Domov News Lamborghini Revuelto má štyri motory a vyše tisíc koní

Lamborghini Revuelto má štyri motory a vyše tisíc koní

Lamborghini presne v roku 60. výročia založenia značky predstavuje model Revuelto, prvý superšportový plug-in hybrid s atmosférickým motorom V12, ktorý automobilka označuje ako HPEV (High Performance Electrified Vehicle).

Toto výnimočne hnacie ústrojenstvo kombinuje prvky vysokého litrového výkonu s dômyselnou architektúrou rozmiestnenia elektromotorov a batérie. Úplne nový spaľovací motor s výkonom 127 koní na liter objemu synergicky pracuje s dvoma prednými elektromotormi s axiálnym tokom, ktoré poskytujú vynikajúci pomer hmotnosti a výkonu, s elektromotorom s radiálnym tokom umiestneným nad osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tri elektromotory sú poháňané lítium-iónovou batériou, ktorá podporuje aj plne elektrický režim pohonu.

„Nové Revuelto je míľnikom v histórii Lamborghini a dôležitým pilierom našej stratégie elektrifikácie Direzione Cor Tauri,“ povedal Stephan Winkelmann, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Lamborghini. Je to jedinečné a inovatívne auto, no zároveň verné našej DNA: V12 je ikonickým symbolom nášho superšportového dedičstva a histórie. Revuelto sa zrodilo preto, aby prelomilo túto formu a spojilo nový 12-valcový motor s hybridnou technológiou, čím vytvorilo dokonalú rovnováhu medzi poskytovaním emócií, ktoré naši klienti chcú, a potrebou znižovať emisie.“  

Pomer hmotnosti a výkonu

Hlavným konštrukčným prvkom nového automobilu je uhlíkové vlákno, vyrobené remeselným spracovaním v továrni Sant’Agata Bolognese. Používa sa nielen v trupe a ráme, ale aj v mnohých ďalších prvkoch karosérie. Rozsiahle použitie uhlíkových vlákien a ľahkých materiálov v kombinácii so silným výkonom motora prispieva k dosiahnutiu najlepšieho pomeru hmotnosti a výkonu v histórii Lamborghini: 1,75 kg/1 k.

Výnimočnú techniku dokáže nové Lamborghini pretransformovať na cestu do takej dynamickej podoby, že z 0 na 100 km/h zrýchli za 2,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť viac než 350 km/h. Tieto čísla podporuje elektrické vektorovanie krútiaceho momentu a pohon všetkých štyroch kolies. Ten je dokonca dostupný aj v plne elektrickom režime pohonu. „S Revueltom posúvame zážitok z jazdy v Lamborghini na špičkovú úroveň,“ povedal Rouven Mohr, technický riaditeľ Lamborghini. „Revuelto robí významný krok vpred, pokiaľ ide o schopnosť reagovať, aby zabezpečilo najemotívnejšiu a najprirodzenejšiu jazdu v každom prostredí. Revuelto je auto, ktoré podáva najvyšší výkon, ale naším cieľom od začiatku bolo potvrdiť to na samom vrchole jazdných emócií.“ 

Lamborghini Revuelto

Dizajn

S modelom Revuelto Lamborghini prináša dizajnový jazyk, ktorý sa prispôsobuje výzvam vyplývajúcim z elektrifikácie, a predznamenáva tvary a proporcie superšportových áut blízkej budúcnosti. Veľmi podobný dizajn sme u Lamborghini mali možnosť vidieť už pri modeli Sián. Dizajn je inšpirovaný prvkami z oblasti letectva a kozmonautiky, ktoré sú charakteristické tvarovanými povrchmi obklopenými dvoma líniami, ktoré začínajú spredu a objímajú kabínu a motor a zužujú sa až k výfukom v tvare šesťuholníka.

