Takú propagáciu si v Alfa Romeo zrejme nepredstavovali. Milano je prvý masovo vyrábaný elektrický model značky, ktorý po vzore svojich koncernových súrodencov bude vybavený aj spaľovacími motormi. Z Talianska však na adresu koncernu Stellantis zaznieva vlna kritiky.
Kým niektorí jednotlivci si musia zvyknúť na nový dizajn novinky, predstaviteľom talianskej vlády sa nepáči, že automobil má byť vyrábaný v Poľsku. Minister priemyslu Adolfo Urso spolu s premiérkou Meloniovou podľa Automotive News Europe verejne skritizovali Stellantis za výrobu Alfy Romeo Milano v Poľsku. Faktom je, že až doteraz sa žiadna iná Alfa Romeo mimo územia Talianska nevyrábala. Urso však uviedol, že koncern Stellantis týmto rozhodnutím porušil zákon.
Od roku 2003 totiž v Taliansku platí zákon, podľa ktorého “taliansky znejúce” názvy produktov sa musia vyrábať priamo v Taliansku. Tento zákon bol síce napísaný predovšetkým pre potravinársky priemysel, ale podľa Ursa by sa mal aplikovať aj pre model Milano. Áno, tušíte správne, názov je odkazom a poctou na slávne talianske mesto. Stellantis pritom preberal automobilku v čase jej totálneho rozvratu a dokázal z nej urobiť prosperujúcu značku vyrábajúcu kvalitné a zaujímavé automobily, pričom sa podarilo zlepšiť aj jej neslávny imidž v oblasti spoľahlivosti. Kvôli konkurencieschopnosti sa v koncerne rozhodli vyrábať Milano v poľskom závode Tychy, kde napríklad vzniká aj Jeep Avenger. Podľa Carlosa Tavaresa sa týmto opatrením znížila predajná cena každého modelu o 10 000 eur. Kým v Taliansku berú tento problém vážne, v Poľsku si z talianskej vlády robia srandu a odporúčajú automobilke, aby model premenovala.
Špecifická maska chladiča
Alfa Romeo Milano je mestský crossover postavený na podvozkovej platforme, na ktorej stoja aj modely Peugeot 2008, Jeep Avenger či Fiat 600. Na rozdiel od ostatných koncernových súrodencov sa profiluje viac športovo a orientuje sa na jazdný zážitok. Detail, ktorý charakterizuje novú Alfu Romeo najviac, je nový trojlístok integrovaný do prednej časti. V závislosti od verzie sú k dispozícii dve rôzne mriežky: Legend alebo Progress. Prvá obsahuje čiernu mriežku v kombinácii s nápisom Alfa Romeo písaným kurzívou, zatiaľ čo druhý má plastový kryt mriežky s vyrezaným logom značky.
Dôraz na nízku hmotnosť
Milano je prvý sériový model značky, na dizajne ktorého sa podieľal Alejandro Mesonero-Romanos, šéddizajnér zastávajúci túto pozíciu od 1. júla 2021. Kompaktné športové úžitkové vozidlo má dĺžku 4 metre a 17 centimetrov, šírku 178 cm a výšku 150 cm. Rozmery, ktoré ho stavajú do srdca segmentu B-SUV, rozmerovo ho umiestňujú na rovnakú úroveň ako sesterský Fiat 600e (o milimeter viac, o milimeter menej) a približne desať centimetrov nad Jeep Avenger. To umožnilo dizajnérom Alfy Romeo vytvoriť kabínu s dostatočným priestorom pre päť osôb a batožinovým priestorom, ktorý má objem 400 litrov. Verzia na elektrický pohon má pod prednou kapotou úložný priestor na nabíjacie káble, tzv. „frunk“. Zaujímavosťou auta je relatívne nízka hmotnosť – hybridná verzia váži 1 305 kg a elektrická len 1 545 kg, čo je o približne 200 kg menej ako je priemer segmentu B.
Aj ako elektromobil
Pochopiteľne, elektrická verzia využíva kombináciu motora a batérie, ktorú poznáme z ostatných modelov koncernu Stellantis. Batéria má kapacitu 54 kWh, pričom synchrónna elektrická jednotka s permanentným magnetom má výkon 156 koní. Dojazd v cykle WLTP je deklarovaných 410 km, no v meste Alfa Romeo tvrdí, že na plné nabitie môžete prejsť až 590 kilometrov. My sme túto novú pohonnú jednotku skúšali nedávno v Peugeote 2008 a podarilo sa nám na jedno nabitie prejsť 350 km. Batériu je možné nabíjať výkonom do 100 kW, palubná nabíjačka má výkon 11 kW.
