Domov Recenzie TEST Cupra Leon Kombi PHEV, má štýl ale športový rozhodne nie je

TEST Cupra Leon Kombi PHEV, má štýl ale športový rozhodne nie je

Nosí hrdo označenie Cupra, skrýva sa za medené prvky a pôsobí agresívne. Zovňajšok niekedy klame a dnes už aj autá kupujeme preto ako vyzerajú. Čo prináša plug-in hybridný Cupra Leon?

Španielsky SEAT to mal v koncerne vždy ťažké, dokonca možno ťažšie ako Škoda. Jednoducho vždy hral vedľajšie husle, ale aj napriek tomu sa snažil vystrčiť z riadkov koncernového excelu. Vždy si budoval jasnú cestu športovo strihnutej automobilky s dávkou emócie. Lenže vždy tu bol aj VW s jeho GTI a R ktoré mu vždy pristrihli krídla.

Až sme sa jedného dňa dočkali a zo športového označenia Cupra sa stala samostatná automobilka. Podobne ako v prípade Citroenu a DS, dočkali sme sa skôr výmeny znakov než úplne nových modelov. Zmenil to až príchod Formentora, ktorého sa SEAT vzdal v prospech Cupry. 310 koňovej verzii Cupry Formentor sme sa už venovali v našej videorecenzii.

Štýlové pozlátko, teda MEĎ-iatko

Všetky karty na stôl, Cupra Leon PHEV nie je nič iné ako Leon v športovom župane. Treba uznať, že mu to neskutočne sekne a po stránke dizajnu mu nie je čo vytknúť. Španieli to jednoducho vedia a už základný Leon vyzerá k svetu.

Obzvlášť v prípade kombi verzie, nádherne vynikne silueta karosérie. Športový predný nárazník bočné prahové lišty a zadný difúzor dotvárajú športový dojem z auta. Zaujímavo pôsobia aj naznačené koncovky výfuku v decentnej medenej farbe.

Robustné devätnásť palcové disky sa skvelo hodia k autu okrem pohľadov pútajú aj obrubníky.

V interiéri je zmien o čosi viac, ako prvé si všimnete sedadlá, škrupina by som ich určite nenazval ale majú integrovanú opierku hlavy. Chválim ich pohodlnosť najmä na dlhšie cesty, ale bočné vedenie nie je úplne najlepšie. Miestami mi prišli až príliš mäkké. Kombinácia umelej kože a látky je ideálna, v zime sa nebudete modliť kedy sa už konečne vyhrejú a v lete sa na ne neprilepíte.

V SEATe si spravili o prácu menej už pri navrhovaní konvenčného Leona, v zásade nebolo potrebné nič meniť. Jediným radikálnym rozdielom obloženie, medené lemy a športový volant. Cupra Leon pôsobí vo vnútri rovnako dynamicky ako v exteriéri, až vás to nabudí na dokonalý jazdný zážitok.

Technika pod kapotou

O samotných dôvodoch využitia plug-in hybridov by sme mohli viesť rozsiahle panelové diskusie. Pravdou ale ostáva že sa jedná o záplatu pre EÚ a jej emisné normy. Tým ju rozhodne nechcem dehonestovať ani zastávať, jednoducho to raz prísť muselo. A my sme zrovna tá generácia ktorá si na zmenu musí zvyknúť. Tým pred nami to bolo jedno a tí po nás, ani nebudú vedieť aké to bolo kedysi a možno sa nám aj poďakujú.

Plug-in hybridné autá nie sú zlé, len si vyžadujú konkrétnych užívateľov, ktorí dokážu ich potenciál využiť naplno. Inak takýto pohon nedáva zmysel. Špecifickou kategóriou sú športové autá, kde sa súhra elektromotora s bežným spaľovacím, javí ako skvelý nápad.

Prakticky okamžitý krútiaci moment a pomoc elektromotora tak kde sa benzín alebo diesel ešte len prebúdza je super. Aby sa ale dostavil požadovaný výsledok, je potrebná dokonalá súhra. A presne toto nás v prípade Cupry Leon PHEV zaujímalo. Ako je odladená plug-in hybridná sústava.

