Lamborghini verí, že spaľovací motor môže prežiť. Ich budúcnosť však vo veľkej miere závisí od syntetických palív. Upadnú do zabudnutia alebo zažijú skokový nárast produkcie?
Zelená politika Európskej únie nedáva spaľovacím motorom na starom kontinente príliš ružovú budúcnosť. Neustále zvyšujúci sa tlak na emisné limity a prechod k „čistej mobilite“ tlačí vpred elektromobily. To, že podľa mňa nejde o správny krok zo strany EÚ a nemala by vsadiť všetky karty len na jeden druh pohonu, tu teraz rozoberať nejdem. Väčšina európskych automobiliek sa však pomaly pripravuje na elektrický prechod. Výnimkou nie je ani taliansky výrobca superšportov Lamborghini.
Pred pár mesiacmi totiž predstavili svoj vôbec prvý plug-in hybrid. Nesie meno Revuelto a kombinuje majestátny motor V12 s elektromotorom. Budúci rok by ho mal v plug-in hybridnej konfigurácii nasledovať nástupca Huracanu a modernizovaný Urus. Lambo dokonca následne predstaví aj svoj úplne prvý elektromobil s názvom Lanzador, a to v roku 2028. O rok neskôr by mala nasledovať druhá generácia SUV Urus, ktorá však bude už len čisto elektrická.
Kľúčovým prvkom budú syntetické palivá
Ak vám neznie tento plán príliš optimisticky, nemusíte smútiť. Lamborghini spaľovací motor nezavrhlo, práve naopak, hľadá možnosti ako ho udržať nažive aj v nasledujúcej dekáde. Ich najväčšou nádejou je v tejto chvíli syntetické palivo, čo pre magazín Autocar potvrdil samotný šéf značky Stephan Winkelmann. Podľa neho však môžu ešte zopár rokov počkať, aby sa presvedčili, či majú e-palivá budúcnosť alebo nie.
Winkelmann zároveň dodal, že pre samotné Lamborghini by bolo oveľa jednoduchšie, ak by mohli miesto inštalovania elektromotorov a akumulátorov ponechať vo svojich vozidlách spaľovací motor a prispôsobiť ho na používanie syntetických palív. Na druhej strane však verí, že príde čas, keď budú športové elektrické vozidlá agilnejšie ako ekvivalentné modely so spaľovacím agregátom, pretože budú profitovať z batérií s lepšou energetickou hustotou. Tie budú vďaka tomu menšie a ľahšie.
Lamborghini sa ale neponáhľa s prechodom na elektrický pohon. Winkelmann totiž argumentoval, že z hľadiska globálneho znižovania emisií má väčší zmysel zamerať sa na škálovateľnosť e-palív, keďže podľa neho budú v roku 2035 na cestách stále jazdiť stámilióny vozidiel s konvenčným pohonom.
Istú budúcnosť v syntetických palivách vidí aj koncern Stellantis. Pred pár mesiacmi sfinalizoval rozsiahle testy e-palív vo svojich motoroch a skúma ich použitie vo vozidlách s emisnou normou Euro 6. Obdobne je na tom aj Porsche, ktoré vyvíja vlastné syntetické palivo a takmer pred rokom spustilo jeho výrobu v pilotnej továrni v Čile. Aktuálne produkuje okolo 130-tisíc litrov ročne, no v pláne je navýšiť do roku 2027 kapacitu až na 550 miliónov litrov za rok. Či bude mať budúcnosť, ukáže až čas.