Či už vyjde nová emisná norma, striktnejšie regulácie alebo úplný zákaz vjazdu do miest áut so spaľovacími motormi, jedno je isté – budúcnosť je v elektromobilite. Najväčším limitujúcim faktorom nie je to, že nevieme elektromobil vyrobiť. Nárast elektromobilty značne obmedzuje počet nabíjacích staníc.
Predstavte si, že plánujete kúpu nového vozidla. Ak sledujete správy, je vám jasné že auto na elektrický pohon bude jednoznačne lepšou voľbou, pokiaľ sa chcete svojím miláčikom prepravovať vo veľkomestách aj o pár rokov. Navyše, tieto autá sú extrémne tiché a vo väčšine prípadov aj dostatočne rýchle. Pozor, nie všetko na nich je také skvelé.
Sieť nabíjacích bodov nielen na Slovensku je oveľa slabšia ako sieť čerpacích staníc, a úplné “natankovanie” takéhoto vozidla môže trvať aj niekoľko hodín. Neobľúbeným faktorom je aj ich dojazd, z ktorého vám budú štedro ukrádať základné funkcie auta ako klimatizácia alebo rádio. Aj napriek tomu, že výroba a následné recyklovanie použitých batérií nie je pre naše prostredie úplne neškodné, elektromobily sú stále šetrnejšie ako autá na konvenčný pohon.
Mladoboleslavská automobilka sa preto rozhodla tento problém riešiť. A nie je v tom sama. Rovnakej výzve čelí celý Volkswagen Group, pod ktorý spadá aj Škoda. Nemecký koncern sa chystá expandovať svoju ponuku elektrických vozidiel až o 70 nových modelov, z čoho jeden elektromobil od Škody bude uvedený na trh už tento rok. Ak pôjdu predaje rovnako dobre ako pri ostatných vozidlách tejto značky, sieť nabíjacích staníc, ktorú máme teraz, nebude postačujúca.
Kde budú vybudované?
Z tohto dôvodu Škoda oznámila, že do roku 2025 vybuduje 7 000 nabíjacích bodov. Skvelé? Pre obyvateľov Českej Republiky určite. Tieto nabíjačky budú vybudované vo výrobných závodoch Škody v Mladej Boleslavii, Kvasinách, Vrchlabí a ich blízkom okolí. Vďaka vylepšeniu infraštuktúry môže automobilka očakávať väčší záujem o elektrické vozidlá a možný rast hrubého domáceho produktu Českej Republiky. Tieto nabíjačky budú primárne dostupné pre zamestnancov firmy, no nie je vylúčená ani možnosť, že k nim bude mať prístup aj široká verejnosť.
V roku 2018 investovala automobilka do výstavby internej siete dobíjacích staníc 3,4 milióna eur. Jednalo sa o 300 staníc v závode v Mladej Boleslavii, z toho 220 na striedavý a 80 na jednosmerný prúd. 7 000 nových nabíjacích bodov, z ktorých 3 100 bude postavených mimo fabrík bude Škodu stáť 32 miliónov eur. Slušná investícia, čo poviete? 11 000 zamestnancov z rôznych oddelení momentálne pracuje na výrobe a testovaní novích nabíjačiek.
Vyššie spomínaná expanzia elektrických modelov od Škody, ktorá začne už tento rok, zasiahne najmä dva modely – Citigo a Superb. Najmenšie vozidlo, ktoré zdieľa platformu s VW Up a Seat Mito dostane plne elektrický pohon a tým pádom ukráti VW e-Up o časť klientely. Tu môžete vidieť jasný príklad politiky koncernu, ktorý uprednostňuje vývoj Audi a Volkswagenu pred Škodou a Seatom.
Faceliftovaný Superb, o ktorom sme vás informovali už vo februári tohto roku, dostane plug-in hybrid, ktorý bude tvoriť alternatívu k úsporným motorom TDI. V roku 2020 príde do výroby plne elektrický model Vision iV predstavený na tohtoročnom autosalóne v Ženeve. Cieľom Škody je naďalej rozširovať svoju ponuku elektromobilov a do roku 2022 má v pláne začať predávať viac ako 10 modelov. Veríme, že toto je správna cesta (nielen) pre Škodu a držíme palce vo vývoji a technologickom napredovaní v oblasti elektrifikácie.
Zdroje: auto.cz | startstop.sk