Letecké prvky sa harmonicky prelínajú so zvieracou muskulatúrou začínajúcou vpredu: modelovanie žraločích nosov širokej monolitickej kapoty z uhlíkových vlákien sprostredkúva pocit sily a rýchlosti. Tomu zodpovedajú združené svetlomety s dennými svetlami v tvare Y – charakteristickým štylistickým prvkom súčasného dizajnu Lamborghini, orámované aerodynamickými lamelami. Bočné rebrá umiestnené za prednými podbehmi kolies usmerňujú prúdenie vzduchu po stranách a výrazné vydutia dverí zase smerujú vzduch k bočným otvorom s ostrými hranami.

Lamborghini Revuelto

Strecha spája viac priestoru nad hlavou s estetickými kvalitami a špecifickými aerodynamickými funkciami. Zapustený profil vedie vzduch k zadnému krídlu, no zároveň poskytuje viac miesta pre hlavu v kabíne pre vodiča aj spolujazdca. To bude dôležité najmä pre tých, ktorí si počas jazdenia na okruhoch musia nasadiť prilbu.

Kompletne odhalený motor v zadnej časti zvýrazňuje mechanické srdce automobilu a vizuálne ho spája s dvojitým šesťhranným výfukom, na ktorom je geometricky profilované krídlo, orámované združenými svetlometmi so svetelnými znakmi v tvare písmena Y.

Lamborghini Revuelto výfuky

Interiér

„Y“ je tiež charakteristickým znakom dizajnu interiéru orientovaného na vodiča. Vizuálny stred kabíny obsahuje výrazný profil z uhlíkových vlákien s dizajnom „vesmírnej lode“, ktorý obklopujú centrálne vetracie otvory a 8,4-palcový vertikálny dotykový displej. Lamborghini Revuelto poskytuje pre vodiča aj spolujazdca zdieľaný zážitok z jazdy, pretože obaja môžu súčasne sledovať rovnaké informácie na displejoch umiestnených v 12,3” digitálnom kokpite na strane vodiča a na 9,1” displeji nainštalovanom na strane spolujazdca. Novinka Revuelto dostala funkciu „swipe“, ktorá umožňujúcu pilotovi a spolujazdcovi presúvať aplikácie a informácie z centrálneho displeja na bočné displeje s rovnakou intuitívnou ľahkosťou ako pri používaní smartfónu. Tri digitálne obrazovky nielen reagujú na potrebu štylistickej čistoty, ktorá umožnila elimináciu väčšiny fyzických tlačidiel, ale implementujú nové aj funkcie, ktoré vodičovi umožňujú plne sa sústrediť na jazdu rovnako ako v pretekárskom aute.

Lamborghini Revuelto interiér

Volant bol inšpirovaný motoršportom a skúsenosťami z Essenza SCV12. Štyri kruhové ovládače umiestnené na lúčoch volantu slúžia na voľbu jazdných režimov, ovládanie zdvíhacieho systému auta a sklonu zadného krídla. Tlačidlá sa okrem iných funkcií používajú aj na aktiváciu smerových svetiel Značná pozornosť sa venovala priestrannosti a praktickosti kabíny, aby bola perfektne vybavená na celodenné výlety. Konštrukcia strechy ponúka o 26 mm viac miesta nad hlavou ako Aventador Ultimae, zatiaľ čo nový monotrup poskytuje o 84 mm viac miesta na nohy. Za sedadlami tak zostáva ďalší priestor pre batožinu až do veľkosti golfového bagu. Pod palubnou doskou a medzi sedadlami sa nachádzajú odkladacie priehradky. Pod prednou kapotou je zase miesto na odloženie dvoch cestovných kufrov.

