Domov News Škoda Yeti Pickup bol len kúsok od sériovej výroby

Škoda Yeti Pickup bol len kúsok od sériovej výroby

Prvé novodobé SUV značky Škoda sa malo stať základom pre pick-up. Projekt už bol takmer hotový, no sériovej výroby sa nakoniec nedočkal.

YETI bol prvým novodobým SUV značky Škoda. Mladoboleslavská automobilka najprv na ženevskom autosalóne v roku 2005 predstavila štúdiu tohto malého SUV. Neskôr sa dočkal aj sériovej výroby. Také šťastie však nemali všetky autá, na ktorých v Škode pracovali.

Škoda Yeti

Najprv ako koncept

V čase premiéry v roku 2005 išlo len o dizajnové cvičenie, pričom štúdia nadväzovala na predchádzajúci koncept Roomster a rozvíjala určité časti zamýšľaného dizajnového jazyka značky Škoda. Reakcie odbornej i laickej verejnosti na nový koncept však boli veľmi priaznivé a automobilka tak začala pripravovať sériovú verziu.

Škoda Yeti
Porovnanie prvého konceptu zo ženevského autosalónu so sériovým prevedením.

Ešte v tom istom roku sa na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavilo druhé prevedenie v oranžovej farbe, ktoré malo odnímateľný diel strechy nad prednými sedadlami a nad zadnými sedadlami skladaciu plátennú strechu.

Okrem vízie toho, ako by mohlo vyzerať SUV značky Škoda, ukazovali koncepty niekoľko zaujímavých riešení, o ktorých konštruktéri v tom čase uvažovali. Štúdie mali napríklad jeden stierač skrytý v pravom čelnom stĺpiku, piate dvere boli dvojdielne a spodná časť, ktorá sa sklopila do roviny s podlahou, mohla slúžiť ako lavica na sedenie. Alebo tam bolo možné umiestniť nosič na dva bicykle. Okrem toho tu bola napríklad chladená nádržka na vodu v stredovej konzole, odnímateľná navigácia a pri oranžovom koncepte sa zadné sedadlá dali zložiť do roviny s podlahou tak, že vznikla nová úžitková plocha.

Škoda Yeti

Sériovka zažiarila v showroomoch aj v Top Gear

Škoda YETI v produkčnej verzii prišla k zákazníkom o štyri roky neskôr. Ponechala si svojrázny dizajn konceptov, ale v porovnaní s nimi narástla, zmohutnela a dostala vyspelejšiu techniku. Okrem iného aj platformu z Octavie, ktorá umožňovala zabudovanie pohonu všetkých kolies. Kolmá zadná časť, ktorá síce v sériovom prevedení nedostala vertikálne svetlomety v stĺpikoch karosérie, zvyšovala úžitkovú hodnotu auta a zároveň znižovala intenzitu prehrievania interiéru na slnku. To bol pri inak bohato presklenej karosérii príjemný detail. Vlastnosti auta velebil aj Jeremy Clarkson z Top Gear.

Skoda Yeti | Road Test| Top Gear

V pláne bol pick-up

Iba nedávno automobilka prezradila, že na prelome rokov 2012 a 2013 pripravila prototyp pick-upu odvodeného od modelu YETI. „Predná časť bola v podstate kompletne prevzatá zo sériového modelu YETI a zadná platforma vrátane nápravy, odpruženia a zavesenia, pochádzala z Volkswagenu Caddy Max. Panely karosérie v zadnej časti dizajnéri ušili na mieru tomuto prevedeniu,“ hovorí Martin Kadlec z Centra vývoja skúšobných karosérií ŠKODA AUTO, ktorý sa na vývoji pick-upu podieľal.

Zatiaľ čo klasický YETI meral na dĺžku 4 223 mm, pick-up dosahoval dĺžku 4 876 mm, pričom väčšina z tohto navýšenia išla na vrub predĺženému rázvoru (z 2 578 mm až na 3 006 mm) a časť aj pretiahnutému zadnému previsu (985 mm vs. 768 mm). Úložná plocha mala rozmery 1 936 × 1 170 mm a korba bola na pomery kompaktných pick-upov nezvyčajne hlboká: 625 milimetrov. Bolo to dané tým, že základom bolo vozidlo SUV vyššej konštrukcie ako pri bežných kompaktných pick-upoch. Nech však bol výsledok akokoľvek praktický, sériovej výroby sa napokon nedočkal.

Škoda Yeti

Špeciálny YETI pre Čínu

YETI sa napriek tomu vyrábal aj v predĺženej verzii. Tá sa predstavila v podstate spolu s modernizáciou modelu v roku 2013 a bola určená výhradne pre čínsky trh. Zákazníci v Číne si totiž potrpia na väčší priestor na zadných sedadlách. Rázvor sa preto natiahol na 2 638 milimetrov (o 60 mm viac ako bežné prevedenie). Škoda YETI zostala vo výrobe do roku 2017, celkovo sa jej predalo vyše 630 000 kusov.

Škoda Yeti

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 16

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNa stole je opäť návrh zvýšiť ceny diaľničných známok. Čo na to vláda?
Nasledujúci článokBez nástupcu končí ďalší obľúbený automobil, planétu zaplavujú SUV