Priznám sa, že keď som dostal do rúk Škoda Octavia RS, padol na mňa povestný Čierny Peter. Nie preto, že by to auto bolo zlé, zničené alebo malo zlé jazdné vlastnosti, ide skôr o to, že Octaviu ako takú každý pozná a na jej verziu RS mnohí nedajú dopustiť. Myslím si, že týždeň s takýmto autom je pomerne krátka doba na to, aby na povrch vyplávali nejaké nové nedostatky, keďže „RSa“ ako taká je skvelé auto.
Škoda so svojím športovým modelom prešla už významnú cestu, čo sa dolaďovania a prispôsobovania týka. Preto by sa možno dalo povedať, že na aktuálne dosluhujúcej 3. generácii Octavia RS už nie je čo recenzovať. Je to pravda… Auto si už každý, kto ho chcel, skúsil a každý ho zažil, no aj napriek tomu je stále neokukaná. Bez týrania poviem, že po príchode faceliftu som aj ja patril k jeho odporcom. Auto na mňa pôsobilo veľmi neproporčne a rozbito. Avšak ako plynul čas, zvykol som si na povestné “štvoroko” a dnes si pri pohľade na modrú Race metalízu na testovanom aute poviem, že je fakt sexi.
Stále sexi, stále neokukaná
Octavia RS pôsobí hlavne v prednej časti presne tak, ako by sa od nej očakávalo. Čierne doplnky, akými sú spätné zrkadlá, maska chladiča a zatmavené svetlomety z nej urobili poriadne drzé auto. Úprimne, ak si kupujem RS chcem trošku vyčnievať z radu a chcem byť možno trošku drzý, tak prečo nie? Nakoľko sa jedná o výbehový model a je to akási rozlúčka za veľmi úspešnou kariérou tretej generácie, testovaný exemplár mal takmer všetko. Jediné, čo môjmu rozmaznanému zadku chýbalo, bolo elektricky otvárané veko kufru, ale to je na každom či to fakt potrebuje. Možno drobná poznámka, aby neboli “hejty”, veko piatych dverí je v niektorých situáciách naozaj ťažké…
Keď som preberal Octaviu RS, potešil ma najmä fakt, že sa jedná o najsilnejšiu verziu aká sa ponúka. Motor s výkonom 180 kW a krútiacim momentom 370 Nm disponuje dostatočným výkonom na to, aby ste boli vždy prví na semafóre. Ak k tomu pripočítame režim SPORT, z bežnej rodinnej Octavie sa stáva skutočný diaľničný špeciál, ktorý Vás vyslovene prosí, hlavne zvukovým a dynamickým prejavom, aby ste ho zobrali na okruh. V tomto momente však musíte zachovať chladnú hlavu a zbytočne nepodľahnúť emóciám. ÁNO, Škoda Octavia RS 3. generácie má emócie. Má ich dostatok na to, aby Vám urobila odtučňovaciu kúru pre peňaženku v prípade, že Vás ruka zákona neminie. Síce si podľa niektorých skúsených vodičov iných značiek za zmienku o emóciách pri Škodovke zaslúžim ukameňovanie, no kto nevyskúšal – nepozná.
Spotreba, ktorú bude riešiť len málo ľudí
Osobne si myslím, že sústrediť sa pri športovejšom aute na spotrebu, je ako kúpiť si Audi A8 a obuť ju na plechové disky pretože sú lacnejšie. Ale určite ju spomeniem… aspoň v krátkosti. Pre ekológov odporúčam aby nasledujúce vety preskočili a pre Grétu, aby tento článok radšej ani neotvárala. Pokiaľ som sa s „RSom“ pohyboval v meste, mal som spotrebu na úrovni 9,6 litra. V prípade diaľničnej rýchlosti 130 km/h to bolo 7,1 litra, no a po okreskách som plachtil za 6,8 litra. Výsledok? Priemerná spotreba počas testu na úrovni 8,9 litra na 100 kilometrov. Ak ale Octavia RS potrebuje, kľudne si zoberie aj 12-13 litrov. Samozrejme záleží od hmotnosti Vašej topánky na plynovom pedále.
