Nissan si nechal patentovať spaľovací motor, ktorý je z prevažnej časti vyrobený z karbónu. Výhody takéhoto technického riešenia sú značné.
Nissan podľa informácií nemeckého Auto Motor und Sport požiadal o patent na spaľovací motor, ktorý je vyrobený z veľkej časti z uhlíka. Patentová špecifikácia odhaľuje, že kryt motora by mal byť vyrobený z ľahkých uhlíkových vlákien. Vysoko namáhané časti vo vnútri bloku sú však stále vyrobené z kovových materiálov. Podľa dokumentov sa zdá, že aby sa zabezpečilo, že karbónový plášť odolá tepelnému namáhaniu vznikajúcom pri spaľovaní, konštruktéri vytvorili medzeru medzi kovovým valcom a okolitým plášťom. V tejto medzere by mala neustále cirkulovať chladiaca kvapalina na základe technického princípu mokrých vložiek. Uhlík zase kompenzuje jeho nevýhodu, a to oslabenú celistvosť kovového puzdra. Nissan však argumentuje, že kryt z uhlíkových vlákien sa nezohrieva tak rýchlo, čo znamená, že pri naštartovaní motora rýchlejšie dosiahne prevádzkovú teplotu, čím sa zníži opotrebenie častí motora.

Nissan zároveň vodným plášťom zabraňuje nadmernému zahrievaniu karbónu, keďže napriek všetkým pozitívnym vlastnostiam materiálu je jeho teplotná odolnosť slabá. Existujú síce už živice, ktoré vydržia teploty 260 stupňov Celzia, no postaviť z nich motor by bolo neprimerane drahé. Výhodou je predovšetkým nižšia hmotnosť. Kompozitná konštrukcia vyrobená zo 40 % epoxidovej živice a 60 % uhlíkových vlákien je o 42 percent ľahšia ako zodpovedajúca konštrukcia vyrobená z hliníka, trikrát ľahšia ako konštrukcia vyrobená z titánu a päťkrát ľahšia ako konštrukcia vyrobená z ocele. Okrem toho je uhlík dvakrát až päťkrát tuhší ako hliník alebo oceľ a koeficient tepelnej rozťažnosti uhlíkových vlákien je výrazne nižší ako u väčšiny kovov.

Od výroby má ešte ďaleko
Nemecký magazín Auto Motor und Sport ďalej dodáva, že kým Nissan vo svojom patente opisuje len blok motora, iné firmy skúšajú aj piesty či ojnice vyrobené z karbónu. Špecialista na pretekárske komponenty AWA Forged Composites z Rolling Hills Estates, čo je približne 30 kilometrov juhozápadne od Los Angeles, už ojnice a piesty vyrobené z karbónu ponúka. Piesty sú vraj o 40 % ľahšie ako bežné komponenty a vďaka nižšej tepelnej vodivosti udržia vo valci viac tepla. To by malo viesť k efektívnejšiemu spaľovaniu a tým aj k vyššiemu výkonu.
Pre aký model chce Nissan použiť svoj nový karbónový motor, zatiaľ nie je známe. Na jednej strane by najväčší zmysel dávala jeho inštalácia v novej generácii modelu GT-R. No na strane druhej podanie patentovej prihlášky ešte automaticky neznamená, že výrobca použije takéto technické riešenie aj v sériovej výrobe.