Domov News Europarlament schválil nulové emisie v nových autách od roku 2035, spaľovacie motory...

Europarlament schválil nulové emisie v nových autách od roku 2035, spaľovacie motory v kamiónoch budú žiť ďalej

Poslanci Európskeho parlamentu odsúhlasili zákaz predaja nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035. 

Na nových emisných štandardoch sa zúčastnené strany dohodli ešte v závere minulého roka. Utorkové hlasovanie Európskeho parlamentu tak už bolo iba formalitou. Dohodu podporilo 340 poslancov, 279 bolo proti a 21 sa zdržalo. Od roku 2035 tak budú môcť výrobcovia vozidiel predávať v Európskej únii iba automobily, ktoré nebudú produkovať žiadne priame výfukové emisie.

Európska komisia zároveň do roku 2025 metodiku hodnotenia a vykazovania údajov o emisiách CO2 počas celého životného cyklu osobných automobilov a dodávok predávaných na európskom trhu. Podľa nej potom budú musieť automobily znížiť emisie nových vozidiel do roku 2030 o 55 %. Mnohé automobilky na tieto pravidlá reagovali tak, že z finančného hľadiska sa im už neoplatí vyvíjať nové spaľovacie motory, ktoré budú vyhovovať uvedených pravidlám, takže mnohé z nich budú uvádzať na trh iba čisto elektrické vozidlá oveľa skôr ako od roku 2035.

Podľa zverejneného plánu bude Komisia do decembra 2026 monitorovať rozdiely medzi emisnými limitmi a údajmi o skutočnej spotrebe paliva a elektrickej energie. Následne predloží správu o metodike úpravy špecifických emisií oxidu uhličitého konkrétnych výrobcov a navrhne vhodné opatrenia na ich riešenie.

Výnimku dostanú automobilky, ktoré budú vyrábať 1.000 až 10.000 automobilov ročne. Na tie bude platiť výnimka platná do roku 2035. Na tých výrobcov, ktorí zaregistrujú menej ako 1.000 nových vozidiel ročne, sa tieto pravidlá nebudú vzťahovať.

Spaľovacie motory v kamiónoch nezakážu úplne, ale…

Európska komisia zároveň 14. februára predstavila očakávané emisné štandardy pre ťažké úžitkové vozidlá. Ťažké nákladné vozidlá tvoria iba dve percentá z celkového počtu vozidiel na európskych cestách, sú však zodpovedné za až 28 percent z celkových emisií z dopravy.

Ciele redukcie oxidu uhličitého v nákladnej doprave sa budú zintenzívňovať každých päť rokov. Prvý míľnik Komisia nastavila na rok 2030. V tomto roku by emisie mali byť o 45 % nižšie v porovnaní s úrovňou v roku 2019. V roku 2035 by to malo byť 65 % a napokon v roku 2040 až 90 %. Znamená to ale, že spaľovacie motory z kamiónov nemusia zmiznúť úplne.

2035

Emisie sa budú vypočítavať na základe celkovej flotily. Výrobcovia budú musieť dodržať stanovený priemer. To ale zrejme bude znamenať, že aj tak väčšina ťažkých úžitkových vozidiel bude po roku 2040 poháňaná batériami alebo vodíkom a iba menšia časť bude môcť ďalej fungovať aj so spaľovacími motormi.

Naopak, regulácia počíta s prísnejšími cieľmi pre mestské autobusy. Tie by už mali byť kompletne bezemisné po roku 2030. O návrhu bude teraz rokovať Európsky parlament a členské štáty.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJEURACTIV
Predchádzajúci článokMINI Cooper SE Cabrio síce do výroby pôjde, no nevznikne ich ani 1000
Nasledujúci článokPRVÁ JAZDA Mercedes EQS SUV – opulentná pevnosť

1 COMMENT

  1. […] automobilového priemyslu a individuálnej mobility. Svedčí o tom aj nariadenie schválené europarlamentom, ktoré od roku 2035 zakáže predaj nových automobilov vypúšťajúcich emisie. Podpora predaja […]

Comments are closed.