Domov SPRÁVY News Tanec s diablom. Poslal som do šmyku auto drahšie než môj úverový...

Tanec s diablom. Poslal som do šmyku auto drahšie než môj úverový limit

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Rodinné reprezentatívne kombi s takmer pretekárskymi sedadlami, výkonom superšportového vozidla a prevádzkovými nákladmi, ktoré sa môžu pohybovať v rozpätí od niekoľkých jednotiek až po stovky eur mesačne. Jazdili sme s jedným najuniverzálnejších a najlepších áut, aké kedy prešli našimi rukami.

Aby sme pochopili, aké miesto zastáva Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ v súčasnosti, musíme sa pozrieť najprv do minulosti. Spoločnosť AMG založili Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher. Z prvých písmen ich priezviska je zložený aj názov spoločnosti, teda A (Aufrecht) a M (Melcher). Písmeno G symbolizuje názov dedinky Großaspach, ktorá je rodiskom Hansa Aufrechta. Svojou troškou do motoristického sveta prispeli po prvýkrát v roku 1965, kedy skonštruovali Manfredovi Schiekovi motor do jeho pretekárskeho Mercedesu 300 SE. Oficiálny vznik AMG sa však datuje až v roku 1967. Miestom výroby a sídla spoločnosti sa stal starý opustený mlyn v Burgstalle. Zakladatelia pôvodne počítali s tým, že sa budú zaoberať technológiami pre čisto športové, teda súťažné vozidlá.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čriepky z histórie

Prvým slávnym súťažným špeciálom z dielne AMG sa stal v roku 1971 Mercedes-Benz 300 SEL 6.9 AMG, ktorý v rukách Hansa Heyera a Clemensa Schickentanza vybojoval celkové druhé a vo svojej kategórii prvé miesto vo vytrvalostných pretekoch v Spa. Červený Mercedes 300 SEL 6.9 po úprave firmy AMG malo maximálny výkon 315 kW (428 k), ktorý mu dovoľoval atakovať rýchlosť 265 km/h. Pritom sériové auto malo výkon len 184 kW (250 k) a dosahovalo rýchlosť nanajvýš 220 km/h.

V roku 1978 sa firma presťahovala do Affalterbachu. Ešte v tom istom roku vstúpilo AMG do Majstrovstiev Európy cestovných vozidiel. Súťažný špeciál bol založený na modeli Mercedes 450 SLC. Tu AMG predviedlo svoju špičkovú kvalitu. Hmotnosť auta stlačilo z pôvodných 1690 na 1220 kg a zvýšilo výkon z 217 na 375 koní. Prvé víťazstvo si model 450 SLC AMG pripísal v roku 1980 na Nürburgringu. Začiatkom 80. rokov AMG začalo upravovať aj sériové automobily značky Mercedes. Ich majitelia z celej Európy navštevujú sídlo firmy a objednávajú si výkonové dopingy. V roku 1981 malo AMG svoj prvý vlastný stánok na autosalóne vo Frankfurte a spoločnosť sa tak stala neoddeliteľnou súčasťou automobilového priemyslu.

Mercedes-AMG E53
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Úspechy v motoršporte

Ďalší významný míľnik nastal v roku 1990, keď AMG vstúpilo do nemeckého seriálu DTM. Do šampionátu nasadilo AMG model Mercedes 190 E 2.5-16 EVO II. O dva roky na to s ním získal Klaus Ludwig titul a Ellen Lohrová sa na Hockenheime stala prvou a jedinou ženou v histórii, ktorá zvíťazila v pretekoch DTM. Na frankfurtskom autosalóne v roku 1993 predstavilo AMG prvý automobil vyvíjaný spoločne s Mercedesom – C 36 AMG so šesťvalcom s objemom 3,6 litra a výkonom 280 koní.

V roku 1997 postavilo AMG aj pretekársky špeciál triedy GT1. Za volant extrémneho CLK-GTR si sadol Bernd Schneider a vyhral šampionát absolútne dominantným spôsobom, keď z desiatich pretekoch vyhral všetky. CLK-GTR bolo potrebné homologovať, a tak vzniklo 25 kusov určených na bežné cesty. Tieto automobily sa stali najdrahšími na planéte a disponovali dvanásťvalcom s výkonom 612 koní. Cestné CLK-GTR zrýchľovalo z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosahovalo najvyššiu rýchlosť 325 km/h.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Najultimatívnejším automobilom AMG v histórii sa stal model CLK DTM AMG. Vznikol v roku 2003 ako oslava triumfu v šampionáte DTM. Vyrobila sa obmedzená séria 100 kusov, ale automobily boli rozpredané skôr, ako o ňom informovali médiá. Superšportové CLK poháňal osemvalec s objemom 6,1 litra, výkonom 582 koní a najvyšším krútiacim momentom 800 N.m. Ultimatívne AMG dokázalo zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a vyvinulo maximálnu rýchlosť 320 km/h. O rok neskôr prišiel Mercedes-Benz CLK DTM AMG Cabriolet. Takisto vznikla séria len 100 kusov, no tá sa rozpredala po telefóne za 93 sekúnd. Cabriolet poháňal rovnaký motor, zrýchlenie bolo pomalšie o jednu desatinku a maximálka sa znížila na 300 km/h.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokRozmarná moderna – budúcnosť Jaguaru má kontroverznú tvár
Nasledujúci článokMôžu parkovať pred mojím vchodom, aj keď nemám vyznačené státie?
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.