Domov News TEST Citroën ë-C4 X – búra zabehnuté kategórie

TEST Citroën ë-C4 X – búra zabehnuté kategórie

Foto: Jakub Šuplata

Zatiaľ čo veľká väčšina súčasných modelov sa dá celkom pekne roztriediť do jednotlivých segmentov, Citroën sa rozhodol tieto konvencie ignorovať a ísť vlastnou cestou.

Nové ë-C4 X s dĺžkou 4 600 mm úhľadne zapadá do radu Citroën medzi hatchback C4 s dĺžkou 4 360 mm a C5 X s dĺžkou 4 800 mm. Jeho rázvor 2 670 mm je rovnaký ako u C4, pretože oba modely sú založené na koncernovej platforme CMP. Citroën ë-C4 X sa tak určite nedá nazvať kompaktným, v rámci segmentu však nepatrí ani k tým najväčším. Pri pohľade z profilu dynamická línia strechy plynulo prechádza z hornej časti čelného skla do horného panelu veka batožinového priestoru. Tým vytvára siluetu fastbacku, ktorá pôsobí skôr usadeným než nemotorným dojmom, čo je často prípad vyšších vozidiel s rôznymi segmentmi. Zadný previs inteligentne maskuje dĺžku potrebnú na zabalenie objemného 510-litrového kufra. 

Patrí aj mimo cesty?

Väčšie kolesá s priemerom 690 mm v kombinácii s krátkym predným previsom dodávajú vozidlu zvýšenú svetlú výšku. To vedie k vyvýšenejšej polohe pri riadení, čo vodiča ubezpečuje s pocitom istoty. Netreba sa však nechať oklamať robustnosťou, ide skôr o efekt a vytvorenie vyššieho posedu za volantom. To je spojené aj s pohodlnejším nastupovaním. Jeho doménou bude určite mesto a občasné vybehnutie na diaľnicu, prípadne okresku. Na dlhšie presuny však radšej z dôvodu kapacity batérie zabudnite. 

Ten priestor

Áno, v dnešnej dobe už nie je vnútorný priestor až taký dôležitý, ako to bolo v neďalekej minulosti. Ale niekto, kto má rodinu alebo často využíva druhý rad sedadiel, vám určite potvrdí, že stále je a aj bude. Veľkorysý priestor je obzvlášť viditeľný pri jazde na zadných sedadlách vďaka vynikajúcej hodnote 198 mm priestoru pre kolená a viac sklopenému (27-stupňovému) operadlu zadného sedadla, zatiaľ čo jeho vonkajšia šírka 1 800 mm umožňuje pohodlne sedieť dvom, prípadne aj trom osobám. Zadná lavica oplýva celkovou šírkou 1 366 mm v ramenách a 1 440 mm v lakťoch.

Poďme do kufra

Ak sa presunieme ešte viac dozadu, nájdeme tu unikátny priestor pre vaše tašky a kufre. V praxi by stačilo len napísať, že objem 510 litrov je viac ako dostatočný. Ale skúsme si to rozmeniť na drobné. Vo vnútri samotného kufra poskytuje rovná podlaha maximálnu šírku medzi podbehmi kolies 1010 mm a maximálnu dĺžku 1079 mm. Zdvíhanie veľkých kufrov a batožiny do a z batožinového priestoru je jednoduché vďaka výške zdvihu 745 mm a výške zdvihu 164 mm nad rovnou podlahou. 

Vstupná výška pre predmety je 445 mm (medzi nakladacou hranou a hornou časťou batožinového priestoru) a pod zadnou policou na batožinu je k dispozícii veľkorysá výška 565 mm. Šírka otvoru batožinového priestoru je veľkorysých 875 mm vo výške 200 mm nad nakladacou hranou, ktorá sa zväčšuje na 885 mm medzi závesmi veka batožinového priestoru s husím krkom. Dodatočný priestor je pod dnom batožinového priestoru. Napríklad na nabíjacie káble. Hlavnou výhodou sú piate dvere v štýle fastback, takže žiadny sedan s obmedzeným otvorom. 

Foto: Jakub Šuplata
Ticho a pohodlne

Ako je to už pri tejto francúzskej značke zvykom, nastavenie podvozka sa sústredí na čo najväčší komfort aj pri prechádzaní nerovnosťami. Podvozok tak nie je ani príliš hojdavý, ale ako keby eliminoval tvrdé alebo mäkké reakcie. V systéme sa namiesto mechanických dorazov používajú dva progresívne hydraulické dorazy v spojení s tlmičom a pružinou v každom rohu vozidla – jeden na stlačenie a druhý na dekompresiu. Pozrime sa na elektrický pohon. Ten nepatrí medzi elitu z hľadiska kapacity (50 kWh). Dojazd je však stále slušných 350 kilometrov, a to aj vďaka vysokej hustote článkov. 

Ako sa nabíja?

Tak napríklad pri DC nabíjačke s výkonom 100 kW sa batéria dobije z 0 na 80 % za 30 minút. Ak máte doma wallbox s výkonom 7,5 kW, nabijete auto za 7,5 hodiny s jednofázovým, alebo za 5 hodín s trojfázovým nabíjaním. Vybrať si môžete medzi tromi jazdným režimami, Eco, Normal a Sport. Príjemne nás prekvapilo, že v Eco režime Citroën ë-C4 X výrazne neznižuje výkon klimatizácie a v lete tak nebudete trpieť na úkor vyššieho dojazdu.  

TECHNICKÉ ÚDAJE Citroën ë-C4 X
Motor elektrický
Typ a kapacita akumulátora Li-ion, 50 kWh
Max. výkon 100 kW/136 k
Max. krútiaci moment 260 Nm
Dojazd 350 km
Pohon FWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 600 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 834 mm
Výška 1 520 mm
Rázvor náprav 2 370 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 696 kg
Objem batožinového priestoru 510 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 10 s
Rozmer pneumatík 195/60 R18
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 14 kWh / 100 km
Diaľnica: 21 kWh / 100 km
Okresky: 16 kWh / 100 km
Dojazd 350 km
Maximálny nabíjací výkon 100 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 45 min
Doba nabíjania 20 – 80% 30 min
CENA
Základná cena modelu 32 990
Základná cena testovanej verzie 36 490

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJstartstop.sk, Foto: Jakub Šuplata
Predchádzajúci článokŠkoda Enyaq pre rok 2024 – vyšší výkon a dlhší dojazd
Nasledujúci článokElektromobily za 100 €. Macron chce zaviesť sociálny lízing