jean-Éric Vergne, nezostal kameňa na kameni. Formulovú špecialistku Jamie Chadwick vystriedala Christine Giampaoli Zonca z tímu Hispano Suiza a 2-násobného víťaza Le Mans Stéphana Sarrazina nahradil Lance Woolridge. Súťažiť za tím (Hispano Suiza) Xite Energy Team bude britský jazdec relykrosu Oliver Bennett a Talianka Tamara Molinaro.

Tím X44 Lewisa Hamiltona žiadne zmeny neurobil. Naďalej tak v týchto farbách budeme vidieť 9-násobný šampióna WRC Sébastiena Loeba a Christinu Gutiérrez.

Novým vetrom na štartovom poli je továrenský tím McLarenu, za ktorý jazdia Emma Gilmour a Tanner Foust.

Švédska dvojka na priebežne 1. pozícii

Prvé preteky v Saudskej Arábii vyhrala švédska dvojica v tíme Rosberg X Racing a to aj napriek tomu, že počas prvého finálového kola im do auta v plnej rýchlosti narazil súťažný špeciál McLarenu, ktorý skončil na streche. Druhú priečku v mimoriadne dramatickom závere obsadil tím Acciona/Sainz XE a tretí skončili Loeb s Gutiérrezovou z tímu X44.

Titul šampiónov zo sezóny 2021 obhajuje tím Rosberg X Racing, ktorý vyhral 3 z 5 pretekov. Kvôli osobitnému formátu šampionátu udeľujúcim body aj za umiestnenie v kvalifikácii mal rovnaký počet bodov aj tím X44, ktorý vyhral kvalifikáciu vo všetkých pretekoch. Diváci na internete a za televíznymi obrazovkami boli v úvodnej sezóne svedkami tiež spektakulárnych havárií, ktoré poriadne vyvetrali finančné rozpočty jednotlivých tímov.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPrichádza nový Jeep Grand Cherokee, do Európy iba ako plug-in hybrid
Nasledujúci článokMáte poškodený nárazník na aute? Vedeli ste, že môžete dostať pokutu alebo prísť o techničák?