Domov SPRÁVY News Posuň volant spolujazdcovi. Výroba prevratného auta…

Posuň volant spolujazdcovi. Výroba prevratného auta…

Foto: Pininfarina

Pininfarina Ethos 3 je štúdia mestského automobilu z roku 1995. Priniesla na tú dobu niekoľko prelomových riešení, nie všetky ale napokon našli uplatnenie v sériovej výrobe. 

Ethos 3 v sebe spojil výhody mimoriadne malých vonkajších rozmerov (dĺžka 3,24 m, šírka 1,69 m, výška 1,47 m) s priestranným vnútrajškom. Veď v kabíne boli nainštalované tri sedadlá vedľa seba v dvoch radoch za sebou. Batožinový priestor pritom ponúkol základný objem 220 litrov, ktorý sa dal sklopením operadiel zadných sedadiel zväčšiť na 400 litrov. Predné sedadlá sa dali otočiť aj do protismeru jazdy. Celá konštrukcia vozidla bola maximálne jednoduchá a ľahká. Tvoril ju iba 90 kg vážiaci rám z hliníkových profilov a krycie panely z tepelne formovaného plastu. Rám mal zväčša pravouhlé tvary a jeho jednotlivé časti boli spojené zvarmi a nitmi, čo mu dodávalo potrebnú tuhosť. Pod zadným oknom boli vertikálne usporiadané koncové svetlá, ktoré cez deň prakticky nebolo vidieť.

Popri troch sedadlách vedľa seba Ethos 3 vynikal aj unikátnou koncepciou riadenia. Volant spolu s prístrojovou doskou a oboma pedálmi tvoria jeden celok, ktorý sa dal posúvať po priečnom kruhovom nosníku. Zamknúť ho teda bolo možné pred každým z troch predných sedadiel. Inými slovami, vodič si mohol sadnúť na ktorékoľvek miesto a celé riadenie (z bezpečnostných dôvodov iba v stojacom vozidle) si posunúť pred seba. Okrem zrejmých výhod bezproblémového exportu do Británie či Austrálie mali vodiči z tohto riešenia prosperovať aj pri zložitejších parkovacích manévroch. Sériového uplatnenia sa však toto riešenie nedočkalo, pravdepodobne z legislatívnych dôvodov.

Pininfarina Ethos 3
Foto: Pininfarina
Trojvalec stačil

Pod prednou kapotou sa ukrýval priečne uložený trojvalec s objemom 1,2 litra. Dosahoval najvyšší výkon 95 koní a krútiaci moment 125 Nm pri 3500 ot./min. Na auto s hmotnosťou len 780 kg to bol úplne dostatočný výkon, ktorý autu zabezpečoval maximálnu rýchlosť až 180 km/h. Poháňané boli, samozrejme, predné kolesá. Pininfarina sa rozhodol použiť prevodovku typu CVT a tiež pneumatiky s nízkym valivým odporom.

Predchodcami Ethos 3 boli koncepčné vozidlá poháňané elektrinou. K bežne využiteľnému elektromobilu však je ešte ďaleko, usúdili už v roku 1995 a preto sa rozhodli postaviť plne recyklovateľný prototyp, ktorý by mohol aspoň čiastočne zmierniť problémy s dopravou najmä v preplnených veľkomestách. Aj keď v polovici 90. rokov sa zdalo, že trend sa bude uberať smerom k menším a kratším vozidlám s úspornými motormi, opak bol nakoniec pravdou. Aktuálne každé druhé auto predané v Európe je typu SUV a skutočná spotreba paliva klesá iba minimálne. Na druhej strane, éry elektromobilov sme sa napokon dočkali. A posuvné volanty asi aj naďalej zostanú iba sympatickým šantením konštruktérov, aj keď, ktovie…

Foto: Pininfarina

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJStop magazín č. 1/1995
Predchádzajúci článokVyskúšali sme nové BMW 520d, tej cene neuveríte…
Nasledujúci článokNastal koniec Arteonu, nástupca už iba ako elektromobil