Domov TESTY TEST: Citroën Berlingo XL – rodinná dodávka, v ktorej sa aj vyspíte

TEST: Citroën Berlingo XL – rodinná dodávka, v ktorej sa aj vyspíte

Berlingo

Citroën Berlingo v predĺženej verzii XL sa môže pochváliť nielen väčšou celkovou dĺžkou ale aj zväčšených rázvorom pri zachovaní veľmi dobre manévrovateľnosti.

Nové Berlingo je na našom trhu už pár mesiacov, my sme tentokrát podrobili redakčnému testu verziu XL. Asi netreba extra deduktívne schopnosti na to, aby bol jasný hlavný rozdiel oproti štandardnej verzii s označením M. Je to predovšetkým celková dĺžka. Dlhšia verzia XL má celkovú dĺžku 4 753 mm, čo je o 350 mm viac, než ponúka „krátka“ verzia.

Prirodzene, Berlingo sa natiahlo dozadu, zväčšil sa však nielen batožinový priestor predĺžením zadného previsu, no narástol aj rázvor – a ten je pre definíciu vnútorného priestoru smerodajný. Testovaná verzia XL v tomto smere ponúka 2975 mm, čo je o 190 mm viac, než krátka. Benefit tohto riešenia bolo cítiť okamžite. Skúšali sme totiž 7-miestnu verziu, ktorá v treťom rade ponúka dve samostatné sklápateľné, posuvné a vyberateľné sedadlá. Ak ich využijete, miesta budete mať relatívne dosť a ani prístup k nim nie je najhorší.

Berlingo

Treba však rátať s tým, že pri tomto riešení na batožinu zostane len minimum priestoru. Aby sme ale nestrašili – stále vám zostáva plus-mínus 300 litrov, čo je plnohodnotný objem kufra pri malých autách. Chválime manipuláciu so sedadlami – je jednoduchá, vyberiete ich z auta za pár sekúnd a nie sú ani príliš ťažké. Sú však príplatkové, cenu auta navýšia o 700 eur.

A keď sme už pri sedení, pozrime sa rovno na modularitu, pretože tá patrí k najsilnejším stránkam testovaného auta. V druhom rade máte tri samostatné sklápateľné posuvné sedadlá. Ak ich klopíte a vyberiete dve z tretieho radu, získate veľkú rovnú plochu , takže pri dvojmiestnom usporiadaní nie je problém v kabíne prevážať aj bicykle bez toho, aby ste museli demontovať predné kolesá. Alebo inak – môžete tam „hodiť“ dve nafukovacie karimatky a komfortne sa tam vyspíte. Vetrať pritom môžete napríklad aj samostatne výklopným oknom v piatych dverách.

Berlingo

Možno sa vám to bude zdať zbytočné, no pravdou je, že sme – či už s touto alebo predošlými verziami – Berlinga a samozrejme aj jeho modelovými súrodencami absolvovali niekoľko naozaj dlhých ciest a výklopné okno vzadu sa pri nich ukázalo naozaj ako praktické. A nielen ako ďalšia možnosť vetrania, ale napríklad aj z hľadiska bezpečia. Ak sa s plne naloženým autom zastavíte na odpočívadle, chcete vybrať niečo z kufra a dať si kávu, tak nemusíte ho otvárať celý, nič vám z neho nevypadáva a navyše naokolo nemusíte „ukazovať“ čo všetko so sebou veziete. A zbalíte toho do Berlinga XL naozaj dosť – pri päťmiestnom usporiadaní máte po kryt batožinového priestoru k dispozícii pre náklad obrovský priestor s objemom približne tisíc litrov. Ďalšou praktickou vecou sú posuvné dvere na oboch stranách – je to komfortnejšie pri parkovaní a aj nastupovaní a vystupovaní.

