Domov News Audi Q8 e-tron predvádza, čo dokázali Nemci 4-ročným vývojom elektrických SUV

Audi Q8 e-tron predvádza, čo dokázali Nemci 4-ročným vývojom elektrických SUV

Nástupca Audi e-tron prichádza s vylepšenou efektivitou jazdy, dlhším dojazdom, prepracovaným dizajnom, luxusnejším spracovaním a novými technológiami. 

Príbeh elektrických SUV štyroch kruhov započal v roku 2018 model e-tron. Za ten čas sa predalo vyše 150 000 kusov a automobil vydláždil cestu ďalším elektrickým vozidlám značky Audi, ktorých je dnes už celkovo osem. Do roku 2026 ich však bude viac ako 20 a v tom čase bude Audi uvádzať na svetové trhy výhradne elektromobily. Audi Q8 e-tron je nástupcom pôvodného e-tronu, a keďže portfólio elektrických SUV neustále rastie, na odlíšenie veľkosti dostáva aj označenie Q8. V blízkej budúcnosti sa očakáva príchod bude Q6 e-tron.

Osvetlená maska chladiča

Nové Audi Q8 e-tron má vyššiu kapacitu batérie, vyšší výkon nabíjania, lepšie motory i prepracované systémy riadenia podvozku. Od začiatku predaja budú k dispozícii obe karosárske verzie – klasický e-tron aj e-tron Sportback a to aj vo variantoch SQ8. Novinky sú na prvý pohľad okamžite identifikovateľné ako plne elektrické modely. Je to vďaka novému dizajnu prednej a zadnej časti s charakteristickou maskou Singleframe, obrátenou mriežkou chladiča a lamelou nad zadným difúzorom. V balíku S line je maska ​​chladiča Singleframe vyhotovená vo farbe karosérie.

Audi Q8 e-tron predstavuje novú firemnú identitu s dvojrozmerným dizajnom štyroch krúžkov na exteriéri. Audi zvýrazňuje tvár vozidla projekčným svetlom Singleframe. Okrem toho je Q8 e-tron prvým modelom, ktorý má odznak modelu s nápisom Audi umiestnený na B-stĺpiku.

Kufor pod kapotou

S dĺžkou 4,915 metra, šírkou 1,937 metra a výškou 1,633 metra (Sportback 1,619 metra) ponúka Q8 e-tron  maximum priestoru a pohodlia. Modely SQ8 e-tron a SQ8 Sportback e-tron sú o dva milimetre nižšie a o 39 milimetrov širšie. Rázvor dlhý 2,928 metra poskytuje sľubný základ pre množstvo miesta na nohy zadných pasažierov. Batožinový priestor má objem 569 litrov (Sportback 528 litrov). 62 litrov je k dispozícii aj v prednom úložnom priestore.

Tri výkonové verzie

Pre oba tvary karosérie je možné zvoliť tri varianty pohonu s elektrickým pohonom všetkých kolies. Základné modely Audi Q8 50 e-tron a Audi Q8 Sportback 50 e-tron so svojimi dvoma elektromotormi generujú výkon 250 kW (340 koní) a krútiaci moment 664 Nm. Ich dojazd je stanovený na vzdialenosť približne 500 km.

Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 Sportback 55 e-tron má taktiež dva elektromotory s celkovým výkonom 300 kW (408 koní) a rovnaký krútiaci moment 664 Nm. Ich dojazd však atakuje hranicu až 600 km. Maximálna rýchlosť oboch spomínaných verzií je 200 km/h.

Špičkové Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron poháňajú až tri motory. Ich kombinovaný výkon je až 370 kW (503 koní) a krútiaci moment 973 Nm. Dojazd modelov S je 494 km pre SUV a 513 km pre Sportback. Ich maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.

Dve veľkosti batérie

Batéria Q8 50 e-tron má kapacitu 95 kWh (využiteľných 89 kWh), zatiaľ čo výkonnejšie verzie Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron majú batériu s kapacitou 114 kWh (využiteľných 106 kWh). Na rýchlonabíjačke bude možné Q8 50 e-tron nabíjať výkonom 150 kW, s modelmi Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron sa maximálny nabíjací výkon zvyšuje na 170 kW. Batériu je možné nabiť z 10 na 80 % počas približne 31-minútového zastavenia, čo za ideálnych podmienok zodpovedá dojazdu 420 kilometrov podľa WLTP. Na AC nabíjacej stanici alebo wallboxe sa Audi Q8 e-tron nabije výkonom 11 kW, voliteľne bude k dispozícii AC nabíjanie s výkonom až 22 kW.

Konštruktéri upravili koncepciu asynchrónneho motora na zadnej náprave. Namiesto 12 cievok generujúcich elektromagnetické pole je ich teraz 14. Motor následne generuje silnejšie magnetické pole s podobným príkonom elektriny, čo zase umožňuje väčší krútiaci moment. Ak to nie je potrebné, elektromotor potrebuje na generovanie krútiaceho momentu menej energie. To znižuje spotrebu a zvyšuje dojazd.

Prvé Audi s tromi motormi

Pri modeli S radu e-tron použilo Audi prvýkrát vo veľkosériovej výrobe koncepciu troch motorov. Na prednej náprave pracuje elektromotor s výkonom 124 kW. Na zadnej náprave sú dva elektromotory, každý s výkonom 98 kW, pričom každý samostatne poháňa jedno zadné koleso. Krútiaci moment je možné rozdeliť cez oba zadné elektromotory medzi obe kolesá v priebehu zlomku sekundy.