Lamborghini Revuelto volant

Aerodynamika

Nové usporiadanie pohonu má v porovnaní s Aventadorom iné dizajnové požiadavky, čo ovplyvnilo aerodynamický vývoj auta. Optimálna účinnosť bola dosiahnutá kombináciou vysokého prítlaku a minimalizovaného odporu vzduchu. Jedným z kľúčových prvkov tejto stratégie je nové aktívne zadné krídlo, vytvorené s cieľom zabezpečiť najlepší aerodynamický výkon za všetkých jazdných podmienok. Poloha krídla sa mení podľa jazdného režimu a dynamiky, prípadne ju môže vodič meniť manuálne ovládačom na volante. Poloha „zatvorené“ (nízky odpor vzduchu) zaisťuje minimálny odpor, napríklad pri jazde v elektrickom režime. Táto poloha je tiež najvhodnejšia pre úsporu paliva. Zlepšuje hodnoty najvyššej rýchlosti a zároveň zabezpečuje stabilitu. Na druhej strane „pozícia s vysokým prítlakom“ maximalizuje prítlak optimalizáciou obratnosti a ovládateľnosti Revuelta.

Lamborghini Revuelto kolesá

Predný chladič generuje vzduch, ktorý je potrebné riadiť správnym spôsobom, aby sa nezhoršil výkon bočných chladičov. Vonkajšie žalúzie na prednej výstupnej mriežke chladiča usmerňujú prúdenie horúceho vzduchu preč od kolesa a preč od bočných chladičov, zatiaľ čo rebrá umiestnené na oboch stranách predného nárazníka znižujú aerodynamický odpor. Všetky prvky boli navrhnuté a skonštruované tak, aby optimalizovali prúdenie vzduchu. Dokonca aj kľučky dverí plnia aerodynamickú funkciu vďaka profilu krídla v tvare Y. Je to riešenie, ktoré im umožňuje odviesť prúd vzduchu, ktorý prijímajú smerom od prednej kapoty, do jedného z vodorovných rebier umiestnených na boku.

Lamborghini Revuelto

Chladenie

Maximálna integrácia medzi komponentmi je zrejmá z chladiaceho vzoru brzdového systému, kde sa aerodynamika stáva jeho súčasťou. Dvojica deflektorov predného zavesenia kolies a mriežka vo vnútri podbehov kolies sú navrhnuté tak, aby zlepšili nielen chladenie predných bŕzd (deflektory nasávajú vzduch z predného difúzora a smerujú ho k strmeňu) ale sú tvarované tak, aby znižovali odpor vo vnútri priestoru pre kolesá, čím sa obmedzia akékoľvek javy kompresie a zároveň sa zvýši zaťaženie na prednej časti vozidla. Na zadnej strane dva kanály umiestnené pred zadnými kolesami zhromažďujú prúd zo spodku a smerujú ho do kanála chladenia zadných bŕzd.

Strecha z uhlíkových vlákien tiež zohráva dôležitú aerodynamickú úlohu. Dizajn profilu krídla s vyhĺbenou stredovou časťou smeruje vzduch k zadným prívodom vzduchu a následne k elektromotoru umiestnenému na prevodovke, zatiaľ čo bočné objemy strechy poskytujú viac miesta pre hlavu vodiča aj spolujazdca.

Lamborghini Revuelto interiér

Podvozok

Revuelto je založené na novom podvozku inšpirovanom aeronautikou. Okrem monokoku vyrobeného výhradne z uhlíkových vlákien má prednú štruktúru z kovaných kompozitov. Použitý monokok z hľadiska torznej tuhosti a jazdnej dynamiky predstavuje v porovnaní s Aventadorom výrazný skok vpred. Torzná tuhosť Revuelta je v porovnaní s Aventadorom vyššia o 25 %.

Zadné zavesenie je vyrobené z vysoko pevných hliníkových zliatin a má dva dôležité duté odliatky integrujúce tlmiče zadného zavesenia a zavesenie hnacieho ústrojenstva do jedného komponentu s uzavretým profilom, čo zaručuje výrazné zníženie hmotnosti a zvýšenie tuhosti.

Lamborghini Revuelto

Pohon

Atmosférický vidlicový dvanásťvalec s objemom 6,5 litra je doplnený tromi elektromotormi, z ktorých jeden je integrovaný do novej dvojspojkovej osemstupňovej prevodovky. Tá je namontovaná priečne a prvýkrát umiestnená až za spaľovacím motorom. V tuneli, ktorý Lamborghini používa už od čias Countachu, je namiesto prevodovky lítium-iónová batéria poháňajúca elektromotory.