Leon, tak ako Golf či Octavia, dostal rovnakú koncernovú techniku, to znamená benzínový štvorvalec 1,4 TSI s výkonom 110 kW a elektromotor s výkonom 85 kW. Spolu je systémový výkon naladený na 180 kW čiže 245 koní s krútiacim momentom 350 Nm.

Batéria umiestnená vzadu disponuje kapacitou 13,8 kWh a palubná nabíjačka dosahuje výkon 3,6 kW. Pokiaľ máte doma kde nabíjať, jednoducho si auto dokážete nabiť za 3-4 hodiny. Čo vám vystačí na zhruba 45 kilometrov.

Bolo by to dobré, pokiaľ by sa viac snažili

Koncernových plug-in hybridov sme v redakcií mali už niekoľko, pri bežnom rodinnom aute ako je Octavia neočakávate zvlášť dynamické nastavenia. Cupra Leon by však mala priniesť niečo viac, bohužiaľ rovnako ako v prípade Octavie RS, aj tu chýbalo k dokonalosti trochu citu.

Problémom je, že inžinieri jednoducho zobrali z koncernového regálu jeden a ten istý plug-in hybridný systém a nahodili ho do modelov naprieč celým spektrom. Výsledkom je že auto na solídnom podvozku, nedokáže využiť plný potenciál ktorý má. Prevodovka, motor a elektromotor si pri agresívnej športovej jazde vôbec nerozumejú. O to viac, pokiaľ auto trápite dlhšiu dobu.

Menším sklamaním boli aj samotné brzdy ktoré sa unavili skôr než sa pneumatiky stihli zahriať. Naopak pochvala pôjde k odladeniu podvozka a samotného riadenia. V tomto prípade je vidieť že konštruktéri Cupru naozaj odladili a pripravili na skutočné športové zážitky.

Cupra Leon alebo Leon Cupra

Cupra Leon vôbec nie je zlý autom, práve naopak. Bohužiaľ plug-in hybridná verzia stráca zmysel a v ponuke je skôr za účelom upravenia emisií. Pokiaľ však máte kde nabíjať a chcete o trochu viac výkonu, no zároveň nadupaný vzhľad, je to pre vás to pravé.

Spotreba závisí od možnosti nabíjať a samozrejme vášho jazdného štýlu. Plug-in hybridnú Cupra Leon sme preverili v meste, na diaľnici ale aj na krátkych kombinovaných trasách. V čisto elektrickom režime, pri kombinácií mesta a mestskej diaľnice sme spravili 44 kilometrov so spotrebou 21,5 kWh / 100 km. Podrobnejšie informácie o jednotlivých spotrebách nájdete v priloženej tabuľke.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1395 cm3
Max. systémový výkon 180 kW / 245 k
Max. systémový krútiaci moment 400 Nm
Palivo Benzín
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 657 mm
Šírka 1 799 mm
Výška 1 437 mm
Rázvor náprav 2 683 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 717 kg
Objem batožinového priestoru 470 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,0 s
Rozmer pneumatík 235/45 R19
SPOTREBA (počas testu)
Elektromotor
Mesto: 23,6 kWh / 100 km
Diaľnica: 28,3 kWh / 100 km
Okresky: 18,3 kWh / 100 km
Benzínový motor
Mesto 8,2 l/100 km
Diaľnica 8,5 l/100 km
Okresky 5,9 l/100 km
Hybrid
Mesto 4,6 l/100km
Diaľnica 8,2 l/100km
Okresky 2,6 l/100km
Dojazd EV 44 km
Maximálny nabíjací výkon 3,6 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 210 min
Doba nabíjania 20 – 80% 180 min
CENA
Základná cena modelu 37 570 eur
Základná cena testovanej verzie 41 676 eur

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAKTUÁLNE Kde a ako? Pripravte sa, kontroly na hraniciach sa posilnili!
Nasledujúci článokFord si zaregistroval meno Rattler. Pôjde o nový offroad?