Pre Audi Q8 e-tron sa stane štandardom vzduchové odpruženie s riadeným tlmením nárazov. Výška karosérie sa dá meniť v rozsahu až 76 milimetrov. Prevodový pomer progresívneho riadenia bol zmenený tak, aby riadenie reagovalo oveľa rýchlejšie aj pri jemných pohyboch volantu. Účinok priameho prevodu riadenia podporujú tuhšie ložiská zavesenia na prednej náprave. Pohyby riadenia sa tak prenášajú na kolesá priamejšie a zlepšuje sa aj spätná väzba. Všetky systémy riadenia podvozku boli upravené, ale zostali vyvážené, verné DNA značky Audi.

Vyladená aerodynamika

Keďže ide o mohutné elektrické SUV, jednou priorít bola, samozrejme, aerodynamika. Výsledkom prác vo veternom tuneli je zníženie koeficientu odporu vzduchu z 0,26 na 0,24 pre Q8 Sportback e-tron  a z 0,28 na 0,27 pre Q8 e-tron. Spojlery kolies namontované na podvozku pomáhajú odvádzať prúdenie vzduchu okolo kolies. Zväčšili sa spojlery na prednej náprave a Audi Q8 Sportback e-tron má teraz spojlery aj na zadných kolesách. V oblasti okolo masky chladiča je to prvýkrát, čo má nejaký model Audi okrem elektrických žalúzií, ktoré automaticky uzatvárajú chladič, aj samotesniaci systém. Ten ďalej optimalizuje prúdenie vzduchu v prednej časti auta a zabraňuje nežiaducim stratám.

Nový parkovací asistent

V Audi Q8 e-tron je k dispozícii približne 40 asistenčných systémov pre vodiča. 5 radarových senzorov, 5 kamier a 12 ultrazvukových senzorov poskytujú informácie o priestore okolo vozidla, ktoré potom analyzuje centrálna riadiaca jednotka asistencie vodiča. Novinkou je diaľkový parkovací asistent. S jeho pomocou dokáže Audi Q8 e-tron vmanévrovať aj do tých najužších parkovacích miest. Vodič môže túto parkovaciu procedúru ovládať prostredníctvom aplikácie myAudi na svojom smartfóne. Keď auto dosiahne svoju konečnú polohu na parkovacom mieste, automaticky sa vypne, zatiahne ručnú brzdu a zamkne dvere.

Aj Q8 e-tron využíva operačný systém MMI touch response. Jeho dva veľké displeje s vysokým rozlíšením (horný s 10,1-palcovou uhlopriečkou a spodný s 8,6-palcovou uhlopriečkou) nahrádzajú takmer všetky bežné prepínače a gombíky. Okrem ovládania pomocou dvoch dotykových displejov sa dá veľa funkcií aktivovať hlasom.

Ekologická výroba

Audi Q8 e-tron bude pre zákazníkov v Európe a v USA certifikované ako uhlíkovo neutrálne. Audi pri výrobe niektorých komponentov recyklované materiály. Tie napríklad v interiéri používa na izoláciu a tlmenie, ako aj na koberce. Ozdobná vložka nad displejom, nazývaná Tech Layer, je k dispozícii s novým technickým materiálom antracitovej farby, ktorý je čiastočne zložený z recyklovaných PET fliaš. S balíkom výbavy S line sú športové sedadlá čalúnené syntetickou kožou a mikrovláknovým materiálom Dinamica. Dinamica je vyrobená z až 45 % polyesterových vlákien, ktoré sa vyrábajú z recyklovaných PET fliaš, použitých textílií a zvyškov vlákien. Na rozdiel od predchádzajúcej kvality mikrovlákien je výroba Dinamica tiež bez rozpúšťadiel, čo je ďalší príspevok k ochrane životného prostredia.

Okrem toho sa po prvýkrát používajú niektoré komponenty súvisiace s bezpečnosťou, ktoré čiastočne obsahujú zmiešaný automobilový plastový odpad spracovaný procesom chemickej recyklácie. Konkrétne hovoríme o plastových krytoch praciek bezpečnostných pásov. V rámci projektu PlasticLoop spolupracovalo Audi s výrobcom plastov LyondellBasell na vytvorení procesu, v ktorom sa vôbec prvý raz použije chemická recyklácia na opätovné použitie zmiešaného automobilového plastového odpadu v sériovej výrobe automobilu. V tomto procese sú plastové komponenty z tých vozidiel, ktoré sa už nedajú opraviť, demontované a oddelené od cudzích materiálov (ako napríklad kovové svorky) predtým, ako sú rozdrvené a spracované na pyrolýzny olej prostredníctvom chemickej recyklácie. Ten sa potom používa ako surovina pri výrobe nových plastov.

Na cestách od februára

Audi Q8 e-tron a Audi Q8 Sportback e-tron sa dajú objednať od polovice novembra, prvé vozidlá budú zákazníkom dodané koncom februára. Základná cena za Audi Q8 e-tron je v Nemecku stanovená na sumu 74 400 eur.

Three perspectives, one iconic car | The fully electric Audi Q8 e-tron models

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST SsangYong Rexton – jediné skutočné SUV za zlomok ceny?
Nasledujúci článokCitroën sa pripravuje na dobu, keď bude vlastníctvo auta prežitkom