Domov News Peugeoty v službách Elyzejského paláca: Macron nie je prvý prezident vyvážajúci sa...

Peugeoty v službách Elyzejského paláca: Macron nie je prvý prezident vyvážajúci sa v Peugeote

Každý prezident si sám vyberá vozidlo, ktoré bude počas svojho pôsobenia vo funkcii používať na oficiálne účely. Súčasný francúzsky prezident Emmanuel Macron jazdí na upravenom Peugeote 5008. To však nie je jediný Peugeot, ktorý slúžil v Elyzejskom paláci.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron prišiel na svoju slávnosť 14. júla 2017 v Peugeote 5008. Toto auto si nechal počas prvých piatich rokov vo funkcii, a preto je pravdepodobne najfilmovanejším a najfotografovanejším autom vo Francúzsku za posledných päť rokov. Prezidentský Peugeot 5008 bol vyrobený v závode v Rennes a následne bol zverený špecializovanej bretónskej spoločnosti Centigon, ktorá vykonávala pancierovanie vozidla. Čo sa týka nejakých podrobnejších informácií, veľa toho známeho nie je. Vzadu sa miesto 3 sedadiel nachádzajú iba 2 so špecificky upravenou stredovou konzolou. Všetko ostatné je prísne tajné.

A. Millerand a Peugeot 156

Spojenie Peugeotu s francúzskym prezidentom sa datuje už do 20. rokov 20. storočia. Alexandre Millerand jazdil na Peugeote Typ 156 z roku 1921. Bol to prvý automobil vyrábajúci sa v Sochaux a bol vtedajším vrcholom ponuky Peugeotu so 6-litrovým radovým šesťvalcom s výkonom 25 koní.

Valéry Giscard d’Estaing a Peugeot 604

O viac ako polstoročie neskôr priviedol Peugeot do Elyzejského paláca Valéry Giscard d’Estaing. Išlo o Peugeot 604. Valéry Giscard d’Estaing tiež zmenil zaužívanú farbu na prezidentských vozidlách – namiesto klasickej čiernej požadoval machovo zelenú. Počas sedemročného obdobia si Elyzejský palác objednal štyri Peugeoty 604.

Tri z nich boli sériové modely, vrcholné verzie SL poháňané 2,6-litrovým motorom V6 s výkonom 136 koní, na ktorom prezident občas rád jazdil aj sám. Popri nich bola na slávnostné príležitosti vyhradená prezidentská limuzína vyrobená v spolupráci s výrobcom karosérií Heuliez. Tá mala rázvor predĺžený o 62 centimetrov.

Roztomilý Peugeot 205 SR

V roku 1991 získal Elyzejský palác Peugeot 605, ktorý bol predĺžený a obrnený bretónskou spoločnosťou Labbé (z ktorej sa neskôr stal Centigon). Tento model bol vybavený motorom V6 s výkonom 170 koní. Bol tiež pancierovaný vysokopevnostnou oceľou a oknami vyrobenými z nepriestrelného skla a polykarbonátového kompozitu. Hmotnosť takto opancierovaného automobilu sa zvýšila o celú tonu na 2500 kg. Túto limuzínu používali najmä hlavy štátov hostené vo Francúzsku. Previezol sa v nej napríklad Michail Gorbačov, Husní Mubarak či pápež Ján Pavol II.

Aj Jacques Chirac počas svojho dvanásťročného pôsobenia vo funkcii hlavy štátu pravidelne používal Peugeot, a to model 607. V tom období však na Francúzov urobil oveľa väčší dojem červený Peugeot 205 SR z roku 1984, na ktorom prezidentova manželka sama jazdila po cestách Corrèze.

Dvakrát meraj a raz strihaj. Ale hlavne premýšľaj!

Po zvolení Nicolasa Sarkozyho v roku 2007 za francúzskeho prezidenta hľadal jeho tím vozidlo, ktoré by symbolizovalo obnovu a modernosť. Niekto si spomenul na koncept Peugeotu 607 Paladine predstaveného na ženevskom autosalóne v roku 2000. Táto veľkolepá 5-metrová limuzína, ktorú pre Peugeot vyrobil výrobca karosérií Heuliez, je premenená na landaulet so sťahovacou sklenenou strechou zakrývajúcou zadné sedadlá. Interiér je čalúnený nádhernou modrou a krémovou kožou, vo výbave nechýba barový pult či dve elektricky nastaviteľné kreslá pre vážených pasažierov.

Na žiadosť tímu Nicolasa Sarkozyho bol Peugeot 607 Paladine prevzatý z Múzea Peugeot a 16. mája 2007 bolo Francúzsko a celý svet prekvapený, keď ho videli na Champs-Elysées. V službách prezidentského auta sa však dlho neohrialo. Montáž mechanizmu sťahovacej strechy spôsobila, že palivová nádrž musela byť zmenšená len na 6 litrov. To, čo pre koncepčné vozidlo nepredstavovalo problém, sa pri pravidelnom používaní rýchlo stalo prekážkou. Vzhľadom na hmotnosť auta a apetít vidlicového šesťvalca bol Peugeot 607 Paladine mimoriadne nepraktický.

Kuriozity na záver

Určite ste si všimli, že na prezidentských automobiloch sa nachádzajú vlajky príslušných štátov. Podľa protokolu keď je prezident republiky v aute pri oficiálnej príležitosti, auto zdobí francúzska vlajka pripevnená na pravej prednej časti vozidla na strane, kde hlava štátu nastupuje a vystupuje. Keď je s francúzskym prezidentom druhá hlava štátu alebo vlády, vlajka jeho krajiny je pripevnená na ľavej prednej strane na strane, kde nastupuje a vystupuje z vozidla.

Čo sa týka štátnych poznávacích značiek, až do 70. rokov 20. storočia mal Elyzejský palác vyhradené používanie poznávacích značiek 1PR75 až 5PR75. Niekoľko vozidiel bolo registrovaných s 1PR75. Táto tradícia sa však už skončila a prezidentské autá nesú bežné poznávacie značky, ktoré chronologicky prideľuje úrad evidencie vozidiel.

Čo sa stane s autami po odchode prezidenta? Neexistuje žiadne všeobecné pravidlo. Niektoré sa uchovávajú, iné sa predávajú alebo darujú múzeám. Napríklad Millerandov typ 156, limuzínu PEUGEOT 604 od Giscarda d’Estainga, limuzínu PEUGEOT 605 od Mitterranda a PEUGEOT 607 Paladine uchováva Musée de l’Aventure Peugeot.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=eSp6TUDafiM]

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNekonečná recyklácia batérií? Volkswagen má plán
Nasledujúci článokTEST BMW iX xDrive50 – je to naozaj najlepší elektromobil?