Cenovo dostupné nové autá s úsporným pohonom a dlhým dojazdom sa pomaly stávajú ohrozeným druhom. Na výber už zostalo len niekoľko posledných alternatív.
Jednou z častých volieb zákazníkov o cenovo dostupné nové auto s naftovým štvorvalcom bola Dacia Duster. Tá však v novej generácii, ktorú sme mali možnosť aj nedávno vyskúšať, prešla na hybridný pohon, resp. disponuje možnosťou siahnuť po verzii spaľujúcej LPG. Na sklade však slovenskí predajcovia ešte majú zopár kusov naftových Dusterov predchádzajúcej generácie a vybrať si dokonca môžu medzi verziami s pohonom dvoch alebo štyroch kolies.
Miláčikovia rodín
Len nedávno nastala opačná situácia. Citroen sa pri uvedení novej generácie Berlinga najprv rozhodol ho vybaviť výhradne elektrickým pohonom, no koncern Stellantis po niekoľkých mesiacoch urobil strategické rozhodnutie a na trh sa dostali aj spaľovacie verzie vrátane naftového štvorvalca BlueHDi s výkonom 102 koní a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. V základnej výbave You ho zoženiete za cenníkovú cenu 21 490 € a vo výbave Plus za 24 490 €.
So záujmom o naftový štvorvalec už nepochodíte ani vo Fiate. Ešte minulý rok bol s týmto motorom dostupný model Tipo. Podľa webových stránok slovenského importéra je na sklade posledný kus naftového Tipa s výkonom 130 koní za sumu 24-tisíc €. Alternatívou k Berlingu je Opel Combo s 1,5 CDTi za 22-tisíc alebo Peugeot Rifter. Ten je však drahší, takže aby sme sa vmestili do našej hranice 25-tisíc eur, musíme siahnuť po základnej verzii Active za 24 490 €, takisto so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Ešte Golf a potom už iba jazdenky
Aj vozidlá koncernu Volkswagen ustúpili z pozícií cenovo dostupných vozidiel s naftovými motormi. Jediným automobilom, ktorý vyhovuje našim kritériám, tak zostal Golf s naftovým štvorvalcom 2,0 TDi a výkonom 115 koní. So 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a základnou výbavou stojí 23 790 €. A to je v podstate všetko. Ak teda máte záujem o naftový motor, pripravte sa, že budete musieť siahnuť hlbšie do vrecka, alebo môžete zvoliť mierne jazdený kúsok, ktorý nemá najazdených viac ako 10-tisíc kilometrov. V takom prípade sa môžete poobzerať napríklad po Opli Crossland 1,5 CDTi za 19-tisíc, Citroene C3 1,5 BlueHDi za 20-tisíc, Kii Ceed 1,6 CRDi za 21-tisíc alebo Peugeote 308 1,5 BlueHDi za 23 500 €.
Smutné….