V dobe, kedy sa zo športových áut stávajú športové plug-in hybridy a výkon rodinných elektromobilov poľahky prekonáva niekdajšie superšporty, existuje niekoľko posledných jednorožcov. Audi RS 3 s radovým päťvalcom je posledným vo svojom segmente.
Päťvalec je raritným motorom, no nie výnimočným. Svojho času ho mal aj Ford Focus RS. Audi má však s týmto motorom podstatne viac skúseností, o čom svedčí jeho nasadenie už v modeli Audi RS 2. Zabudnúť nemôžeme ani legendu menom Quattro.
Osadiť päťvalec do kompaktného hatchbacku, respektíve v tomto prípade sedanu, chce kúsok odvahy. Alebo skôr dostatok flotilových emisií navyše. Audi RS 3 je jediným hot-hatchom vo svojej kategórii a aktuálnej ponuke. Spolu s pripravovaným BMW M2 sa tak stanú jedinými bez pridaného hybridného ústrojenstva alebo štvorvalca. Keďže BMW M2 dostane ako posledné auto triedy šesťvalec. Nemôžeme však opomenúť fakt, že Audi svoj päťvalec prepožičalo aj koncernovému súrodencovi Cupre Formentor. Tá je však prísne limitovaná a momentálne aj beznádejne vypredaná.
Rovno na vec
Vráťme sa však k tomuto zelenému pekelníkovi, ktorý láka nielen svojou farbou, ale najmä agresívnym dizajnom. V Ingolstadte to jednoducho vedia! Aj napriek športovým krivkám a výrazným rozšíreniam pôsobí auto stále konzervatívne a pokiaľ by bolo v inom lakovaní, nemalo by problém splynúť s davom.
Omnoho zásadnejšie sú však jazdné vlastnosti. Radový päťvalec produkuje 294 kW a krútiaci moment dosahuje rovných 500 Nm. S hmotnosťou zhruba 1650 kg dokáže tento malý Aventador vystreliť na stovku za 3,8 sekundy. V porovnaní s Audi S3 je podvozok nižší, zmenil sa aj rozchod kolies a prepracovaný bol pohon Quattro. Ten dostal vôbec po prvýkrát namiesto zadného diferenciálu dvojicu viaclamelových spojok. Vďaka tejto inovácii je tak možné regulovať krútiaci moment medzi jednotlivými kolesami zadnej nápravy individuálne, a to až v pomere 100:1.
Drift mód
Okrem toho sa môžete tešiť aj na takzvaný drift mód, ktorý je schopný poslať väčšinu výkonu výlučne na zadnú nápravu. Inovovaný systém Quattro tak robí z Audi RS 3 najlepšie jazdiace auto svojej triedy. V bežnom športovom režime dokáže udržiavať presnú stopu a pri výjazde zo zákrut si môžete dovoliť aj ostrejšiu prácu s plynom, auto vás jednoducho podrží. V úvode môžete cítiť miernu nedotáčavosť, no čím agresívnejšie pôjde do zákruty, tým presnejšia bude vaša stopa a precíznejšie bude pracovať samotný podvozok.
Naopak, pri vypnutej stabilizácii a v drift móde vám RS 3 dovolí nádherný kontrolovaný šmyk. Jazda s týmto zeleným peklom je dokonalo čitateľná, a to aj pri tom najvyššom tempe. Výkon, ktorý ponúka, je ideálne vyvážený a jeho navýšenie vám chýbať nebude.
O skrotenie tejto sily sa v našom prípade starali šesťpiestikové strmene a odvetrávané kotúče, za príplatok môžete siahnuť po karbón-keramických brzdách. Štandardné brzdy fungujú výborne, no pre tých, ktorí plánujú toto auto trápiť pravidelne na okruhoch, odporúčame priplatiť si za keramiky.
Kultivovaný uličník
Azda najväčšie prekvapenia prinieslo toto auto na bežných cestách a v ekologickom režime. Športová sedemstupňová automatická prevodovka dokáže radiť pod tlakom nesmierne rýchlo, no zahanbiť sa nedá ani v opačnom spektre. Vďaka výbornému odladeniu prispieva k mimoriadne nízkym hodnotám spotreby a skvelej kultúre chodu pri bežnej jazde.
To isté platí aj o adaptívnom podvozku, ktorý je schopný premeniť toto auto na takmer konvenčnú A3-ku. A to aj napriek mimoriadne nízkemu profilu pneumatík v kombinácii s 19 palcovým obutím.
Krásna konfigurácia
V závere nám neostáva nič iné, ako pochváliť spracovanie interiéru, v prípade ktorého sa kládol mimoriadny dôraz na spracovanie jednotlivých detailov. Výborné sú predné sedadlá, ktoré zároveň nepôsobia ako obušok na váš chrbát. Inak skvelý dojem kazia len príležitostné tvrdé plasty, tak ako to v prípade Audi už býva zvykom. Obzvlášť naša konfigurácia, ktorej dominovala Alcantara a kontrastné zelené prešívanie korešpondujúce s exteriérovým lakom karosérie, stojí rozhodne za zváženie.
Audi RS 3 je rozhodne tým najlepšie jazdiacim hot-hatchom, ktorý sme v tomto roku testovali. Okruhové ambície vôbec neskrýva a pritom je skvelým spoločníkom aj na každodennú jazdu.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R5 |
Zdvihový objem | 2 480 cm3 |
Max. výkon | 294 kW / 400 koní |
Max. krútiaci moment | 500 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | automatická, 7-stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 542 mm |
Šírka | 1 851 mm |
Výška | 1 412 mm |
Rázvor náprav | 2 631 mm |
Objem palivovej nádrže | 55 l |
Maximálna rýchlosť | 290 km/h |
Objem batožinového priestoru | 321 l |
Rozmer pneumatík | 265/30 R19 vpredu / 245/35 R19 vzadu |
SPOTREBA | |
Mesto | 12,7 l |
Diaľnica | 10,9 l |
Okresky | 9,2 l |
Priemer | 12,6 l |
CENA | |
Základná cena modelu | od 62 000 € |
Cena testovanej verzie | 83 047 € |