Ostatné motorizácie
Najvýkonnejšou a najrýchlejšou verziou je Milano Veloce s elektromotorom s výkonom 240 koní poháňajúcim predné kolesá, kde bude krútiaci moment distribuovať diferenciál Torsen. Ide o špecifickú platformu z Abarthu 600e, ktorá bude neskôr použitá aj pre model Lancia Ypsilon HF. Podvozok bude o 25 milimetrov nižší ako pri ostatných verziách a bude kombinovaný s tuhšími stabilizátormi vpredu aj vzadu. Milano však bude možné objednať aj s benzínovými motormi. Takisto sa tu objaví dobre známa technika z ostatných modelov Stellantisu. 48-voltový mild-hybrid využívajúci 1,2-litrový trojvalec a šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku dosahuje najvyšší výkon 136 koní. Neskôr dorazí aj verzia s pohonom všetkých kolies, Alfa Romeo Milano Hybrid Q4 s druhým elektromotorom namontovaným na zadnej náprave.
AKTUALIZOVANÉ 15.04.2024 o 18:15
Jean-Philippe Imparato, CEO Alfa Romeo, 15. apríla vyhlásil, že automobilka model Milano premenuje. Napokon bude niesť názov Alfa Romeo Junior.
15. apríla zverejnila Alfa Romeo správu, ktorú publikujeme v celom znení:
“Napriek tomu, že Alfa Romeo verí, že názov spĺňa všetky zákonné požiadavky a že existujú veci, ktoré sú oveľa dôležitejšie ako názov nového auta, Alfa Romeo sa rozhodla zmeniť ho z Milano na Junior v duchu podpory vzájomného porozumenia. Verejne obľúbené meno Milano bolo zvolené ako pocta mestu, kde sa začala naša história v roku 1910. Nebolo to prvýkrát, čo sa Alfa Romeo pýtala verejnosti na názor pri výbere názvu auta. Predtým to bolo urobené v roku 1966 so Spiderom 1600, keď verejnosť zvolila názov Duetto. Tím Alfa Romeo by sa rád poďakoval verejnosti za pozitívnu spätnú väzbu, sieti talianskych predajcov za podporu, novinárom za enormnú pozornosť médií venovanú novému vozidlu a talianskej vláde za bezplatnú publicitu, ktorú priniesla táto diskusia. Vďaka jedinečnému príbehu a nekonečnému zoznamu mien na výber nebola zmena mena problém. Bolo potešením prechádzať zoznam mien vybraných ako obľúbené z návrhov verejnosti, jedným z nich bol aj Junior.”
Jean-Philippe Imparato – CEO Alfa Romeo: „Sme si plne vedomí toho, že tento moment zostane zapísaný v histórii značky. Je to veľká zodpovednosť, no zároveň je to vzrušujúci moment. Voľba mena Junior je úplne prirodzená, keďže je silne spätá s históriou značky a od začiatku patrí medzi naše obľúbené a medzi obľúbené u verejnosti. Ako tím sme sa opäť rozhodli zdieľať našu vášeň pre značku a urobiť z produktu a našich zákazníkov prioritu. Rozhodli sme sa zmeniť názov, aj keď vieme, že sa to od nás nevyžaduje, pretože chceme zachovať pozitívne emócie, ktoré naše produkty vždy vyvolávali, a vyhnúť sa akémukoľvek druhu kontroverzie. Pozornosť venovaná nášmu novému športovému kompaktu, ktorú sme dostali v posledných dňoch, je celkom vzrušujúca, pretože sme mali bezprecedentný počet návštev online konfigurátora, čo spôsobilo pád webovej stránky na niekoľko hodín.“
Stefano Odorici – prezident Talianskej asociácie predajcov Alfa Romeo: „Alfa Romeo je inkluzívna značka, ktorá víta a vyvoláva vášeň a pozitívne emócie. Jasne to vidím, keď sa pozriem do očí našich zákazníkov, keď si prídu pozrieť, otestovať, kúpiť a vyzdvihnúť autá Alfa Romeo v našich predajniach. Z tohto dôvodu vítame rozhodnutie spoločnosti zmeniť názov auta z Milano na Junior vo svetle najnovších správ, ktoré by mohli ovplyvniť nadšenie a obrovskú pozornosť, ktorú nové auto v poslednej dobe získava od našich zákazníkov. Junior, rovnako ako Milano, sú krásne mená, ktoré majú svoje korene v histórii značky. Nie je náhoda, že sa okamžite zaradili medzi obľúbencov verejnosti.“
Pôvod mena Junior
Po úspechu Giulie a jej verzie Giulia Sprint GT kupé, ktorú navrhol Giugiaro pre Bertoneho, bolo cieľom Alfy Romeo prilákať nové, mladšie publikum túžiace po brilantnom, exkluzívnom aute bez nadmerných nákupných a prevádzkových nákladov. 26. septembra 1966 bol model GT 1300 Junior predstavený v Balocco a napriek absencii mena Giulia bol lídrom novej generácie Alfy Romeo. Podobné verzie radu Spider budú stotožnené aj s modelom Junior.