Elektromotory zvyšujú výkon automobilu pri nízkych otáčkach a na krátkych úsekoch dokážu premeniť Revuelto na čisto elektrický automobil. V porovnaní s Aventadorom Ultimae sa celkové emisie CO2 znížili o 30 %.

Nový spaľovací motor s kódovým označením L545 je najľahším a najvýkonnejším 12-valcovým motorom, aký kedy Lamborghini vyrobilo. Celkovo váži iba 218 kilogramov. To je o 17 kilogramov menej ako motor Aventadoru je v porovnaní s ním je otočený o 180 stupňov. Obmedzovač otáčok zasiahne až pri 9500 ot./min. Najvyšší výkon spaľovacieho motora je 825 koní pri 9250 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment má hodnotu 725 Nm pri 6750 ot./min.

Lamborghini Revuelto

Nový spaľovací systém sa vyznačuje zvýšeným kompresným pomerom (12,6:1 v porovnaní s 11,8:1 Aventadoru Ultimae). Zlepšila sa aj dynamika kvapalín výfukových plynov. Autá Lamborghini boli od samého začiatku preslávené svojim jedinečným emocionálnym a nezameniteľným zvukom. Zvláštna pozornosť bola venovaná „zvukovej stope“ nového motora L545, aby sa zdôraznil jeho charakteristický tón, ktorý je už pri nízkych otáčkach melodický a potom stúpa do prirodzeného harmonického crescenda.

Elektrický pohon všetkých štyroch kolies

Revuelto si zachováva jednu z najsilnejších tradícií Lamborghini: pohon všetkých štyroch kolies. Okrem spaľovacieho motora, ktorý poháňa zadné kolesá, teraz debutuje dvojica elektromotorov na prednej náprave, z ktorých každý dodáva krútiaci moment 350 Nm jednému z predných kolies. Nad osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou je umiestnený aj tretí elektromotor, ktorý môže v závislosti od zvoleného jazdného režimu a podmienok dodávať energiu zadným kolesám.

Dva elektromotory vpredu sú olejom chladené jednotky s axiálnym tokom. Okrem poháňania predných kolies disponujú funkciou vektorovania krútiaceho momentu, ktorá optimalizuje jazdnú dynamiku a rekuperuje energiu vyrobenú pri brzdení. V elektrickom režime má Revuelto pohon len predných kolies, aby sa optimalizovala spotreba energie, zatiaľ čo elektrický pohon zadnej nápravy sa aktivuje podľa potreby.

Lamborghini Revuelto

Lamborghini Revuelto je vybavené lítium-iónovou batériou s vysokým špecifickým výkonom umiestnenou v stredovom tuneli, ktorá udržuje ťažisko čo najnižšie a zaisťuje optimálne rozloženie hmotnosti. Batéria je chránená spodnou konštrukčnou vrstvou a je spojená s prednými elektromotormi, zadným elektromotorom a integrovanou dobíjacou jednotkou. Batéria je 1550 mm dlhá, 301 mm vysoká a 240 mm široká a obsahuje vreckové články s celkovou kapacitou 3,8 kWh. Keď úroveň jej nabitia klesne na nulu, je možné ju dobíjať bežným domácim striedavým prúdom, alebo prúdom z verejnej nabíjačky do výkonu 7 kW. Úplne sa nabije za 30 minút. Môže sa tiež dobíjať pomocou regeneratívneho brzdenia z predných kolies alebo priamo z motora V12, ktorému to potrvá len 6 minút.

