Domov TESTY TEST Jeep Compass e-Hybrid – aj ty, Brutus?

TEST Jeep Compass e-Hybrid – aj ty, Brutus?

Dnes sa už v tej záplave hybridov začíname strácať. Ktorý robí vlastne čo? Zvykli sme si, že samotné označenie hybrid sa používa pri samonabíjacích systémoch. Ale v posledných rokoch to platí čím ďalej, tým menej a dokazuje to aj Jeep Compass e-Hybrid. 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=dBoYn4kjM2s]

Pod kapotou nájdeme preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra. Poskytuje výkon 95 kW (130 koní) a krútiaci moment 240 Nm, ktorý putuje výhradne na predné kolesá. Zatiaľ nič špeciálne. Ale predsa len, je tu to označenie e-Hybrid, takže pátrame po tej čisto elektrickej jazde. A ona tu v prvom momente takmer vôbec nie je. Jeep Compass je totiž mild-hybrid. Ale pozor, nie je to iba štartérgenerátor, ktorý zabezpečuje efektívnejšie fungovanie štartstop systému.

Netradičné riešenie

Elektromotor je implementovaný priamo do novej 7-stupňovej DCT prevodovky. Motoru pomáha výkonom 15 kW koní (20 koní) a teraz pozor, dokáže poháňať aj celé auto. Sám, bez pomoci. A to už pri mild-hybridoch nie je celkom bežné. Takže, ako funguje v praxi tento hybrid hybridu? Rozporuplne. Najprv to dobré. Pri cúvaní, pomalej jazde alebo státí sa zapája takmer výhradne elektromotor. Pri dlhšom plachtení sa zapojí aj v pomerne vysokých rýchlostiach a aspoň pár sekúnd sa snaží držať tempo. Napriek tomu, že tu neprejdete dlhé kilometre čisto na elektrický pohon, je vidieť, že aj táto menšia forma elektrifikácie má svoj zmysel.

Spotreba totiž klesla v priemere na 6 litrov a v meste dokonca pod 5,5 litra. Ani po dynamickej stránke nie je mild-hybridný systém vôbec zlý, keďže boost od elektromotora stačí na bežne potrebnú akceleráciu. Kameňom úrazu je však extrémne tvrdý plynový pedál. Ten vytvára taký odpor, že máte dojem, že auto je lenivé, pričom vás iba nechce pustiť pedál. Skutočne musíte vytvárať tak 2x väčšiu silu než pri iných autách. A druhou, nie úplne príjemnou vlastnosťou, je zladenie celého systému. Doslova kostrbaté reštarty benzínového motora alebo aj úplne zmätenie celého ústrojenstva.

Mild-hybrid ešte potrebuje vyladiť

Jeden príklad za všetky. Prudký štart z križovatky, keď sa auto najprv pohlo na elektrinu, potom kvôli nutnosti akcelerovať rýchlo aktivovalo motor, čo vystrelilo otáčky do červeného pásma. Lenže prevodovka nie a nie preradiť. A ja som tak ostal bezradne zaseknutý na jednotke s motorom v červenom poli, á la osemnásťročný mačo na japonskom hatchbacku. Až po úplnom pustení plynu sa celý cirkus skončil a prevodovka sa spamätala. Ani jazdný prejav Compassu nie je nijako ohurujúci. Riadenie je nekomunikatívne, podvozok mäkký, ale pritom nie je ani tak komfortný.

Skultivovaný lesník pre mestské bulváre

Čo však Jeep stráca pri jazde, to čiastočne dobieha príťažlivým dizajnom. A Compassu ho nemožno uprieť. Pôsobí azda najrobustnejšie v triede mestských SUV. Facelift upravil zopár línií, pridal LED svetlá a výrazne prepracoval interiér. Ten pôsobí konečne adekvátne cenovému smerovaniu Jeepu mieriaceho do polo prémiovej kategórie. Pred vami sa rozprestiera plne digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 10,25“. Poskytuje mimoriadne podrobné informácie o stave techniky a nájdete na ňom viac, než by ste čakali. Aj stredový dotykový displej prešiel tak potrebnou zmenou. Má dokonca novú polohu, kedy dominuje palubnej doske, čo sa mnohým nemusí páčiť. 10,1“ tablet je však vždy po ruke a ponúka pomerne prehľadné rozhranie, ktoré korunuje bezdrôtová konektivita. Zlepšila sa aj kvalita použitých materiálov primárne vo vrchnej polovici interiéru, aj keď tu a tam sa nájde lacnejší plastík.

Priestorové pomery sú v Compasse na veľmi dobrej úrovni, keďže vzadu je dostatok miesta na nohy aj hlavu a kufor ponúkne objem 438 litrov. Jeep Compass je mimoriadne schopným mestským spoločníkom, len je veľká škoda, že jeho pokročilý mild-hybridný systém nie je o niečo vyladenejší. Preto by som možno ešte počkal na jeho ďalší vývoj.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=dBoYn4kjM2s]

TECHNICKÉ ÚDAJE

Jeep Compass e-Hybrid

Motor

R4

Zdvihový objem

1469 cm3

Max. výkon

95 kW/130 k

Max. krútiaci moment

240 Nm

Max. výkon elektromotora

15 kW (20 k)

Palivo

benzín

Pohon

FWD

Prevodovka

7 st. DCT

ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY

Dĺžka

4 404 mm

Šírka (bez spätných zrkadiel)

1 819 mm

Výška

1 1624 mm

Rázvor

2 636 mm

Objem palivovej nádrže

55 l

Objem batožinového priestoru

438 l

Zrýchlenie 0-100 km/h

10 s

Maximálna rýchlosť

193 km/h

SPOTREBA (počas testu)

Mesto

5,4 l/100 km

Diaľnica

7,5 l/100 km

Okresky

5,8 l/100 km

CENA

Základná cena modelu

34 300 €

Cena testovanej verzie

41 000 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokZnačka, o ktorej ste nikdy nepočuli. Laffite Automobili predstavila tri nové modely
Nasledujúci článokPRVÁ JAZDA Subaru Solterra – prvý elektrický off-road?