Domov News Vodík má budúcnosť. Dôkazom je model iX5 Hydrogen od BMW

Vodík má budúcnosť. Dôkazom je model iX5 Hydrogen od BMW

Začalo sa posledné zimné testovanie nového BMW iX5 s označením “Hydrogen”. Model poháňajú vodíkové palivové články. Kým sa malý počet kusov dostane do výroby koncom tohto roka, je potreba všetko poriadne otestovať.

SUV iX5 s nulovými emisiami využíva palubný palivový článok na premenu vodíka na elektrickú energiu na pohon dvoch elektromotorov. BMW testuje jeho výkon v chladnom počasí blízko polárneho kruhu. Podľa BMW je model iX5 schopný poskytnúť maximálny výkon aj napriek teplotám klesajúcim až na -20 °C a s dvomi 700-barovými vodíkovými nádržami, ktoré sa doplnia za menej ako minútu, ponúka pohodlie spaľovacieho motora.

Plán na expanziu do ďalších modelov

BMW v rámci tejto vývojovej fázy vylepšuje aj systém riadenia, odpruženia a rekuperačného brzdenia modelu iX5. Riešenie s vodíkovými palivovými článkami znižuje hmotnosť v porovnaní s vozidlom poháňaným batériou. Ďalšou výhodou oproti bežným elektromobilom je, že netrpí skráteným dojazdom v chladných podmienkach.

iX5 Hydrogen je založený na prototype iNext Hydrogen odhalenom ešte v roku 2019 a po plánovanej krátkej sériovej výrobe by sa BMW mohlo pokúsiť o uvedenie auta do rozsiahlejšej výroby v závislosti od trhových podmienok a podpory infraštruktúry. BMW dokonca hovorí, že ak sa vyriešia súčasné problémy s infraštruktúrou, mohlo by zaviesť technológiu vodíkových palivových článkov na ďalšie vozidlá vo svojej zostave, ako sú napríklad modely iX3, iX a i4.

Frank Weber, člen predstavenstva BMW pre vývoj povedal: „Zimné testovanie v extrémnych podmienkach jasne ukazuje, že BMW iX5 Hydrogen môže poskytnúť plný výkon aj pri teplotách okolo -20 °C. Preto predstavuje životaschopnú alternatívu k vozidlu poháňanému batériou.”

Jednoducho odlíšiteľný

Model iX5 prichádza s kozmetickými úpravami, ktoré ho odlišujú a označujú ako jeden z ekologických modelov spoločnosti. Niektoré z týchto prvkov boli vytlačené pomocou 3D tlačiarne. Model iX5 Hydrogen preberá štýlové zmeny BMW i-Division a rovnako aj modré akcenty. Dostane tiež jedinečnú modro tónovanú masku chladiča, súpravu ľahkých 22-palcových zliatinových kolies a prepracovaný zadný difúzor so zaslepenými výfukovými otvormi a modrým lemovaním.

Tento model poháňa ho dvojica elektromotorov (jeden na každej náprave), ktoré majú kombinovaný výkon 369 koní. Ide o piatu generáciu motorov eDrive spoločnosti BMW, ktoré sa stali súčasťou modelov i4 a iX. Namiesto čerpania akumulovanej elektrickej energie z batérie ako konvenčné elektrické auto si však iX5 vyrába vlastnú elektrinu chemickou reakciou medzi uskladneným vodíkom a kyslíkom zo vzduchu. To všetko vzniká prostredníctvom palivového článku schopného generovať výkon až 125 kW. Odpadové teplo zo systému sa využíva na vyhrievanie kabíny.

Vodík ako pohon budúcnosti ?

Palivový článok, vyvinutý v spolupráci s Toyotou, zásobujú dva 700-barové zásobníky. Tie zaberajú priestor, ktorý využíva prevodovka a hnací hriadeľ v X5 so spaľovacím motorom. Dohromady sa do nádrží zmestí šesť kilogramov vodíka.

BMW hovorí, že to zaručuje dlhý dojazd bez ohľadu na prevládajúce počasie. Na rozdiel od tradičného batériového elektrického vozidla, ktorého použiteľný dojazd sa v chladnejších podmienkach vo všeobecnosti znižuje. Aj tankovanie trvá niekoľko minút, čo šetrí čas v porovnaní s nabíjacími časmi súčasných konvenčných elektrických vozidiel.

Bez kompromisov

Aby sa ešte viac zvýšili ekologické body modelu iX5 Hydrogen, BMW ho vybavilo aerodynamicky účinnými zliatinovými diskami obutými do udržateľných pneumatík. Tie vyrobili z prírodného kaučuku a umelého hodvábu, extrahovaného v súlade s normami Forest Stewardship Council (FSC).

Medzi ďalšie uvádzané výhody, ktoré má vozidlo na vodíkový elektrický pohon v porovnaní s tradičným EV, patrí vhodnosť na ťahanie. Neexistujú ani žiadne kompromisy v oblasti pohodlia pasažierov, pretože chýba ťažká lítium-iónová batéria a tuhšie odpruženie, ktoré je potrebné na jeho podporu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutoExpress
Predchádzajúci článokAudi A6 Avant e-tron concept: priekopník v svetelných efektoch oficiálne (fotogaléria + video)
Nasledujúci článokElektromobily trpia. Budú ešte drahšie, než sú teraz?