Asistenčné služby na jednotku
Nikdy by mi nenapadlo, že počas testovania jedného z najšportovejších modelov značky vyskúšam asistenčné služby, ktoré Škoda ponúka. Chtiac, či nechtiac som zistil že obutie na nízkoprofilových 18-palcových gumách nie je pre slovenské cesty ideálom. A keďže rezerva vo výbave nebola, prišiel čas na testovanie mobility. Veľmi ma prekvapil prístup a ochota technika, s ktorým som počas nahlasovania roztrhanej pneumatiky komunikoval. Meno som si síce nezapamätal, no dávam palec hore. Následné čakanie na “odvoz” bolo kratšie ako 10 možno 15 minút. S vysokou pravdepodobnosťou je to spôsobené tým, že sa mi pneumatika roztrhala v malej rýchlosti a v meste, kde má Škoda svojho oficiálneho predajcu. No aj tak si myslím, že vybavenie prebehlo hladko, bez komplikácií a s cennou skúsenosťou. Slovenské cesty nie sú na nízkoprofilové pneumatiky vytvorené – ŠKODA.
RS môže byť normálnym autom
To bola len malá odbočka k tomu, že ak si za auto zaplatíte takmer 40 tisíc Euro, dostanete k tomu aj bezproblémový prístup v riešení niektorých, nie príliš príjemných udalostí – v prípade, že ho budete potrebovať. No a čo by som ďalej mohol o „RSke“ povedať? Hmm… Je to auto, ktoré si nekúpi bežný človek na bežné jazdenie. Ale paradoxne, kúpi si ho človek, ktorý ho chce na bežné jazdenie. Aj keď si tieto dve vety navzájom odporujú, je to tak.
Najmä preto, že Octavia RS má potenciál nie len trhať asfalt, ale taktiež aj kultivovane jazdiť. Pre tých, ktorí vyžadujú dynamiku, maximálny výkon a emócie, je tu skvelý režim SPORT. Na druhú stranu pre ľudí, ktorí chcú mať silné auto, no uvedomujú si, že jeho výkon nevyužijú vždy, je tu režim ECO alebo Normal. V oboch prípadoch sa auto správalo úplne normálne, tak akoby sa ani nejednalo o Octaviu RS. Možno len pri jazde v ECO na môj vkus prevodovka motor veľmi podtáčala.
Jedinú nevýhodu, ktorú som mal možnosť zistiť, je vo výške podvozku. Viacerí ľudia, ktorí sa počas testu so mnou zviezli vraveli, že je Octavia možno až príliš nízka. Musím podotknúť, že podobnú výhradu som dostal aj od mladých ľudí, nie len od starších. Keď som sa nad tým tak zamýšľal, možno je to pravda. Možno by nebolo zlé, keby Octavia RS v budúcnosti dostala výškovo nastaviteľný podvozok, ktorý by sa v prípade, že nepotrebujete režim SPORT nastavil späť pôvodnú výšku klasickej Octavie. Inak k tuhosti riadenia, podvozku a k spracovaniu nemám takmer absolútne žiadne výhrady.
Resumé
Na Octavii RS aktuálne dosluhujúcej tretej generácie som najazdil dostatočný počet kilometrov na to, aby som mohol konštatovať jedno. Aj keď v niektorých oblastiach možno už cítiť zub času, je stále výborná. Možno sa až bojím povedať, že je to posledná skutočná Octavia RS, ktorá je niekedy surová, no zároveň Vám dáva pocit bezpečia a dostatočného výkonu.
Musím bohužiaľ konštatovať pre mnohých veľmi smutnú vec. Je to posledná generácia „RSky“, ktorá má mechanickú ručnú brzdu – tí ktorých sa to týka, určite budú vedieť na čo narážam. Pre technologických nadšencov to ale problém nebude. Rovnako tak, ako možno miestami až príliš veľa spôsobov konfigurácie virtuálneho kokpitu. V niektorých situáciách môže byť zbytočne zmätočné. Inak musím dať Octavii hodnotenie 9,7 z 10. Je to auto, ktoré aj po dlhšom pobyte na trhu dokáže stále zaujať a stále má oku a emóciám čo ponúknuť. Nech si každý myslí čo chce, ale je to tak.
TECHNICKÉ ÚDAJE – Škoda Octavia RS |
|
Usporiadanie a počet valcov | V4 |
Zdvihový objem | 1984 cm3 |
Max. výkon | 180 kW/245 k pri 5 000 – 6 200 ot. |
Max. krútiaci moment | 370 Nm pri 1 600 – 4 300 ot. |
Palivo | Benzín |
Pohon | predné kolesá |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 689 mm |
Šírka | 1 814 mm |
Výška | 1 448 mm |
Rázvor náprav | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 448 kg |
Objem batožinového priestoru | 590 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Max. rýchlosť | 250 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná (WLTP) | 7,1 – 7,9/100 km (papierovo) |
CENA | |
Základná cena modelu | 31 460 eur |
Základná cena testovanej verzie | 39 984 eur |
Nová Škoda Octavia RS bude oficiálne plug-in hybrid