Každý vodič si praje, aby ich funkčnosť nemusel zažiť na vlastnej koži. Pri vážnych nehodách však airbagy, teda bezpečnostné vankúše, ochraňujú zdravie a zachraňujú životy. Pri vývoji sú na ne kladené extrémne vysoké nároky.
Základné funkcie airbagov pozná snáď každý motorista, ale aké sú ich nuansy? Tajomstvá vývoja a fungovania airbagov vysvetľujú experti z technického vývoja Škoda Auto zaoberajúci sa ich vývojom. Moderné autá vrátane vozidiel značky Škoda majú podstatne viac bezpečnostných vankúšov ako kedysi. V mnohých modeloch značky Škoda ich počet dosahuje až číslo 10. Okrem čelného airbagu pre vodiča umiestneného vo volante a pre spolujazdca zakomponovaného v palubnej doske sa používajú aj bočné airbagy, ktorých miesto je v bočniciach sedadiel. Hlavové airbagy sú skonštruované tak, aby pokrývali celú plochu bočných okien na oboch stranách vozidla. Automobily zvyknú mávať aj kolenné airbagy (pre vodiča, prípadne aj pre spolujazdca) a dôležitý je tiež stredový airbag, ktorý sa nafúkne medzi vodičom a spolujazdcom, čím zabraňuje poraneniu hláv v prípade bočných nárazov.

Reakcie v milisekundách
Keďže každý z týchto airbagov slúži iným funkciám, aj ich konštrukcia je rozdielna. “Vývojári postupne prišli na to, že čelné airbagy by sa mali po zachytení posádky kontrolovane vyprázdňovať, a preto majú špeciálnu konštrukciu s prieduchmi, ktoré to umožňujú. Na druhej strane, napríklad hlavové alebo kolenné airbagy, sa kvôli inej konštrukcii nemôžu vyfukovať, a nemajú teda žiadne prieduchy. Proti neriadenému úniku plynu sú vaky airbagov z vnútornej strany a prípadne aj vo švíkoch posilikónované,” vysvetľuje Michal Mrhálek. To, ako sa airbag nafukuje, určuje tvar vaku, jeho špecifické balenie a typ pyropatróny. “Veľké vaky, ako napríklad tie pred vodičom alebo spolujazdcom, sa nafukujú pomocou pyrotechnickej patróny a vyvíjača plynu. Jednoducho sa tu horením rýchlo vyrobí veľký objem plynu. Airbagy s inou konštrukciou, ako sú hlavové, kolenné alebo stredové airbagy, využívajú patróny so stlačeným plynom a princíp adiabatickej expanzie, teda rozpínania plynu,” hovorí Hana Cwierzová.

Kľúčovou súčasťou pri pasívnej bezpečnosti vozidla a funkciách airbagov sú senzory, ktoré detekujú udalosti, pri ktorých sa majú airbagy nafúknuť. “Detekciu vykonávajú rôzne senzory vozidla a situáciu vyhodnocuje riadiaca jednotka. Tá potom rozhodne o tom, ktoré airbagy majú byť aktivované,” vysvetľuje ďalšia vývojárka Klára Ševčíková. “Celý tento proces je veľmi rýchly. Od prvotnej detekcie po rozhodnutie riadiacej jednotky uplynie niekoľko milisekúnd a ďalšie desiatky milisekúnd trvá plnenie vzduchových vakov. Napríklad hlavový airbag sa naplní za 25 až 35 milisekúnd, airbag vodiča sa nafúkne za 30 až 40 milisekúnd. V závislosti od typu kolízie sa vo vozidle môžu nafúknuť rôzne airbagy alebo ich kombinácie.”
Pozor na zlozvyky
Známych je mnoho prípadov, kedy vystreľujúce airbagy posádku zranili. Experti však upozorňujú, že bezpečnostné vankúše sú navrhnuté tak, aby správne fungovali len v kombinácii so zapnutými bezpečnostnými pásmi. Pre pasažiera môžu byť airbagy nebezpečné aj vtedy, ak sú na miestach, z ktorých sa vaky vystreľujú, položené nejaké predmety. Pri obrovskej rýchlosti, akou sa vankúše nafukujú, sa tieto predmety môžu zmeniť na nebezpečné projektily. Typickými príkladmi sú napríklad mobily položené pred spolujazdcom na palubnej doske alebo častý zlozvyk predných pasažierov – nohy vyložené na palubnej doske. Z tohto dôvodu je napríklad vždy potrebné airbag deaktivovať, ak sa na predné sedadlo umiestni detská sedačka orientovaná proti smeru jazdy.

Špecifiká elektromobilov
Aj keď sa neustále vyvíjajú materiály i spôsoby, akými sú airbagy zošité, z koľkých častí sa skladajú a ako sú zložené a uložené vo vozidle, princíp ich fungovania je už dlho pomerne stály. Nič zásadné na tom nemení ani nástup elektromobilov, aj keď inžinieri u nich museli airbagy prispôsobiť určitým špecifikám. “Vďaka umiestneniu batérie býva deformácia podlahy pri bočnom strete menšia. Pohyby cestujúcich sú preto rýchlejšie, takže hlavové, bočné alebo centrálne airbagy musia byť robustnejšie. Vo všeobecnosti však platí, že práve kvôli týmto deformačným detailom sú airbagy a ich funkčnosť vyladené pre každý model zvlášť, takže elektromobily v tomto smere nepredstavujú zásadnú výzvu,” hovorí Ševčíková. Výzvou však podľa nej v budúcnosti budú autonómne vozidlá. Tie totiž cestujúcim umožnia byť v interiéri aj v iných polohách, ako je dnes bežné. To bude na zádržné systémy klásť nové požiadavky.
