Legendárny model segmentu B od Volkswagenu končí s výrobou v Španielsku. Polo tu s nami bolo desiatky rokov a išlo o jedno z najlepších áut svojej triedy.
Verzia GT modelu Polo prvej generácie spôsobila senzáciu už v roku 1979. Pokiaľ ide o vzhľad, športová verzia vtedy úplne novej série Polo sa určite nemusela skrývať pred “veľkými chlapcami”: najmä maska chladiča s červeným lemovaním v štýle Golfu I GTI, čierno-červené lakované disky, decentný predný spojler, ozdobné prvky a znaky “GT” vyjadrovali dynamický charakter prvého športového Pola.
Pod kapotou bol malý 1,3-litrový atmosférický motor schopný dodávať výkon 44 kW (60 koní). Prvá generácia dokázala zrýchliť z 0 na 100 km/h za 15 sekúnd.
Pre porovnanie, Polo GT šiestej generácie to dokáže za 6,6 sekundy. Polo I GT obúvalo 13-palcové kolesá, Polo VI GT obúva s možnosťou príplatku až 18-palcové pneumatiky.
Výroba sa presunie na africký kontinent
Poplašná správa o konci tohto modelu sa týka len Európy. Po 40 rokoch výroby v španielskej Pamplone sa výroba Volkswagenu Polo sťahuje do Juhoafrickej republiky. Prvýkrát sa Polo v Španielsku vyrobilo 20. marca 1984 a odvtedy z výrobných liniek zišlo 8,42 milióna kusov.
Posledným vyrobeným modelom v Španielsku bolo modré Polo s motorom 1,0 TSI 95 k, päťstupňovou manuálnou prevodovkou a výbavou Life. Čiže pomerne bežná verzia, v podstate ničím výnimočná.
Nebude to také zlé
Výroba v závode v Navarre bude pokračovať s kompaktnými SUV modelmi T-Cross a Taigo. Od roku 2026 by sa mali pridať do produkcie dva nové elektrické modely – Volkswagen ID.2 X a Škoda Epiq, malé SUV stojace na platforme MEB Entry.
Hoci výroba Pola sa presúva do Juhoafrickej republiky, tento model bude v Európe dostupný aj v nasledujúcich rokoch.
Pochybnosti o jeho budúcnosti sa vynorili kvôli prísnejšej emisnej norme Euro 7, no Polo dostane ešte niekoľko menších modernizácií, až potom ho nahradí nový elektromobil.
Prechod na nové modely môže bolieť
Závod v Martorelli sa zmení na centrum pre elektromobily, čo bude vyžadovať investíciu viac ako miliardu eur. Zamestnanci sa obávajú poklesu výroby, kým nové modely nedorazia na linky. Vyhliadky hovoria o poklese výroby z 250-tisíc áut tento rok na 150-tisíc budúci rok. V súčasnosti nemecký výrobca začína so zmenou závodu na kompaktné elektromobily Škoda a Volkswagen, čo si vyžiada nejaký čas. Bestseller Nemcov sa vyrába nielen v Juhoafrickej republike, ale aj v Alžírsku, Brazílii či Číne.