Prevodovka

Na dosiahnutie cieľov hybridného superšportového vozidla bolo v Lamborghini prijaté rozhodnutie vyvinúť úplne novú kompaktnú prevodovku schopnú zvládnuť potenciál a potreby výkonného spaľovacieho motora a elektrických pohonných jednotiek. Neskôr sa, pochopiteľne, objaví aj v ďalších hybridných modeloch značky Lamborghini. Mokrá dvojspojková osemstupňová prevodovka je umiestnená priečne za pozdĺžnym motorom V12, aby v tuneli zostal priestor pre lítium-iónovú batériu, ktorá napája elektromotory. Ide o technické riešenie, ktoré je vo svete vysokovýkonných automobilov jedinečné. Takéto usporiadanie pomáha udržať rázvor náprav vozidla na uzde a podporuje efektívne rozloženie hmotnosti.

Lamborghini Revuelto

Vnútorná štruktúra novej prevodovky má dva hriadele oproti bežným trom. Jeden spravuje párne prevodové stupne, druhý spravuje nepárne. Obidva zapájajú rovnaký rotor. Toto usporiadanie pomáha znížiť celkovú hmotnosť a zároveň šetriť miesto. Vývoj osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DCT) vychádzal z túžby vytvoriť prevodovku, ktorá poskytuje všetko potrebné pre športovú jazdu, ako je rýchle radenie prevodových stupňov. Zahrnutie ôsmeho prevodového stupňa pomáha optimalizovať spotrebu paliva počas dlhých diaľničných presunov.

Odhliadnuc od elektrických komponentov, nová prevodovka DCT je ľahšia a rýchlejšia v porovnaní so sedemstupňovou dvojspojkovou jednotkou používanou Huracáne. Je mimoriadne kompaktná, dlhá len 560 mm, široká 750 mm a vysoká 580 mm. Jej celková hmotnosť je 193 kg vrátane zabudovaného elektromotora s maximálnym výkonom 110 kW a maximálnym krútiacim momentom 150 Nm. Tento elektromotor umiestnený nad prevodovkou slúži zároveň ako štartér-generátor. V plne elektrickom režime dokáže poháňať aj zadné kolesá, čo okrem elektromotorov poháňajúcich predné kolesá umožňuje aj elektrický pohon všetkých štyroch kolies. Spätný chod zabezpečujú dva predné elektromotory. V prípade potreby zvýšenej hybnosti sa môže spustiť aj zadný elektromotor, ktorý aktivuje zadnú nápravu a kolesá. Výsledkom je, že Revuelto dokáže poháňať všetky štyri kolesá v elektrickom režime aj pri cúvaní v podmienkach nízkej priľnavosti.

Lamborghini Revuelto

Pneumatiky

Partnerom pneumatík Lamborghini pre Revuelto je Bridgestone, ktorý speciálne preň vyvinul pneumatiky Potenza Sport. Pre Revuelto sú k dispozícii v zmiešanej úprave s rozmermi 265/35 ZRF20 na prednej náprave a 345/30 ZRF21 na zadnej náprave, ako aj s rozmermi 265/30 ZRF21 na prednej náprave a 355/25 ZRF22 na zadnej náprave, vždy však ide o technológiu run-flat. Na zimné použitie boli navrhnuté pneumatiky Bridgestone Blizzak LM005 poskytujúce Lamborghini Revuelto vynikajúcu priľnavosť na snehu spolu s citlivým riadením a presnosťou na suchom a mokrom povrchu.

Lamborghini Revuelto – From Now On

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSmart #3 vpláva ako šťuka do vôd SUV kupé
Nasledujúci článokTECH TEST S95B OLED televízor od Samsungu? Doslova zásah do čierneho

1 COMMENT

  1. […] Talianska značka Lamborghini len nedávno predstavila nástupcu modelu Aventador. Jej model Diablo asi netreba príliš predstavovať. No edícia s označením Diablo Strosek už prinášala so sebou veľkú porciu tajomnosti. Šlo o edíciu, za ktorou stál Vittorio Strosek, nemecký dizajnér, ktorý pôsobil vo viacerých svetoznámych automobilkách na svete. Známy sa stal vďaka jeho originálnym a kreatívnym výtvorom, spolupracoval s externými úpravcami a súkromnými dizajnérskymi štúdiami. Podieľal sa aj na sériových, ale aj špeciálnych pretekárskych kúskoch. […]

Comments are closed.