V interiéri je také množstvo odkladacích priestorov, že ich ani nemá zmysle vymenovávať, stačí len pre názornosť povedať, že ak zrátate ich celkový objem, dostanete sa takmer na dvesto litrov. Zaujímavosťou je modulárna strecha Modutop – tú sme skúšali v krátkej verzii. Tá vám poskytne dodatočný odkladací priestor dokonca aj pod strechou a za zadnými sedadlami máte pod ňou dokonca praktickú „skrinkovú“ poličku. Samozrejme, nakladať tam môžete iba relatívne ľahké veci, ale je to pomerne zaujímavý a praktický nápad. Teda – ak nemáte v sedadle pod ňou v sedačke malé dieťa, ktoré ju začne využívať ako hrazdu…

Pokiaľ ide o jazdenie, Berlingo vyzerá síce ako „dodávka“, v skutočnosti je však z hľadiska cestovného komfortu plnohodnotným rodinným autom s obrovskou pridanou hodnotou v podobe takmer bezodného batožinového priestoru. Z pohľadu vodiča máte k dispozícii, samozrejme v závislosti od výbavy – napríklad výsuvný farebný head-up displej, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, adaptívny tempomat, predný aj zadný parkovací asistent s kamerou, automatické parkovanie a širokú bezpečnostnú výbavu. Navigáciu si treba priplatiť a za približne tisíceurový príplatok je k dispozícii aj nezávislé programovateľné kúrenie Webasto. Avšak len pre naftové motory BlueHDi.

Berlingo

A presne taký sme mali pod kapotou testovaného auta aj my. Mal objem 1,5 litra a ponúkal maximálny výkon 96 kW, resp. 130 koní. Tento motor možno kombinovať aj s osemstupňovou automatickou prevodovkou. My sme však mali k dispozícii 6-stupňový manuál. Pri oboch je maximálny krútiaci moment 300 NM. A vôbec sme sa na túto kombináciu nesťažovali. S ľahšou nohou na plyne sme dlhodobo dokázali pri približne rovnomernom zastúpení ciest v meste, okresiek a diaľnic jazdiť na hranici šiestich litrov, respektíve dokonca mierne pod ňou. S autom sa aj napriek o niečo väčšej dĺžke veľmi dobre manévruje aj v užších mestských cestách, podvozok je pomerne komfortný a veľmi dobre si poradí s priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami.

Problémom sú možno niektoré proaktívne bezpečnostné systémy, napríklad systém pre udržiavanie vo zvolenom jazdnom pruhu, ktoré do ovládania zasahujú až príliš rázne, čo niekedy spôsobí viac škody, než osohu. Ostré myknutie volantom, prípadne, ktoré vás vráti späť, ak si Berlingo „myslí“ že zmena pruhu nie je bezpečná, môže vyvolať intuitívnu protireakciu a problém je na svete. Pri vyšších diaľničných rýchlostiach možno trochu viac pocítite aj aerodynamický hluk, čo však pri tomto type karosérie je úplne prirodzené. A navyše – nie je to auto, s ktorým budete pravidelne jazdiť 180-kou – aj keď ju papierovo zvláda.

Berlingo vo verzii XL je podľa nás mimoriadne praktické auto. Pravdou je, že z hľadiska siluety je už viac dodávkou, subjektívne je teda menej pekné, ale získavate obrovskú pridanú hodnotu, prenesene aj doslova, v podobe luxusného batožinového priestoru. Pritom z hľadiska jazdných vlastností a aj celkovej ovládateľnosti medzi oboma verziami prakticky neexistujú rozdiely. V prvom rade je dôležité, čo budete v aute voziť a podľa toho sa aj rozhodnúť. My by sme asi preferovali testovanú verziu aj keď pri motore, ktorý sme mali pod kapotou za ňu zaplatíte približne o 1500 eur viac. Máte však na výber aj slabší 100-koňový diesel a benzínový PureTech v dvoch výkonových verziách – 110 a 130 koní.

Technické údaje
Citroën BerlingoXL BlueHDi 130
Usporiadanie a počet valcov radový 4-valec
Zdvihový objem 1499 cm3
Max. výkon 96 kW/130 k pri 3 750 ot.
Max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot.
Palivo nafta
Pohon 2WD
Prevodovka 6MT
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 753 mm
Šírka 1 921 mm (sklop. zrkadlá)
Výška 1 849 mm
Rázvor náprav 2 975 mm
Prevádzková hmotnosť 1 703 kg (5 miest)
Objem batožinového priestoru 1 050 l (5 miest)
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Max. rýchlosť 186 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (WLTP) 5,6 – 6,3 l/100 km
CENA
Základná cena modelu (verzia XL) 17 290 eur
Základná cena testovanej verzie 18 490 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAutom na dovolenku v roku 2020? Čo všetko si treba pripraviť?
Nasledujúci článokPoznáme slovenskú cenu Hyundai i10 N Line
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.