Domov News Na túto vec pri umývaní auta sa často zabúda, robíte to správne?

Na túto vec pri umývaní auta sa často zabúda, robíte to správne?

Foto: Shell

Až tretina vodičov, ktorá si zakúpi umývací program na automatickej umývacej linke, neumýva podvozok svojho auta. Vyplýva to z dát spoločnosti Shell na Slovensku. Zanedbanie starostlivosti o podvozok pritom môže ohroziť jeho technický stav a správne fungovanie.

Najmä počas zimných mesiacov a zo začiatku jari je na cestách množstvo chemických nečistôt, ktoré negatívne ovplyvňujú stav karosérie. A to nielen laku, ktorý máme dennodenne na očiach, ale aj podvozka, ktorý väčšina vodičov často prehliada. Argument, že je suchá alebo len daždivá zima a vozidlo nie je potrebné umývať, však neobstojí. Zo štatistík Slovenskej správy ciest a samosprávnych krajov vyplýva, že vozovky sú neustále upravované, aj keď si to vodiči neuvedomujú. Posyp každého kilometra ciest, ktorý podlieha zimnej údržbe, prebehne aspoň raz za zimu.

„Od 1. novembra 2023 do 8. februára 2024 sme s našou cestnou meteorologickou stanicou 2DRoad v službách Správy ciest Bratislavského samosprávneho kraja na Pezinskej babe namerali 34 dní, kedy teplota vozovky klesla pod bod mrazu. Z toho počas 25 dní riziko šmyku na základe nameraného indexu klzkosti prekročilo kritickú hranicu, z dôvodu detegovanej námrazy, snehu, ľadu, prípadne čierneho ľadu na vozovke,“ uviedol Martin Noskovič, Business Development Manager, ALAM s.r.o.

Preto na vozovky vychádzajú sypače, ktoré čiastočne eliminujú tvorbu poľadovice. V tomto momente nastáva situácia, kedy vozidlo prichádza do kontaktu so soľou alebo inými posypovými materiálmi, ktoré v spojení s vlhkosťou nepriaznivo pôsobia na karosériu. A to nielen s jeho lakovanými časťami, ale aj s dôležitými podvozkovými komponentmi, ktoré sú pred naším zrakom ukryté v spodnej časti.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Ktoré časti podvozka sú najnáchylnejšie?

Chemické posypy, kamienky, nánosy blata, ale aj sneh, ktorý sa dostáva do podblatníkov, kde zamrzne a začne sa topiť, narúšajú nielen povrch kovov, ale aj všetkých gumových súčastí. „Ohrozené sú napríklad silentbloky, čapy, tesnenia hnacích hriadeľov, tlmiče, diferenciál, brzdy, vzduchové vankúše, ale aj výfukový systém. Na týchto miestach následne môže vznikať mikrokorózia, všetky ochranné a silikónové časti, ktoré tvoria aj konzervačnú vrstvu súčiastok, strácajú svoj mazací vplyv,“ uvádza Jozef Hušek, servisný poradca z prevádzky Group M, ktorá je autorizovaným servisom BMW. Kritické sú aj pohyblivé časti ramien. Ak sa podvozok pravidelne neumýva, materiály začínajú postupne korodovať, gumové časti viac tvrdnúť, čím sa oslabujú a stávajú menej odolnými. Časom sa tak môže stať, že pri zanedbaní čistenia podvozka nebudú plne funkčné.

umývanie auta
Foto: Shell
Prečo je starostlivosť o podvozok dôležitá?

Umývanie podvozka je dôležité pre jeho spoľahlivosť a bezpečnosť, aby soľ a ďalšie nepriaznivé zložky ďalej nenarúšali odolnosť materiálov. „Tým, že budete pravidelne umývať podvozok, tak aj náklady na údržbu nebudú v konečnom dôsledku také vysoké a automobil si udrží svoju hodnotu a funkčnosť,“ dodáva Jozef Hušek z Group M. Keďže každé ročné obdobie so sebou prináša iný druh nečistôt, sú aj umývacie linky vybavené vhodnou chémiou a čistiacimi prostriedkami, ktoré sa menia podľa ročného obdobia (napr. zimný variant je zameraný na odstránenie zvyškov solí a pod.). Kvalitné umytie a starostlivosť o auto sú tak zabezpečené po celý rok.

umývanie auta
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Ako spoznám problém?

Problém, ktorý vznikol aj neumývaním podvozka, spoznáme okrem iného podľa toho, že auto môže oveľa skôr začať vydávať tikavé alebo búchavé zvuky a vytvárať vôľu na náprave. „To, že nebol podvozok pravidelne umývaný vidíme v servise najmä pri nastavovaní geometrie kolies. S pohyblivými súčiastkami sa nedá hýbať a je potrebná ich výmena, čím sa celý úkon predražuje,“ dopĺňa Jozef Hušek z Group M. Pravidelná starostlivosť tak zabráni ďalším násobne vyšším nákladom.

Starostlivosť je potrebná počas celého roka

Starostlivosť je potrebná aj o vozidlá so zakrytým podvozkom. Veľká časť funkčných prvkov a pohyblivé časti (ramená, hnacie poloosy, diferenciály, kardany, tlmiče) sú totiž vždy odokryté. Rovnako aj výfukové potrubie a výfuk. „Platí pravidlo, že kam sa dostanú nečistoty, tam sa dostane aj tlakové čistenie, čiže voda. Čím menej navštevujete umyvárku, tým viac je podvozok zanedbaný,“ dopĺňa Robert Maléter, vedúci predaja nepalivového sortimentu čerpacích staníc Shell v Českej republike a na Slovensku.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Shell
Predchádzajúci článokSkladacie smartfóny: Budúcnosť alebo slepá ulička?
Nasledujúci článokNové BMW M4 CS je na ceste. Kedy bude mať svetovú premiéru?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here