Porsche dopĺňa modely Panamera o najvýkonnejšie verzie s označením Turbo S E-Hybrid a GTS. Športovo zamerané GTS stanovuje štandardy purizmu a agility. Turbo S E-Hybrid zase zaujme od luxusných jazdných vlastností až po špičkový výkon aj na pretekárskej dráhe.
Koncom minulého roka Porsche predstavilo v poradí tretiu generáciu obľúbeného modelu Panamera. Prvé kusy sa na cestách začali objavovať túto jar. Ponuka bola síce bohatá, ale chýbali vrcholové modely. Celkovo je však momentálne v ponuke Porsche Panamera až 6 rôznych motorizácií. Základ tvorí Porsche Panamera so šesťvalcom s výkonom 260 kW. Nad základným modelom sa nachádzajú dva hybridné pohony Panamera 4 E-Hybrid s výkonom 346 kW a 4S E-Hybrid s výkonom rovných 400 kW. Z osemvalcov je v ponuke už aj model s označením GTS bez elektrifikácie s výkonom 368 kW. Dvojicu hybridných osemvalcov tvorí Panamera Turbo E-Hybrid s 500 kW a vrchol ponuky, najrýchlejší sedan na Nordschelife, Panamera Turbo S E-Hybrid s výkonom 575 kW.
Osemvalec pod kapotou bez elektrifikácie
Ako sme pri Porsche zvyknutí, označenie GTS ponúka extra porciu športovosti a potešenie z jazdy spolu s každodennou využiteľnosťou. V súlade s touto filozofiou sa Panamera GTS vyznačuje aj športovo naladeným podvozkom, exkluzívnym paketom SportDesign a kvalitným interiérom. Výkonný štvorlitrový motor V8 s dvoma turbami bol komplexne vylepšený. Poskytuje výkon 368 kW (500 k), teda o 20 k viac ako mal jeho predchodca. Panamera GTS zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 302 km/h. Štandardný športový výfukový systém v GTS bol špeciálne vyvinutý tak, aby vytvoril silný, emotívny zvuk.
O 10 milimetrov nižšia karoséria a zosilnené stabilizátory poskytujú citeľne priamočiarejší zážitok z jazdy a nižšiu základnú tuhosť pruženia. Elektronicky riadená uzávierka diferenciálu zabezpečuje optimálne rozdelenie krútiaceho momentu medzi kolesá. Táto pridaná dynamika prichádza bez výraznejšieho zníženia komfortu.
Výbava v štýle GTS
Porsche GTS možno rozpoznať podľa výrazného športového dizajnu. Čierne logá GTS na bokoch a zadnej časti auta, jedinečná predná časť, tmavo tónované HD Matrix LED svetlomety a zadné svetlá, ako aj červené brzdové strmene tiež robia Panameru GTS rozpoznateľnou na prvý pohľad. Súčasťou štandardného športového balíka sú aj prvky karosérie v matnej čiernej farbe. Patria sem bočné prahy, bočné okná a zadný nárazník. Porsche ponechalo koncovky športového výfukového systému v tmavom bronze, aby vytvorilo kontrast. Ďalší akcent dodávajú 21-palcové kolesá Turbo S so stredovým zámkom v antracitovo sivej farbe.
V interiéri je Porsche bohaté na semišový Race-Tex materiál. Pokrýva obloženie strechy, lakťové opierky a výplne dverí, ako aj stredové panely adaptívnych športových sedadiel s nastavením v 18 smeroch. Porsche ponúka aj dva interiérové balíky špecifické pre GTS vo farbách Carmine Red alebo Slate Grey Neo. Ozdobné prešívanie a bezpečnostné pásy sú tiež vo farbe vybranej podľa zvoleného interiérového balíku. K dispozícii je aj vnútorný balík v matnom karbóne. Súčasťou štandardnej výbavy Panamery GTS je taktiež zvukový systém Bose a balík Sport Chrono so stopkami a funkciou push-to-pass.
Najvýkonnejšia Panamera: Turbo S E-Hybrid
Modelové označenie Turbo je u Porsche už tradične vrcholom výkonu medzi modelovými variantmi. Kombinácia vysoko účinných spaľovacích motorov a elektrického pohonu umožňuje mimoriadne silný pohon a výnimočný výkon.
Nová Panamera Turbo S E-Hybrid je doteraz najvýkonnejšia sériovo vyrábaná Panamera. Motor V8 s dvoma turbodúchadlami má výkon 441 kW (599 k) a výkon elektromotora kompletne integrovaného do krytu a do chladiaceho okruhu prevodovky PDK je 140 kW (190 k). V porovnaní s predchodcom sa jeho systémový výkon zvýšil o 75 kW (102 k) na 575 kW (782 k) a krútiaci moment systému vzrástol o 150 Nm na 1 000 Nm. Panamera Turbo S E-Hybrid zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 325 km/h. To znamená zlepšenie maximálky o 25 km/h a šprintu o 0,5 sekundy.
Napriek tomu, že ide o vrcholový model s obrovským výkonom, nová Panamera Turbo S E-Hybrid vie byť efektívna pri jazde. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou ponúka hybridná hnacia sústava väčší elektrický dojazd, rýchlejšie nabíjanie a agilnejšiu odozvu. Batéria s kapacitou 25,9 kWh uchováva o 45 percent viac energie ako predchádzajúca batéria. To umožňuje najvýkonnejšej Panamere prejsť na elektriku v meste až 88 km podľa WLTP. So zvýšením výkonu rekuperácie na 88 kW jazdí Panamera Turbo S E-Hybrid v plne elektrickom režime efektívnejšie. 11 kW palubná AC nabíjačka nabije batériu z 0 na 100 percent za približne dve hodiny a 39 minút.
Sofistikovaný podvozok ako štandard
Porsche vybavilo vrcholový model radu Panamera odpružením Active Ride sériovo. Inovatívny podvozok je spojený so 400 V vysokonapäťovým systémom a je preto technicky realizovateľný iba v modeloch Panamera s E-Hybrid pohonom. Každý tlmič má elektricky ovládané hydraulické čerpadlo, ktoré aktívne generuje sily v smere odrazu alebo kompresie. Takto pruženie takmer úplne kompenzuje pohyby karosérie a pri dynamických jazdných manévroch drží auto vodorovne. Táto technológia umožňuje inovatívne funkcie, ako je nadmerná kompenzácia naklápacích a valivých pohybov. Tiež prispôsobuje rozloženie zaťaženia kolies úrovni priľnavosti, čím optimalizuje trakciu. Komplexná ponuka výbavy dostupná pre Panamera Turbo S E-Hybrid zahŕňa aj všetky systémy riadenia jazdnej dynamiky, riadenie zadnej nápravy, Porsche Ceramic Composite Brake s brzdovými kotúčmi s priemerom 440 mm vpredu a priemerom 380 mm vzadu, ako aj zvukový systém Bose.
Objednávky na nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid a Panamera GTS sú už spustené. Prvé dodávky sa začnú na jeseň 2024.