Domov SPRÁVY News Progresívna daň za auto zvyšuje ceny do absurdnosti. Aj nové lacné auto...

Progresívna daň za auto zvyšuje ceny do absurdnosti. Aj nové lacné auto sa stáva luxusom

Predajňa automobilky, ilustračná fotografia (foto: Ford)
Predajňa automobilky, ilustračná fotografia (foto: Ford)

Na prvý pohľad ťažko pochopiteľná daň za auto celkom mení situáciu na trhu s novými autami. Kúpa nového auta sa stáva luxusom.

Daň „Özel Tüketim Vergisi“

Singapurská a dánska cesta zvyšovania cien nových áut sa stala realitou aj pre Turecko. Tamojšie daňové mechanizmy počítajú so zvláštnu spotrebnou daňou, ktorá neúmerne zvyšuje ceny nových automobilov. Z Turecka sa tak stala krajina, ktorá svojím spôsobom diskriminuje automobilky a ich nové modely.

Zavedenie špeciálnej spotrebnej dane ÖTV nepochybne prinútilo záujemcov o kúpu nových áut, aby svoje zámery prehodnotili. Namiesto nových áut sa tak rozhliadajú po trhu s jazdenými automobilmi.

Nové auto, hoci aj pôvodne lacné, sa pre nich stáva nedostupným. Ceny nových áut uvedená spotrebná daň zvyšuje násobne. Čísla však odhaľujú, že predaje nových áut v Turecku neklesajú.

Toto zvláštne zdanenie „dosahuje mieru 45 % na nové autá s motorom s objemom do 1,6 litra a cenou v prepočte do 128-tisíc korún (~5000 €) – nie je to preklep, naozaj je to takto nízko,“ uvádza český denník vo svojej správe. „Percento rastie až na 80 %, pokiaľ cena auta presahuje 195 tisíc korún (~7800 €). A to sme stále pri autách s objemom motora do 1,6 litra; ak presiahne objem dva litre, daň je podľa hodnoty vozidla vo výške až 220 %.

Situáciu na tureckom trhu potvrdzuje tamojšia poisťovňa Hepiyi. Tá uvádza aj zdanenie elektromobilov, ktoré podľa ceny bez dane dosahuje 50 až 60 %.

Foto: Mercedes-Benz Triedy E

Príkladom, ktorý náročnú situáciu pre kupujúcich ilustruje najlepšie, má byť Mercedes-Benz Triedy E. Ten sa v Turecku predáva v prepočte od 58-tisíc eur. Po pripočítaní dane ÖTV cena vzrastá na viac ako 104-tisíc eur, pričom k tejto cene je ešte potrebné započítať aj štandardnú daň 20 %. Tá sa totiž počíta zo súčtu hodnoty vozidla a dane ÖTV.

Výsledok znie odstrašujúco: za Triedu E s pôvodnou cenou bez dane 58-tisíc eur napokon zákazník-fyzická osoba zaplatí takmer 125-tisíc eur.

Ako je to na Slovensku?

Na Slovensku je kúpa nového automobilu vskutku potešením –  v porovnaní so zahraničím. Na Slovensku sa pri kúpe nového auta uplatňuje DPH vo výške 20 %, pričom nový majiteľ má povinnosť zaplatiť správny poplatok pri registrácii nového vozidla a tiež vydanie tabuliek s evidenčnými číslami.

Od 1. apríla 2024 sú zavedené vyššie poplatky za početné úkony, ktoré občan potrebuje od štátu a štát od občana. Platí to aj pre vydávanie TEČ: vydanie 2 ks plechových TEČ pre osobné a nákladné vozidlo v roku 2024 stojí 50 eur, respektíve 25 eur pri elektronickom podaní. Vydanie 2 ks plechových voliteľných TEČ zasa vychádza na 500, resp. 400 eur.

Registračný poplatok pri evidencii nového vozidla sa počíta podľa tejto tabuľky vydanej rezortom vnútra, pričom platíme za maximálny výkon motora, vek a typ pohonu. Ak máte auto s výkonom motora 110 kW na benzín, zaplatíte registračný poplatok 200 eur. Za auto s výkonom 210 kW na benzín 1000 eur, pričom ak je má elektrický pohon, bude to 33 eur.

Napokon sa k celkovým nákladom na nové vozidla spravidla pripočítava havarijné poistenie, ktoré je pohyblivé – v závislosti od konkrétneho vozidla zaplatíte od desiatok po stovky eur mesačne.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRenault Symbioz spoznal slovenské ceny, je lacnejší ako Arkana
Nasledujúci článok2. ročník konferencie Mobilita na Slovensku priniesol zaujímavé témy z oblastí skúšania a kontroly vozidiel